Інтелектуальні засоби моніторингу параметрів транспортних потоків
Автор: Данилюк Андрій Геннадійович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Системне програмування
Інститут: Інститут комп'ютерних технологій, автоматики та метрології
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: англійська
Анотація: Данилюк А.Г., Ваврук Є.Я. (керівник). Інтелектуальні засоби моніторингу параметрів транспортних потоків. Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет «Львівська Політехніка», Львів, 2020. Розширена анотація. Інтелектуальні транспортні системи — це системна інтеграція сучасних інформаційних, комунікаційних технологій і засобів автоматизації з транспортною інфраструктурою, транспортними засобами та користувачами, яка орієнтована на підвищення безпеки й ефективності [1] транспортного процесу, комфортності для водіїв та користувачів транспорту. До складу інтелектуальної транспортної системи входить автоматизований комплекс апаратно-програмних засобів які здійснюють [2]: 1. Збір інформації про поточний стан транспортної мережі. 2. Обробку отриманої інформації з метою прийняття рішень з управління рухом транспорту. 3. Передачу керуючих повідомлень користувачам транспортної мережі. Сьогодні сфера застосування інтелектуальних транспортних систем у світовій практиці варіюється від вирішення проблем загального транспорту, та ліквідації заторів у транспортних мережах до підвищення продуктивності [3] всієї транспортної системи. Інтелектуальна транспортна система, як і будь яка інша автоматизована система управління, узагальнено виконує лише одну дію: вона збирає інформацію про об’єкт управління, аналізує її і здійснює на неї прямий або побічний вплив. Об’єктами керування для інтелектуальної транспортної системи являються транспортні потоки. Джерелом інформації про транспортні потоки є різноманітні датчики і детектори на дорогах, суміжні інформаційні системи чи ввід даних оператором. Інтелектуальна транспортна система міста розділена на підсистеми, кожна з яких включає в себе закінчений в рамках однієї прикладної задачі комплекс технологічних рішень. До складу кожної підсистеми входить комплекс отримання цільових даних, комплекс аналізу та прийняття рішення і широкий спектр периферійних пристроїв, за необхідності. Отримання цільових даних базується на основі власної системи моніторингу або на отриманні даних від суміжних підсистем. Одним з важливих рішень є побудова такої програмної системи, яка буде займатися збором інформації про поточний стан транспортної мережі та обробляти дану інформацію [4] з метою прийняття рішень. Поточний стан транспортної мережі характеризується параметрами транспортного потоку, до яких входять інтенсивність, щільність та середня швидкість потоку. Обчислення параметрів транспортного потоку відбувається на основі стандартизованих [5] математичних формул. Об’єкт дослідження – моніторинг транспортних потоків міста та їх характеристики. Предмет дослідження - методи та засоби розробки програмного продукту, методи розрахунку основних параметрів транспортних потоків. Мета дослідження: метою магістерської кваліфікаційної роботи є розробка інтелектуальних засобів моніторингу параметрів транспортних потоків, які б займались обробкою даних з 4 і більше джерел інформації та обрахунком параметрів транспортних потоків на ділянках дороги довжиною 150м і більше. В роботі виконано такі завдання: проаналізовано інтелектуальні засоби моніторингу параметрів транспортних потоків, основні параметри транспортних потоків та їх характеристики, здійснено дослідження впливу інтелектуальної системи моніторингу параметрів транспортних потоків на рух на перехресті. Результати дослідження: В ході дослідження було встановлено, що інтелектуальні засоби моніторингу параметрів транспортних потоків збільшують кількість автомобілей які можуть перетнути перехрестя за тривалість зеленого керуючого сигналу світлофора на 7-9%. Ключові слова: інтелектуальні транспортні системи, параметри транспортного потоку, моніторинг, транспорт Перелік використаних літературних джерел 1. ГОСТ 14813-1-2011. Интелектуальные транспортные системы. Схема построения архитектуры интелектуальных транспортных систем. 2011. -15-27 с. 2. Mikheeva, T.I. “Sistemnyy analiz pri proektirovanii intellektual’noy transportnoy sistemyregiona”, in Riznichenko, G.Yu. (Ed.), Matematika. Komp’yuter. Obrazovanie: sb. nauchn. Tr., Vol. 1,-2006. pp. 235–255. 3. Saul Wordworth. Will and sentiment: the automated highway to heaven/ Saul Wordworth//Traffic, International.-2007. pp. 64-72. 4. Wolfgang Scherr. Big picture, small picture/ Wolfgang Scherr, Kiel Ova// Traffic Technology, International.-2005.- Fev/Mar. pp. 28-30. 5. Жанказиев, С.В. Интеллектуальные дороги - современный взгляд/ С.В.Жанказиев, А.А. Тур, Р.Ф. Халилев// Наука и техника в дорожной отрасли.- 2010.- 1-7 с