Поведінкові патерни персонажів художнього кіно як чинник формування цінностей у сучасної української молоді

Автор: Завірюха Ростислав Володимирович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Соціологія
Інститут: Інститут гуманітарних та соціальних наук
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: англійська
Анотація: Завірюха Р.В. Школяр М.В. (наук.керівник). Поведінкові патерни персонажів художнього кіно як чинник формування цінностей у сучасної молоді. Магістерська кваліфікаційна робота. Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2020. Розширена анотація В сучасну інформаційну епоху засоби масової комунікації стали повноцінними агентами соціалізації та відіграють вагому роль у формуванні цінностей молодого покоління. Доступ широких мас населення, в тому числі дітей та молоді, до новітніх засобів та технологій комунікації, сприяє впливу масової культури, елементом якої та, одночасно, особливим соціокультурним феноменом, є художнє кіно. Кіно стало первинним агентом у формуванні ціннісних орієнтацій та моделей поведінки молоді у сучасному суспільстві, оскільки володіє специфічними засобами, які здатні чинити соціалізаційний вплив. Серед таких засобів варто виділити кіногероїв, персонажів художнього кіно, які на екранах втілюють певні образи, що стають зразками для наслідування мільйонів глядачів. Ці образи можна окреслити через певний набір цінностей, особистісних рис, світогляду, які втілюються у певних поведінкових патернах персонажів та транслюються в художніх фільмах. Ті чи інші поведінкові патерни, втілені в образах кіногероїв, часто відгукуються у масовій свідомості глядача, формуючи ціннісні орієнтації, життєві настанови, бажання наслідувати. Особливо такому впливові піддається молода аудиторія, оскільки юний глядач знаходиться у стані формування та становлення своєї особистості. Кіно є специфічним засобом впливу, який за допомогою своїх виражальних засобів та елементів здатен перенести глядача в зовсім інший ірреальний світ. Це багатогранний феномен, який є і елементом масової культури, і засобом масової комунікації, і формою мистецтва, і соціокультурним феноменом, в якому відображається в певний спосіб соціальна реальність тощо. Дослідженням кіно займаються багато наук, зокрема, - культурологія, філософія, психологія, історія, соціологія тощо. Досліджувались окремі елементи даного феномену. Насамперед, це дослідження кіноаудиторії, які у різний час проводили Головаха Є. І. (Головаха,2003), Шульга Р. П. (Шульга,2012), Личковська О. Р. (Личковська,2005), Тягло К. О. (Тягло). Контент-аналіз кінопродуктів, які запускаються на українських телеканалах, здійснила Шеломовська О. М. (Шеломовська,2016). Щодо теоретичного підґрунтя, то дослідженнями у цій галузі займались такі відомі зарубіжні вчені соціологи, як Е. Гідденс, З.Кракауера(Кракауер, 2016), М. Маклюен(Маклюен, 2003) , Р. Кеніг та ін. Вони займались дослідженнями впливу кіноіндустрії на суспільство. Історико-теоретичний фундамент соціології кіно розкривається дослідженнями Цив’яна Ю.Г. (Цивьян, 1991), Ямпольського М.Б. (Ямпольський,2004). Аналіз сучасної ситуації взаємовпливу кіно і суспільства здійснюється на базі положень сучасних українських дослідників, а саме: Костенко Н.В. , Сороки Ю. Г., а також російських вчених М. Жабського, К. Тарасова, Ю. Фохт-Бабушкіна та ін. Щодо наукового дослідження кіногероїв, перш за все, варто звернутись до праці відомої дослідниці у сфері кіно Л.Брюховецької “Кіногерої: сила впливу” (Брюховецька,2012). На її думку, ще півстоліття тому наука зафіксувала факт впливу кіно на людську свідомість, характер якого, а тим більше наслідки, маловивчені. Психологічну дію кіно розкриває теорія французького дослідника Едгара Морена — одного з найвідоміших представників соціології кіно Франції, автора книги “Кіно і уява” (Морен, 2008). Центральна проблема його досліджень — вивчення того, як сприймає фільм глядач і безпосередньо пов’язаний із цим процес проекції—ідентифікації. Отже, існує потреба у дослідженні кіно з соціологічної точки зору. Тому в магістерській роботі ми робимо спробу дослідження особливостей впливу кіноперсонажів, які втілюють певні поведінкові патерни, на