Дослідження затримок на регульованих перехрестях з урахуванням пріоритету громадського транспорту
Автор: Копанишин Роксолана Юріївна
Кваліфікаційний рівень: магістр (ОНП)
Спеціальність: Розумний транспорт і логістика для міст (освітньо-наукова програма)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Важливим завдання магістерська кваліфікаційна робота є дослідження методів та методик щодо удосконалення пропускної здатності регульованого перехрестя шляхом мінімізації затримок транспортного потоку під час його проїзду. На сучасному етапі розвитку автомобільного транспорту різко зростає інтенсивність руху на вулично-дорожній мережі міст, що спричиняє зниження швидкості руху і пропускної здатності та виникнення затримок на підходах до регульованих перехресть. На режими руху потоку автомобілів на міських вулицях і дорогах впливає цілий ряд факторів: склад транспортного потоку, тип та стан дорожнього покриття, наявність смуг для громадського транспорту, частота розташування світлофорів та тривалість їх циклів, висока інтенсивність та щільність руху, наявність стоянок автомобілів уздовж проїзної частини вулиць, розміщення зупинок міського громадського транспорту та велика кількість інформації, що надходить до водіїв [1-3]. За допомогою натурних досліджень визначено експериментальні значення стартової затримки під час роз’їзду черги транспортних засобів на регульованому перехресті. Встановлено, що найбільший вплив на цей процес здійснює склад транспортного потоку, ухил на підході до перехрестя, тип та стан дорожнього покриття, виражені у статті, як дорожні умови, а також психофізіологічні особливості водіїв. Виходячи із цього, актуальність завдання, яке розглядається у цій магістерській кваліфікаційній роботі підтверджується. На даний момент відомо багато методів як в українській так і в світовій науці у галузі транспорту, за допомогою яких вдається досягти зменшення витрат часу на проїзд регульованих перехресть. Але уникнути затримки неможливо, тому багато уваги має приділятись методам її мінімізації [3–7]. Різними авторами розглядаються: затримки, спричинені способом регулювання руху на перехрестях; затримки, спричинені технологічними процесами під час здійснення пасажирських перевезень; затримки, спричинені різким зростанням інтенсивності руху у певні періоди доби; затримки, спричинені умовами руху пішоходів, велосипедистів, а також осіб, які використовують засоби мікромобільності [1–7]. За результатами виконання роботи вдалось визначити чинники, які впливають на виникнення затримок на підходах до перехресть із світлофорною сигналізацією світлофорного регулювання та доречність або недоречність влаштування окремих смуг для руху громадського транспорту. У цій роботі застосовано такі види транспортних досліджень: – теоретичні дослідження – встановлення основних чинників, які впливають на величну затримок транспортного потоку перед регульованим перехрестя; – натурні дослідження – визначення інтенсивності та складу транспортних потоків, геометричних параметрів проїзної частини та режими регулювання світлофорної сигналізації з метою визначення показників транспортних затримок; – документальні дослідження – визначення методів дослідження затримки руху та їх мінімізації на регульованих перехрестях. Об’єкт дослідження – затримки транспортних потоків на регульованих перехрестях. Предмет дослідження – чинники виникнення затримок на підходах до перехресть із світлофорною сигналізацією з пріоритетним рухом громадського транспорту. Мета дослідження: визначення параметрів транспортних потоків, які зумовлюють виникнення затримок на регульованих перехрестях з урахуванням пріоритетного руху громадського транспорту . За результатами дослідження виконано такі завдання: 1) проаналізовано теоретичні та практичні відомості щодо формування черг у транспортних потоках на підходах до регульованих перехресть; 2) проведено оцінку інтенсивності руху й пропускної здатності на регульованих перехрестях та їхніх показників; 3) проаналізовано чинники, які впливають на затримки транспортних потоків та ефективність режиму світлофорного регулювання; 4) встановлено методику щодо визначення затримок руху у транспортних потоках на регульованих перехрестях; 5) проведено збір даних за допомогою методу натурних досліджень на підходах до регульованих перехресть; 6) визначено чинники появи затримок транспортних засобів залежно від інтенсивності транспортного потоку та частки громадського транспорту. Ключові слова – транспортний потік, затримка руху, черга, транспортний засіб інтенсивність руху, склад транспортного потоку, виникнення черг, світлофорне регулювання, громадський транспорт. Перелік використаних літературних джерел. 1. Лобанов Е. М. Транспортная планировка городов / Е. М. Лобанов. – М. : Транспорт, 1990. – 240 с. 2. Поліщук, В. П., Дзюба О.П. (2008). Теорія транспортного потоку : методи та моделі організації дорожнього руху. Київ: Знання України. 3. Кременец, Ю. А. Печерский, М.П., Афанасьев, М.Б. (2005). Технические средства организации дорожного движения. Москва: Издательский центр «Академия». 4. Рэнкин В. У. Автомобильные перевозки и организация дорожного движения / В. У. Рэнкин – М.: Транспорт, 1981. – 592 с. 5. Врубель Ю. А. Потери в дорожном движении /Ю. А. Врубель. – Минск: БНТУ, 2003. – 326 – 328 с. 6. Tarko, A. Traffic Flow at Signalized Intersections // Traffic flow theory, Chapter 9, 32 p. www.tfhrc.gov/its/tft/chap9.pdf. 7. Левашев А.Г. Михайлов А.Ю. Головных И.М. Проектирование регулируемых пересечений: Учеб. пособие – Иркутск: Изд-во ИрГТУ, 2007. – 208 с