Мода як спосіб самопрезентації молоді в соціальній мережі
Автор: Божик Наталія Зеновіївна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Соціологія
Інститут: Інститут гуманітарних та соціальних наук
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Божик Н. З., Климанська Л.Д.( керівник). Мода як спосіб самопрезентації молоді в соціальних мережах. Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет « Львівська політехніка», Львів, 2020. Самопрезентація в соціальних мережах за допомогою модних атрибутів – це цілеспрямоване формування власного образу «Я», який можна розглядати через призму власних цілей, мотивів, уявлень про власну зовнішність, а також як відображення особистих цінностей, ідеального бажаного «Я» на фоні модних стандартів. Процес самопрезентації – це найчастіше самостійна, свідома робота індивіда. На нього впливають не тільки певні особистісні якості індивіда, а і соціум (віртуальний соціум), який відображається в існуючих еталонах віртуальних образів, а також в оцінках, віртуальному етикеті, стереотипах, судженнях користувачів соціальних мереж. Самопрезентація особистості в соціальних мережах можна вивчати як одну з практик особистості, яка скерована на соціальний ріст, певну компенсацію, а також ідентифікацію себе із визначеною соціальною групою. Отже, проблематика моди як способу самопрезентації в соціальних мережах є актуальною, оскільки дослідження цієї проблеми з усіх її аспектів може слугувати підґрунтям для розробки методик, які стануть основою для проведення тренінгів, тематикою яких буде навчити індивіда, як презентувати себе у віртуальному світі. Об’єкт (за критерієм загальної проблеми):самопрезентація як елемент комунікації в соціальних мережах. Об’єкт (за критерієм носія проблеми):українська молодь віком 18-35 років. Предмет дослідження:вплив самопрезентації на формування візуального образу молоді з використанням модних атрибутів у соціальних мережах. Мета дослідження: на основі аналізу наукової літератури і проведених емпіричних досліджень виявити специфіку самопрезентації молодої людини за допомогою модних атрибутів у соціальних мережах. Результати дослідження: Ми провели якісне соціологічне дослідження на тему: «Стратегії самопрезентації молоді в соціальних мережах». Наукова база досліджень самопрезентації особи в соціальних мережах не є великою. Лише декілька досліджень, які розкривають сутність самопрезентації з точки зору психології особистості. Відповідно до цього можна зробити висновок, що в соціологічному вимірі ця тема є новою та актуальною для вивчення. В свою чергу, в індивідуальному емпіричному дослідженні було виявлено самопрезентацію з аспекту модних атрибутів. Основною метою, яку ми ставили перед собою, було виявлення та дослідження стратегій самопрезентації в соціальних мережах. В даному дослідженні ми конкретизували модні атрибути та звели їх до поняття «модного іміджу». За допомогою інтерв’ю, які були проведені, ми змогли дійти висновку, що модний імідж та його подача є важливими аспектами гідної самопрезентації в соціальних мережах. Для молодих людей роль модного іміджу є вагомою, адже формує думку оточення про них. Інформанти стверджували, що саме модний імідж впливає на самоподачу себе як у віртуальному світі, так і наяву. Самопрезентація людини не завжди є вдалою та підтримується суспільством. Є випадки коли неправильна самопрезентація особи провокує негативні реакції оточення, причиною такої дії стають певні рамки, які створює соціум. В сучасному суспільстві саме модні атрибути є ключовим моментом самопрезентації молодої особи в соціальних мережах, адже через зовнішній вигляд людина створює певну «візитівку», яку сприйматиме або ж не сприйматиме суспільство. Важливо зазначити, що було виявлено негативні реакції на «візитівку» людини в соціальних мережах, серед яких зазначалися: дискримінація, цькування, гноблення, некоректність вербальна та невербальна, в окремих випадках людина попадає в «зону ігнору», або повністю « виштовхується» із суспільства. В результаті дослідження та проаналізованих думок інформантів ми змогли виявити наступні стратегії самопрезентації за допомогою модних атрибутів : 1. Прагнення сподобатися(«виграшна картинка» ) – стратегія, в основу якої закладений механізм дій спрямованих на здобуття лише позитивних реакцій від оточуючих. 2. Самореклама(«я найкраща !») – стратегія, в основу якої закладений механізм дій спрямованих на вихваляння та демонстрування власних знань та вмінь. 3. Візуалізація модного образу («модна картинка») – стратегія, в основу якої закладений механізм дій спрямованих на відтворення лише позитивних якостей особистості за допомогою модних атрибутів у вигляді «візитівки». Ціль такої стратегії отримати зацікавленість від оточення . 4. Самовираження ( «самовираз через моду») – стратегія, в основу якої закладений механізм дій спрямованих на відображення за допомогою модних атрибутів власного «Я» з позиції відкриття власних переваг та маскування недоліків. Ключові слова: мода, модний імідж, модні атрибути, самопрезентація, стратегія. Список використаної літератури: 1. Капустюк, О. М. (2007). Самопрезентація як засіб створення позитивного іміджу особистості. АПН України; Інститут психології ім. Г.С.Костюка. http://www.lib.ua-ru.net/diss/cont/251104.html 2. Михайлова, Е. В. (2006). Обучениесамопрезентации. Весь мир. 3. Шкуратова, И. П. (2007). Самовыражениеличности в общении. ЭКСМО.