молодіжну аудиторію, її цінності, настанови, світогляд. Об’єкт магістерської кваліфікаційної роботи : художнє кіно як агент соціалізації молоді. Предмет : особливості моделей поведінки персонажів художнього кіно як чинника формування цінностей у сучасної молоді. Мета магістерської кваліфікаційної роботи: дослідити особливості поведінкових патернів персонажів художнього кіно як чинника формування цінностей у сучасної молоді. Було досліджено сутність художнього кіно як соціокультурного феномену, виділено елементи кіно, які є вагомими засобами впливу на сучасне суспільство. Саме на дослідженні соціалізаційного впливу кіноперсонажів ми зосередили увагу в магістерській роботі. Представлено результати авторського емпіричного соціологічного дослідження на тему «Моделі поведінки персонажів художнього кіно як чинник формування цінностей у сучасної української молоді». Виявлено особливості впливу поведінкових патернівперсонажів художнього кіно на формування цінностей сучасної молоді. Персонажі художнього кіно втілюють певні моделі поведінки, до яких входять такі елементи, як особисті риси та характеристики, цінності та світогляд. На основі глибинних інтерв’ю виділено основні цінності сучасної української молоді: в першу чергу цінностями на даний час є матеріальні , а на другому місці - духовні цінності. Також виявлено, що межі між поняттями «герой» та «антигерой» зараз розмиті: не завжди персонаж, який наділений позитивними характеристики, може підпадати під образ героя, так і навпаки. Існує тенденція серед молодих людей симпатизувати більше антигероям, оскільки їх цінності близькі молодому поколінню. Популярними жанрами кіно серед молоді, за результатами якісного і кількісного дослідження, є мелодрами, жахи, бойовики та комедії. Переважна більшість респондентів надають перевагу фільмам західного виробництва та, відповідно, улюбленими кіноперсонажами є герої американських фільмів. Проаналізовано причини популярності та причини наслідування кіногероїв. Виявлено, що кожен персонаж художнього кіно володіє сталим набором цінностей, особистих якостей та характеристик, що робить його прикладом для наслідування. Ключові слова: художнє кіно, поведінкові патерни, персонажі, герої, антигерої, цінності. Перелік використаних літературних джерел 1. Брюховецька, Л. І. (2012). Кіногерої: сила впливу. Slovoprosvity.http://slovoprosvity.org/2012/02/08/kinoheroi-syla-vplyvu/ 2. Головаха, Е. И. (2003). Прошлое, настоящее и будущееукраинского кінематографа в зеркалеобшественногомнения. Zn. https://zn.ua/POLITICS/proshloe,_nastoyaschee_i_buduschee_ukrainskogo_kinematografa_v_zerkale_obschestvennogo_mneniya.html 3. Кракауер, З. (2016). Дзеркальна теорія кіномистецтва. Wikipedia.https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%94%D0%B7%D0%B5%D1%80%D0%BA%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B0_%D1%82%D0%B5%D0%BE%D1%80%D1%96%D1%8F_%D0%BA%D1%96%D0%BD%D0%BE%D0%BC%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B5%D1%86%D1%82%D0%B2%D0%B0_%D0%97._%D0%9A%D1%80%D0%B0%D0%BA%D0%B0%D1%83%D0%B5%D1%80%D0%B0 4. Лычковская, О. Р. (2005). Визуальныекоммуникативныемасс?медийные практики современноймолодежнойаудитории. ОНУ імені І. І. Мечникова. — Одеса: Астропринт. 5. Маклюэн, М. (2003). Пониманиемедиа: внешниерасширениячеловека (1st ed.). М.: КАНОН-прес-Ц. 6. Морен, Э. (2008). Кино, иливоображаемыйчеловек.http://www.videoton.ru/Articles/moren1.html 7. Тягло, К. С. (n.d.). Соціологічні дослідження сучасного українського мистецтва. Irbisnbuv. http://ww.xn--irbisnbuv-z79d.gov.ua/cgi%E2%80%91bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?%20I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=Spkho_2013_8_26 8. Цивьян, Ю. Г. (1991). Историческаярецепциякино. Кинематограф в России 1896-1930. Рига: Зинатне (Рига). 9.Шеломовська, О. М. (2016). Кіно на українських телеекранах: за результатами контент-аналізу програм телепередач. Karazin.Ua. https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/8051/7533 10. Шульга, Р. И. (2012). Можливості реалізації смислового послання телепродукту. Соціологія: теорія, методи, маркетинг. 11. Ямпольський, М.Б. (2004). Смерть в кино. М. : Новоелитературноеобозрение.