Удосконалення реалізації адвокатування конкуренції на прикладі Західного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України
Автор: Черкас Христина Романівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Управління у сфері економічної конкуренції
Інститут: Інститут адміністрування, державного управління та професійного розвитку
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: англійська
Анотація: Черкас Х.Р., Михальчишин Н.Л. (керівник). Удосконалення реалізації адвокатування конкуренції на прикладі Західного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України. Магістерська кваліфікаційна робота. Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2020р. Розширена анотація. Адвокатування конкуренції – це певна сукупність практичних заходів, спрямованих на попередження вчинення порушень у сфері економічної конкуренції [1 - 7]. Механізм адвокатування конкуренції - це інтерактивна система, основною метою якої є впровадження та популяризація знань про добросовісну конкуренцію, а також формування якісної проконкурентної культури [8]. Об’єкт дослідження – адвокатування конкуренції. Предмет дослідження – удосконалення реалізації адвокатування конкуренції на прикладі діяльності Західного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України. Мета дослідження - виявлення напрямів удосконалення реалізації адвокатування конкуренції на прикладі Західного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України. За результатами дослідження виявлено негативну тенденцію в участі ЗМТВ АМКУ у адвокатуванні конкуренції. Виявлено, що існує ряд проблем, котрі прямо чи опосередковано впливають на ефективність адвокатування конкуренції: відсутність чіткості та прозорості ключових понять щодо конкурентної сфери в законодавстві країни; відсутність сталої концепції дій ЗМТВ АМКУ; відсутність практики вирішення ключових спорів у сфері захисту економічної конкуренції; відсутність необхідної кваліфікації та мотивованості працівників відомства; брак навиків із практичного застосування інструментарію адвокатування конкуренції; бюрократичність та корумпованість політичної та економічної сфер функціонування; низький рівень взаємодії ЗМТВ АМКУ із ЗМІ, спілками, організаціями; низький рівень співпраці з закладами освіти. За результатами дослідження та з метою усунення виявлених проблем запропоновано до впровадження проектні заходи із вдосконалення реалізації процесу адвокатування, а саме: перекваліфікація працівників; підвищення рівня мотивації працівників підприємства; становлення зв’язків та співпраця ЗМТВ АМКУ із ЗМІ, спілками, організаціями, науковими інституціями; співпраця із іноземними фахівцями з питань адвокатування конкуренції; удосконалення нормативно-законодавчої бази; становлення неповоротної відповідальності за ухилення від виконання доручень керівництва ЗМТВ АМКУ щодо здійснення заходів з адвокатування конкуренції; підвищення активності ЗМТВ АМКУ з висвітлення результатів своєї діяльності; створення практичного інструментарію реагування на вчинені порушення. До економічних наслідків від впровадження пропонованих заходів відноситься: економічний ефект, ступінь задоволення споживчого попиту, кількість виявлених порушень за видами та кількість заходів із адвокатування конкуренції. Також можливе настання наслідків загальнонаціонального економічного характеру: підвищення конкурентоспроможності, інвестиційної привабливості регіону, економічний розвиток регіону, покращення інфраструктури регіону, наповнення державного бюджету із можливістю балансування бюджету країни. До основних соціальних наслідків слід віднести: підвищення рівня життя населення; зменшення прожиткового мінімуму; збільшення заощаджень; наявність якісної продукції; зменшення стратифікації населення; підвищення ролі споживачів на ринку. Ключові слова: конкуренція, адвокатування, конкурентна культура, економічний ефект, конкурентні відносини, регулювання. Перелік використаних літературних джерел: 1. Лозова Г. М. Клименко В. В. (2013). Розвиток адвокатування конкуренції в умовах інформаційної економіки. Вчені записки університету "КРОК". Серія: Економіка.Вип.34. С.71-78. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vzuk_2013_34_12 (дата звернення: 17.09.2020. 2. Садюк А.В. (2016). Адвокатування конкуренції для підприємств. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія : Економічна. Вип. 91. С. 134-141. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKhE_2016_91_17 (дата звернення: 17.09.2020). 3. Stucke M.E. (2008). Better competition advocacy. St. John’s Law Review. Vol. 82. No. 3. P. 951–1036. 4. Филюк Г.(2011). Конкурентна культура в системі заходів конкурентної політики. Економічна теорія. С. 46–58. URL:http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/28468/04Fyliuk.pdf?sequence=1 (дата звернення: 17.09.2020). 5. Лагутін В.Д., Бакалінська О.О., Вертелєва О.В. та ін. (2009). Конкуренція і конкурентна політика: категорії та поняття/ за ред. В.Д. Лагутіна. Київ. КНТЕУ, 320 с. 6. Нікітенко Р.(2020). Адвокатування економічної конкуренції в Україні. / Закон і бізнес. URL: https://zib.com.ua/ua/142621-advokatuvannya_ekonomichnoi_konkurencii_v_ukraini.html. 7. Щербакова Т.А. (2016). Модифікація конкурентної політики за умови трансформації економічних відносин. наук. журнал. «Економіка України». №4. (653). URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/EkUk_2016_4_6. (дата звернення: 17.09.2020).