Особливості репрезентації сім`ї у блогосфері: соціологічний вимір
Автор: Козюта Божена Володимирівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Соціологія
Інститут: Інститут гуманітарних та соціальних наук
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: англійська
Анотація: Козюта Б.В., Школяр М.В. (науковий керівник). Особливості репрезентації сім’ї в блогосфері: соціологічний вимір. Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2020. Розширена анотація. Сучасний світ – це світ інновацій, змін, розвитку та постійного отримання незліченної кількості різноманітної інформації. Вона надходить нам не лише з вже давно звиклих для людей радіо, друкованих видань чи телебачення, але і з мережі інтернет та гаджетів, телефонів, планшетів, без яких вже ніхто не уявляє свого життя. Одним із основних занять за електронними гаджетами є користування соціальними мережами, і ця тенденція зростає. За прогнозами експертів міжнародних компаній We Are Social і Hootsuite, до середини цього року у соцмережах зареєструється більше половини населення світу.Як зазначається, станом на початок 2020 року інтернетом користувалося на 7% (298 мільйонів нових користувачів) більше порівняно з січнем 2019 року (Simon Kemp, 2020). Це означає, що соціальні мережі посідають вагоме місце в нашому житті, а отже - інформація, яку ми черпаємо звідти, має значний вплив на формування наших думок, поглядів, формування звичок та як результат - формування загалом власного життя. Така популярність і вплив блогерів стали також причиною занепокоєнь щодо питань етики й прозорості. Користувачі інколи звертають увагу на те, що часто інфлюенсери просувають певний продукт або послугу, при цьому не вказуючи на те, що це є рекламою. Підписники ж, через довіру до блогера, охоче купують такий самий товар. Та справа стосується не лише питань якості товарів, у мережі є чимала кількість блогерів, які розповідають про спорт, здоров’я, харчування.Довіра розповсюджується не лише на товар, але і загалом на спосіб життя блогера – його стиль харчування, вітаміни та ліки, які він приймає, місця, які він відвідує, стосунки з друзями та стосунки в сім’ї, виховання дітей тощо. Звідси можна зробити висновок, що блогери мають значний вплив на своїх підписників. Проте, варто зазначити, що вплив може бути як позитивний, так і негативний. Саме особливості такого впливу на молодь шляхом транслювання блогерами певного образу сім’ї досліджуємо в даній магістерській кваліфікаційній роботі. Для того, щоб розглядати сім’ю у блогах, потрібно, перш за все, дати визначення поняття блогу та блогосфери. Блог (англ. blog, від web log, «мережевий журнал чи щоденник подій») - це різновид сайту, головний зміст якого - записи, зображення чи мультимедіа, що регулярно додаються (Досенко, 2012). Термін, побудований аналогічно терміну «ноосфера» і йому подібним, що означає сукупність всіх блогів як спільноту або ж соціальну мережу. Десятки мільйонів блогів, що існують в світі, зазвичай тісно пов’язані між собою, блогери читають і коментують один одного, посилаються один на одного і таким чином створюють свою субкультуру. Ми розглядаємо сім’ю з позиції її конструювання в блогосфері, адже той образ, який транслюють в своїх блогах лідери думок, може впливати на уявлення молоді про те, якою має бути сім’я, та до чого потрібно прагнути. Тобто сімейні цінності у молоді можуть формуватись не лише під впливом батьківської сім’ї, а внаслідок дії сконструйованого у блогосфері образу сім’ї авторитетними інфлюенсерами. Як наслідок, – молоді люди можуть наслідувати штучно створені образи сім’ї, моделювати за певними зразками свої сім’ї, при цьому ці зразки можуть не мати нічого спільного з реальністю. Об’єкт дослідження: сучасна сім’я. Предмет дослідження: образ сучасної сім’ї в блогосфері. Мета дослідження: визначення особливостей репрезентації сім’ї в блогосфері та впливу блогерів на формування образу сім’ї в житті молодих людей. Результати дослідження: На ocнoві аналізу результатів автoрcькoгo емпіричнoгo дocлідження були вивчені особливості образу сім’ї в соціальних мережах та думка молоді щодо впливу українських інфлюенсерів на молодих користувачів мережі Instagram. Нами було проведено контент-аналіз сторінок 8 топових українських сімейних пар блогерів (де хоча б один із подружжя веде свій блог) та проаналізовано отриману інформацію за наступними критеріями: кількість підписників, склад сім’ї, тип блогу, позиція чи спосіб подання контенту, рід діяльності та, власне, транслювання ними образу сім’ї. Завдяки проведенню контент-аналізу ми дослідили специфіку української блогосфери, сформувати типологію лідерів думок українського блогу щодо сім’ї та типологізували образи сучасної сім’ї, які пропонують популярні українські блогери. Шляхом глибинних інтерв’ю ми дослідили, яким блогерам і їх цінностям/способу життя/поглядам на сім’ю віддає перевагу українська молодь. З’ясували, чи здійснюється блогерами вплив на формування думок та світогляду молоді, виявили характер впливу та дослідили, якими саме засобами українські блогери конструюють образи сім’ї в блозі. Перед проведенням глибинних інтерв’ю ми виділили наступні категорії: вплив блогера на аудиторію, довіра до блогера/блогерської діяльності, формування образу сім’ї, місце Instagram в житті української молоді.Дані категорії підтвердились та додались нові: наслідки впливу, мета створення блогу, типи блогерів та типи контенту. Наслідки впливу характеризуються відповідно до впливу, позитивні або негативні (демотиваційні або ж мотиваційні). Типи блогерів інформанти поділяли за принципом довіри – «ідеальний» вони сприймали як не щирий, «не ідеальний» - як відвертий, щирий. Типи контенту поділились за основним родом діяльності в блозі – лайфстайл, бьютіблог. Блог про материнство/батьківство, блог про спорт, блог про подорожі тощо. Отже, проведення контент-аналізу дало нам можливість краще вивчити та дослідити блогерську діяльність, стиль, тип, спосіб подання блогерами їхнього контенту, певні статистичні дані – кількість підписників; а також засоби, якими блогери користуються, щоб донести контент до аудиторії. Завдяки проведенню глибинних інтерв’ю ми дізнались думку молоді щодо впливу блогерів на формування образу сім’ї та загалом – на формування думок, світогляду, ідей молодих користувачів українського Instagram. Ключові слова: сім’я, блогосфера, блог, блогер, інфлюенсер, вплив. Перелік використаних літературних джерел. 1. Kemp S., (2020), Digital Global Overview, We are social. https://wearesocial.com/blog/2020/01/digital-2020-3-8-billion-people-use-social-media#. 2. Демчук О., (2017), Сімейні цінності як парадигма інституту життєдіяльності, Нова педагогічна думка, Випуск № 1, http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npd_2017_13 3. Назарук Т., (2010), Що таке український блог і хто такий український блогер, iCamp, https://www.slideshare.net/lvivstartup/ukrainian-blogging 4. Загурська С., (2016) , Масова свідомість як засіб утвердження влади, Гілея: науковий вісник, Випуск 111, http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=gileya_2016_111_44