Дослідження впливу спортивного тюнінгу бензинового двигуна на ресурс окремих деталей.
Автор: Сімончук Дмитро Валентинович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Автомобільний транспорт
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Сімончук Д. В., Коцюмбас О. Й. (керівник). Дослідження впливу спортивного тюнінгу бензинового двигуна на ресурс окремих деталей. Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет ”Львівська політехніка”, Львів, 2020. Розширена анотація. Автомобільний тюнінг розвивається у трьох головних напрямах: зовнішній, тюнінг салону і тюнінг механіки (інша назва – технічний тюнінг): двигуна, трансмісії, ходової частини. На сьогодні потреба провести тюнінг і придбати для виконання поставленої мети привабливі аксесуари та елементи спостерігається майже у половини власників автомобілів. Це дає можливість виділити серійний виріб серед інших та зробити його унікальним, надати неповторного зовнішнього вигляду та змінити певні властивості при щоденній експлуатації. Завдяки переробленню та дообладнанню автомобілю стає притаманна не тільки своя індивідуальність та унікальність. Виконання вказаних робіт сприяє покращенню безпеки руху і параметрів стійкості у різноманітних дорожніх умовах. Об’єкт дослідження — запаси міцності відповідальних деталей автомобільного двигуна внутрішнього згоряння. Предмет дослідження — визначення наслідків виконання тюнінгу двигуна на ресурс елементів кривошипно - шатунного механізму. Мета дослідження — встановлення причинно - наслідкових взаємозв’язків між проведенням технічного тюнінгу бензинового автомобільного двигуна та показниками довговічності, зокрема, коефіцієнтів запасу міцності його відповідальних деталей. У першому розділі наведена класифікація основних видів тюнінгу, детально описані засоби покращення зовнішнього вигляду та аеродинаміки, зосереджено увагу на комплексі заходів з перероблення елементів трансмісії, підвіски, гальмового керування та кузова. Виконані зміни елементів автомобіля можуть бути незначними, а можуть мати кардинальний характер, ґрунтовно перетворюючи його зовнішній вигляд і технічні характеристики. Як зазначалось, автотюнінг загалом можна класифікувати як зовнішній, внутрішній і технічний. Зазначено, що існує багато способів, що дозволяють змінити (радикально або не дуже) його дизайн. Причому найчастіше такі вузли та деталі можуть безпосередньо або опосередковано впливати на ходові властивості автомобіля. Другий розділ присвячений розкриттю питань теоретичних основ переобладнання автомобільного двигуна. У ньому подано аналіз варіантів збільшення обертового моменту. До них належать заходи із збільшення робочого об’єму, ступеня стиску, застосування наддуву, зміни характеристики блоку керування (чіп- тюнінг), покращенням газодинаміки при наповненні циліндрів. Докладно описано засоби реалізації вказаних способів, переваги та проблеми наслідків їх впровадження. Проведено аналіз та обрані критерії оцінювання ресурсу в умовах дії циклічних змінних навантажень. У третьому розділі подана методика визначення впливу тюнінгу двигуна на довговічність певних елементів КШМ. Для проведення досліджень обрано автомобільний 16- клапанний двигун Пріора ВАЗ 21126 об’ємом 1,6 дм3, який за відгуками добре піддається проведенню багатьох видів тюнінгу, в тому числі і встановленню компресора для наддуву. Для покращення наповнення застосовують системи наддування з компресором чи турбіною, можливий інтеркулер, та системи керування фазами газорозподілу (ФГР). Проте всі перелічені заходи зводяться до підвищення тиску в циліндрі, тому оцінювання зведено до визначення залежності запасів міцності від тиску наддуву за одночасного зменшення ступеня стиску. Також проаналізовано наслідки зміни калібровок та налаштувань, які обмежують частоту обертання колінчастого валу. З’ясовано, що стрижень шатуна не потрапляє до переліку вразливих елементів, зате поршнева головка майже вичерпує ресурс, бо найбільші навантаження припадають на початок такту впуску, коли поршнева група може відірвати головку шатуна. Також в небезпечній зоні за ресурсом опиняється остання корінна шийка колінчастого вала. Ключові слова: тюнінг автомобільного двигуна; чіп- тюнінг; коефіцієнт запасу міцності; циклічні навантаження; ресурс двигуна, набігаючі момети.