Формування конкурентних переваг суб’єктів підприємництва в туристичній сфері на прикладі Запорізької області

Автор: Францева Наталя Олегівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Управління у сфері економічної конкуренції
Інститут: Інститут адміністрування, державного управління та професійного розвитку
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: англійська
Анотація: АНОТАЦІЯ Францева Н.О., Поплавська Ж.В. (керівник). Формування конкурентних переваг суб’єктів підприємництва в туристичній сфері прикладі Запорізької області. Магістерська кваліфікаційна робота. - Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2020. Розширена анотація. Туризм є перспективною динамічною сферою, яка впливає на загально економічний розвиток держави, оскільки тут створюються нові робочі місця, працюють підприємства, за відрахуваннями з доходів яких формується бюджет держави. Від стану конкуренції і конкурентних відносин на ринку туристичних послуг та конкурентних переваг його суб’єктів, територій (туристичних дестинацій), країни, загалом, залежить результат туристичної сфери і динаміка туристичних потоків в’їзного і виїзного туризму, конкурентоспроможність країни, дестинації, суб’єкта на ринку. Туристичні підприємства повинні аналізувати середовища існування на предмет виявлення чинників, які можуть позитивно або негативно з різною силою впливати на формування і розвиток їх конкурентних переваг, а держава повинна створювати умови для розвитку конкуренції і конкурентних відносин на ринку туристичних послуг. Об’єкт дослідження – конкуренція, конкурентні відносини і конкурентні переваги на ринку туристичних послуг, загалом, у Запорізькій області, зокрема. Предмет дослідження – стан і розвиток конкуренції, конкурентних відносин і конкурентних переваг підприємств на ринку туристичних послуг. Мета дослідження – виявлення чинників, що впливають на формування конкурентних переваг підприємств на ринку туристичних послуг, зокрема у Запорізькій області, і розробка проектних заходів щодо їх розвитку. Результати дослідження. Конкуренцію, конкурентні відносини і конкурентні переваги досліджували відомі вчені-економісти Д. Белл, Л. Вальрас, К. Менгер, Ф. Кене, М. Портер, Д. Рікардо, Дж. Робінсон, А. Сміт, Е. Тоффлер, Ф. Хайєк, Г. Хоттелінг, Е. Чемберлін, Й. Шумпетер, конкуренцію на ринку туристичних послуг в Україні вивчали Бошота Н.В., Габчак Н.Ф., Дубіс Л.Ф., Зінько Ю.С., Мальська М.П., займалися вивченням умов формування і розвитку конкурентних переваг туристичних підприємств і дестинацій на ринку [1-4]. Конкурентний вплив на ринку різний – від позитивного зменшення впливу держави на випуск і розподіл благ, раціоналізації виробництва, обмеження монополістичних проявів до негативного соціального розшарування суспільства на основі максимізації індивідуальних прагнень до задоволення потреб, досягнення цілей, збільшення прибутків на противагу досягненню загальних цілей суспільства. Суб’єкт може досягти конкурентної переваги на ринку, коли реалізовуватиме продукти за оптимальним співвідношенням ціна-якість, а чинниками які допомагають її забезпечити визнають інтелектуальну першість і комбінування унікальних ресурсів підприємств. Конкурентні відносини можуть забезпечити досягнення суспільного добробуту, тобто раціонального використання усіх ресурсів суспільства. В Україні є усі передумови для розвитку туристичної сфери – вигідне геополітичне розташування, сприятливий клімат, привабливі природно-рекреаційні та культурно-історичні ресурси. Проте туристичний потенціал не розкритий – частка туризму у ВВП надзвичайно низька, переважає виїзний туризм, зменшується частка в’їзного туризму, проте на фоні пандемічних тенденцій дещо зростає частка внутрішнього туризму. Конкурентними перевагами туризму в Україні виступає вигідне географічне розташування, сприятливий клімат, багаті рекреаційні ресурси та культурна спадщина. Чинниками, що можуть позитивно впливати на конкурентні переваги є формування позитивного туристичного іміджу, збільшення поінформованості про туристичні дестинації України у світі, покращення якості обслуговування, удосконалення транспортної інфраструктури, забезпечення стабільних, безпечних і комфортних умов подорожей, екологічно чистого довкілля. У Запорізькій області основними чинниками впливу на розвиток конкурентних переваг на ринку туристичних послуг визнано вирішення екологічних проблем, забезпечення якісними і диференційованими туристичними послугами і формування сприятливого туристичного іміджу. Для розвитку конкурентних переваг бази відпочинку «Альбатрос» запропоновано проектні заходи: - Підключення до централізованого газо / водопостачання і водовідведення, - Диференціація послуг (введення послуг розміщення для споживачів з домашніми тваринами, залучення додаткових споживачів від організації заходів), - Підвищення якості надання послуг (підвищення кваліфікації, система мотивації персоналу), - Формування сприятливого туристичного іміджу (реклама, PR, активізація комунікацій у соціальних мережах), Здійснення яких забезпечить формування стійкої конкурентної переваги суб’єкта на ринку, збільшить його доходи та знизить витрати (зниження собівартості номера), і, загалом, створить сприятливий імідж для туристичної дестинації, що збільшить результативність (доходи) усіх суб’єктів, які тут діють. Ключові слова: конкуренція, конкурентні відносини, конкурентні переваги, конкурентоспроможність, туризм, туристична дестинація, туристична послуга. Перелік використаних літературних джерел. 1. Бошота Н.В. Конкуренція у сфері туристичного бізнесу. Вісник ОНУ імені І.І. Мечникова. 2019. Т. 24. Вип. 1(74). С. 45-49. 2. Габчак Н.Ф, Дубіс Л.Ф. Туристична привабливість транскордонних територій України та Румунії (на прикладі Закарпаття). Дрогобич: ПП «Посвіт», 2019. 205 с. 3. Мальська М.П., Зінько Ю.С., Горішевський П.П. Позиціонування національного бренду сільського зеленого туризму на ринку послуг. Вісник Київського Національного університету культури і мистецтв. Серія: Туризм. 2020. Вип. 3. С. 8-33. 4. Malska M., Malskyi M., Dubis L., Zinko Y. Rural Green Tourism Brand in Ukraine: Analysis of development and Functioning Stages. Biuletyn KPZK. 2019. P. 91-114.