Підвищення довговічності торсіонних валів автомобіля.

Автор: Василишин Ігор Мирославович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Автомобільний транспорт
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Василишин І.М., Юськів В.М. (керівник) Підвищення довговічності торсіонних валів автомобіля. Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2020. Розширена анотація. Експлуатаційні властивості деталей машин формуються у процесі виливання, оброблювання тиском та холодного механічного різання, визначаються не тільки властивостями матеріалів деталей, застосовуваних у заданій конструкції, а й технологічними факторами, які зв’язані зі способом їхнього отримання. Тому з огляду втомленості важливого значення набуває вибір конструкції та технології їхнього виготовлення. Традиційні методи підвищення надійності вичерпали свої можливості, тому запропоновано метод зміцнення (ВТМЗ – високотемпературне термомеханічне зміцнення), що поєднує в собі процес термічного й механічного оброблювання і сприяє створенню високорозвинутої субструктури, якій притаманні високі механічні властивості – міцність та пластичність [1]. Об’єкт дослідження – процес високотемпературного термомеханічного зміцнення і технологія оброблювання торсіонних валів як спосіб підвищення їх конструктивної міцності. Предмет дослідження – торсіонні вали автомобільного транспорту, які працюють в умовах крученняреставровані алюмінієві блоки циліндрів двигунів внутрішнього згоряння. Мета і завдання дослідження. Розробити спосіб покращення механічних властивостей модернизацією технологічного процесу виготовлення торсіонів автомобілів. Для досягнення поставленої мети слід розв’язати такі задачу: 1. Виходячи з вимог і умов експлуатації модернізувати технологічний процес ізотермічного гартування торсіонів виготовлених із середньолегованих конструкційної сталі 45ХН2МФА, яку після гартування піддають відпуску та поверхнево-пластичному зміцненню. 2. Визначити вплив режимів високотемпературного термомеханічного зміцнення на підвищення конструктивної міцності торсіонів. Проведені дослідження, аналіз теоретичних і експериментальних даних дозволили запропонувати для дослідження високоміцну сталь. Хімічний склад розробленої сталі з межею текучості 1700 МПа, що отримали позначення і Б1700 (сталі 45ХН2МФА). Для сталі 45ХН2МФА на підставі визначення основних механічних властивостей найбільш оптимальним режимом відпустки слід вважати відпуск при 150-200оС протягом 2 годин. Проведені дослідження структури після різних режимів термічної обробки показали, що високотемпературна термомеханічна обробка - ВТМО із наступною відпусткою забезпечує наявність у структурі сталі найдрібніших карбідів і як наслідок найвищий комплекс механічних характеристик сталі 45ХН2МФА. Розроблено багато варіантів ТМО, що розрізняються як по послідовності здійснення пластичної деформації. Найбільш ефективне підвищення міцності ВТМО дає при малих ступенях обтиску - 15 ... 25%. Деформаційне старіння мартенситу після ВТМЗ підвищує пружні властивості торсійних валів, зберігаючи пластичність на рівні і вище мартенситу об’ємного гартування. 1. Cазонов Ю.Б., Комиссаров А.А., Смирнова Ю.В., Ожерелков Д.Ю., Шашина И.И. Применение термомеханической обработки с выдержкой в интервале субкритических температур для рессорно-пружинных сталей // Современные проблемы науки и образования. – 2012. – № 6.