Дослідження міжміської мобільності мешканців України за даними операторів мобільного зв’язку

Автор: Осійчук Оксана Олегівна
Кваліфікаційний рівень: магістр (ОНП)
Спеціальність: Розумний транспорт і логістика для міст (освітньо-наукова програма)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Найпоширенішим методом збору даних про мобільність населення є проведення опитувань, що допомагають оцінити просторове розташування точок тяжіння, тип та обсяг поїздок, нерівномірність пасажиропотоків і інше [1]. Але такий метод має низку недоліків: недостатня кількість респондентів, відсутність зворотного зв’язку, короткий термін збору даних і інше [2, 3]. Отже, виникає необхідність використання нових альтернативних джерел інформації, зокрема: дані GPS та дані операторів мобільного зв’язку [4]. В цій роботі для дослідження мобільності населення України використані дані, придбані у мобільного оператора Kyivstar для Міністерства Інфраструктури України. Дані враховують абонентів всіх GSM-операторів та уникають проблеми телефонів з двома SIM-картами [5]. Для дослідження обрано 47 міст з чисельністю населення понад 70 тис. осіб (без урахування міст, що знаходяться на тимчасово окупованій території. Об’єкт дослідження – територія України з відповідними масивами даних про мобільність населення на основі даних GSM-операторів. Предмет дослідження – закономірності зміни мобільності населення під дією певних факторів. Мета дослідження: встановлення закономірностей зміни зовнішньої мобільності міст України, під дією таких чинників, як чисельність населення міст, динаміка зміни чисельності населення, оцінка якості життя та дальність здійснення поїздок, а також визначення розміру приміської зони залежно від чисельності населення міста. В результаті проведених досліджень проаналізовано мобільність населення України за даними операторів мобільного зв’язку, оцінено вплив певних чинників на мобільність населення (чисельність населення міста, динаміка зміни чисельності населення, оцінка якості життя), запропоновано проведення розрахунку розміру приміської зони міст, залежно від їх площі та обсягів зовнішньої мобільності з прилеглих районів. Ключові слова – зовнішня мобільність, поїздки на довгі відстані, дані операторів мобільного зв’язку, приміська мобільність. Перелік використаних літературних джерел. 1. Richardson A.J., Ampt E.S., Meyburg A.H. (Eds.) (1995). Survey Methods for Transport Planning, Eucalyptus Press, Melbourne, 476. 2. Richardson AJ, Wolf J. (2001). Data structures, sampling and survey issues: Report of workshop M6. 9th International Association of Travel Behaviour Research Conference, Gold Coast, (Australia). 3. Bekhor Sh., Cohen Y., Solomon Ch. (2013). Evaluating long-distance travel patterns in Israel by tracking cellular phone positions. J. Adv. Transp. 47, 435– 446. 4. Montini L., Prost S., Schrammel J., Rieser-Schussler N., Axhausen K.W. (2014). Comparison of travel diaries generated from smartphone data and dedicated GPS devices. In: ISCTSC (Ed.), 10th International Conference on Transport Survey Methods, Leura, 227–241. 5. Могила І., Осійчук О. (2021). Дослідження зовнішньої мобільності до міст України за даними операторів мобільного зв’язку. Четверта Всеукраїнська науково-теоретична конференція «Проблеми з транспортними потоками і напрями їх розв’язання»: Тези доповідей. – Львів: Галицька видавнича спілка, 136