Вплив геометричних параметрів шин на експлуатаційні властивості автобусів.
Автор: Мазур Йосип Ігорович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Автомобільний транспорт
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Мазур Й. І. Вплив геометричних параметрів шин на експлуатаційні властивості автобусів // Магістерська кваліфікаційна робота. – НУ «Львівська політехніка», кафедра «Експлуатація та ремонт автомобільної техніки». – Львів, 2020. – 47 с. – Рис. 6. – Табл. 4. – 12 джерел. Висвітлено оціночні показники експлуатаційних властивостей автобусів. Розглянуто вплив розмірів колеса на компоновку міських автобусів. Проаналізовано особливості швидкісних режимів руху автобусів. Розглянуто геометричні параметри колеса. Наведено математичні моделі які відображують вплив радіуса колеса на опір коченню при рівномірному русі автобуса, вплив радіуса колеса на опір коченню при розгоні автобуса та вплив радіуса колеса на опір коченню при гальмуванні автобуса. Аналітичним методом проведено визначення коефіцієнта опору кочення при сталому русі. При цьому встановлено, що коефіцієнт опору кочення зменшується із збільшенням динамічного радіуса колеса. Проведено аналіз впливу радіуса колеса на опір кочення при розгоні автобуса. У якості досліджуваного параметру було прийнято величину сили опору руху при розгоні автобусів. Встановлено, що радіус колеса практично не впливає на силу опору розгону. Однак, збільшення діаметра ободу колеса (металева частина) призводить до деякого зростання сили опору руху при розгоні автобуса за рахунок зростання моменту інерції колеса, що свідчить про значний вплив діаметра ободу колеса (металева частина) на величину його моменту інерції. Визначено вплив радіуса колеса на процес гальмування автобуса. У якості досліджуваного параметру було прийнято величину сповільнення при гальмуванні, Залежність сповільнення кочення при гальмуванні автобуса промодельовано на прикладі автобуса моделі ЛАЗ-А183 при гальмуванні в русі на прямій передачі для трьох варіантів установки шин. Здавалося б, що чим більший радіус колеса, тобто його момент інерції, тим меншим повинно б бути сповільнення при однаковому значенні сумарної гальмівної сили на колесах і моменту тертя у двигуні Ттрд. Тобто момент інерції коліс мав би відігравати роль ведучого фактору, діючи проти напрямку дії сповільнення. Однак, за результатами проведених розрахунків бачимо, що розмір колеса, а з тим і момент його інерції, практично не впливає на величину сповільнення для всіх наведених варіантів відхилення не перевищує 2,8 %. Тут основну роль відіграють кінематичні параметри трансмісії, які нівелюють зміну впливу радіуса колеса на зміну коефіцієнта врахування обертових мас трансмісії автобуса у процесі його гальмування. Для порівняння всі результати варіантів досліджень зведено у таблицю, у якій параметри руху в режимі розгону і гальмування, для прикладу, дані для однієї і тієї ж моделі автобуса ЛАЗ-А183.