Відкрита освіта в умовах пандемії: виклики та перспективи
Автор: Ткаченко Данило Кирилович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Соціологія
Інститут: Інститут гуманітарних та соціальних наук
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: англійська
Анотація: Ткаченко Д. К., Герус О.І. (наук.керівник). Відкрита освіта в умовах пандемії: виклики та перспективи. Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2020 Розширена анотація З переходом у ХХІ ст. суспільство стикається з значними змінами, які полягають в прискоренні темпів життя, що напряму пов’язані з надходженням великих потоків інформації. В зв’язку з цим, перед суспільством постають нові виклики, які потребують негайного вирішення, а це, в свою чергу, спричиняє потребу отримання актуальних знань. В такий спосіб, освіта займає пріоритетну сходинку в щаблі суспільних потреб. Освіта класичного зразка не завжди може швидко реагувати на динаміку розвитку суспільства і тому, як наслідок, виникають різні неформальні ресурси, які дають можливість отримувати актуальні знання швидко. Такі ресурси виникають в США, Канаді та в країнах Європи. В Україні, після Революції Гідності в 2013-2014 роках, також формується своє середовище відкритих освітніх ресурсів (ВОР), які є невід’ємною складовою відкритої освіти. З кожним роком ВОР в Україні стають все актуальнішими та набувають нових характеристик і горизонтів застосування. Весною 2020 року відбувся раптовий ривок у розвитку дистанційної освіти у зв’язку з пандемією. В зв’язку з цим, весь освітній процес повинен був негайно адаптуватись під дистанційну модель навчання. Відбулись значні зміни осмислення суті ВОР та дистанційної освіти, і, як наслідок, призведе до того, що у найближчому майбутньому можна буде спостерігати великі зміни у загальній системі освіти. Відповідно, виникає потреба в досліджені ризиків та перспектив, які надає така форма освіти, що власне ми і маємо на меті виявити в ході нашого дослідження. Об’єктом дослідження виступає відкрита освіта. Предметом дослідження є процес функціонування відкритої освіти в умовах пандемії та перспективи розвитку відкритих освітніх ресурсів. Метою магістерської кваліфікаційної роботи є дослідження викликів та перспектив розвитку відкритої освіти в умовах пандемії. Після проведення дослідження та аналізу його результатів і подальшого співставлення отриманих даних з даними, отриманими в досліджені, яке ми проводили у 2019 році ми вивели наступні висновки: ? В умовах пандемії студенти почали більше використовувати ВОР, ніж до неї; ? Рід ресурсів, які використовують студенти змінився з онлайн-бібліотек, форумів та студентських файлообмінників на онлайн курси, вебінари, подкасти та відео-лекції; ? Основними причинами зросту тенденції використання ВОР виступають збільшення кількості вільного часу, бажання саморозвитку, бажання отримувати корисну інформацію в час, коли відбувається перенасичення інформацією, велика частина якої не є правдивою і не несе бажаної користі; ? Серед контенту, який шукають студенти на ВОР здебільшого є контент пов’язаний з вивченням іноземних мов та контент, пов’язаний з їх професійною діяльністю; ? До викликів, що стоять перед ВОР слід відносити потребу в становленні статусу значущості такого роду ресурсів, залучення більшої аудиторії, постійне оновлення та створення якісного та актуального контенту, варіативність способів подачі інформації, можливе залучення розважальних елементів в процес навчання ? До основних перспектив використання ВОР ми відносимо можливість впливу на власний навчальний процес, можливість змінювати його та адаптувати під потрібні здобувачу параметри, можливість об’єднання різних університетів заради створення спільного якісного продукту та варіативність вибору широкого спектру освітніх послуг на відповідних ресурсах в зв’язку з їх популяризацією. Ключові слова: Відкрита освіта, суспільство знань, пандемія, відкриті освітні ресурси, інформатизація, неформальна освіта. Перелік використаних літературних джерел 1. Бакіров В.С. (2009). Сучасна вища освіта як предмет соціологічної рефлексії. Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна, 881, 31-36. Отримано з URL: http://dspace.univer.kharkov.ua/bitstream/123456789/4799/2/Bakirov.pdf 2. Лещенко М. П. (2014). Відкрита освіта у категоріальному полі вітчизняних та зарубіжних учених. Інформаційні технології і засоби навчання, 1(39), 1-16. Отримано з URL: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/viewFile/985/748. 3. Огнев’юк В.О., С.О.Сисоєва. (2012). Освітологія - науковий напрям інтегрованого дослідження сфери освіти. Рідна школа, 4-5, 44-51. Отримано з URL: https://core.ac.uk/download/pdf/33688939.pdf 4. Ярошенко А. О. (2007). Розвиток освіти як «відкритої системи» в умовах інформаційного суспільства. Вісник Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут». Філософія. Психологія. Педагогіка, 3 (21). Отримано з URL: http://ela.kpi.ua/bitstream/123456789/10920/1/13.pdf. 5. Harley D. (2010). Affordable and open textbooks: An Exploratory Study of Faculty Attitudes. CSHE Research & Occasional Paper Series, 1.10, 1-27. Отримано з URL: https://cloudfront.escholarship.org/dist/prd/content/qt1t8244nb/qt1t8244nb.pdf