Дослідження конкурентоспроможності туристичної сфери України
Автор: Федорчук Яна Юріївна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Туризмознавство
Інститут: Інститут сталого розвитку ім. В. Чорновола
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: англійська
Анотація: Федорчук Я. Ю., Мороз О. І. (керівник). Дослідження конкурентоспроможності туристичної сфери України». Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2020. Розширена анотація. У туризмі конкурентоспроможність являє собою складне та багатогранне поняття. Для того, щоб туристична індустрія певної країни чи дестинації була конкурентоспроможною, потрібно не лише розвинений туристичний сектор, а й розвинені супутні сфери діяльності: транспорт, зв’язок, охорона здоров’я і т.п. Саме за таких умов формується синергетичний ефект, котрий досягається спільно багатьма підприємствами, котрі у більшій чи меншій мірі обслуговують туризм. Україна за останні десятки років, незважаючи на багатство рекреаційних, історико-культурних ресурсів, так і не змогла посісти достойне місце у світовому співтоваристві за рівнем розвитку сфери туризму. Об’єктом дослідження обрано оцінювання конкурентоспроможності туристичної сфери України за ключовими елементами – транспортною, інформаційно-комунікаційною та туристичною інфраструктурою. Предметом дослідження є теоретико-методологічні та методичні положення щодо аналізування конкурентоспроможності туристичної сфери України на міжнародному та регіональному рівні. Метою дослідження є оцінка конкурентоспроможності сфери туризму України на фоні міжнародного співтовариства та з’ясування областей лідерів, котрі найбільш привабливі для реалізації туристичних подорожей. У першому розділі «Теоретичні та методологічні засади оцінювання конкурентоспроможності туристичної сфери» розглянуто економічну сутність поняття «конкурентоспроможність» та встановлено ключові елементи, котрі її формують. Охарактеризовано дві методики оцінювання конкурентоспроможності туристичної сфери: 1) за індексом конкурентоспроможності подорожей і туризму (ІКПТ), розробленого у співпраці із консалтинговою компанією Booz&Company [1], Світовою організацією туризму (UNWTO) [2], Світовою Радою з подорожей та туризму (WTTC) [3], Міжнародною асоціацією повітряного транспорту (IATA) [4], Міжнародним Союзом із збереження природи (IUCN) [5], аудиторською фірмою Deloitte [6]; 2) за російським вченим Ушаковим Д.С. [7]. Другий розділ «Аналізування конкурентоспроможності туристичної сфери України» містить аналіз конкурентоспроможності туристичної сфери України на світовій арені відповідно до індексу конкурентоспроможності подорожей і туризму (ІКПТ), котрий вказує, що наша країна у 2019 році посідала 78 місце серед 140 аналізованих країн. Її суттєво випереджають Чорногорія (72 місце), Азербайджан (71 місце). Досліджено найпривабливіші туристичні напрями у світі за версією «Best in Travel 2020» укладеного компанією «Lonely Planet» [8] на підставі думок професійних мандрівників у категоріях «Топ країн», «Топ міст», «Топ регіонів» і «Топ оптимальних напрямків». З метою виявлення причин «відставання» України від першої двадцятки країн – лідерів у сфері туризму, в магістерській кваліфікаційній роботі, було проаналізовано статистичні дані Німеччини (3 місце за ІКПТ), Нідерландів (17 місце за ІКПТ) та сусідньої Польщі (46 місце за ІКПТ) за ключовими показниками, котрі характеризують якісний стан розвитку туристичної сфери, саме за кількістю закладів розміщення, харчування та транспортною доступністю і т.п. Передбачаючи в подальшому оцінювання регіональних показників конкурентоспроможності туристичної сфери за регіонами України було розроблено методику оцінювання, котру наведено у підпункті 2.3 другого розділу роботи. Відповідно до запропонованої методики у третьому розділі магістерської кваліфікаційної роботи «Дослідження конкурентоспроможності туристичної сфери за регіонами України» було проаналізовано ключові показники туристичної сфери областей України. Зважаючи на те, що розвинена інфраструктура є визначальним фактором розвитку туризму у підрозділі 3.1 було наведено статичні дані обсягів надання авіаційних послуг, обслуговування наземним транспортом, надання інформаційно-комунікаційних послуг. Також проаналізовано за кожною із областей кількість закладів розміщення, харчування, забезпеченість природними рекреаційно привабливими та культурно – історичними ресурсами. Результати дослідження. В процесі виконання магістерської кваліфікаційної роботи було виявлено, що лише Львівська, Київська та Одеська області є високо конкурентоспроможними у туристичній сфері відносно решти регіонів України. Запропонований та розрахований субіндекс конкурентоспроможності наочно вказав та аналітично підтвердив достовірність наших думок. Магістерська кваліфікаційна робота дала змогу достовірно оцінити причини низької привабливості вітчизняного туристичного продукту на світовому ринку. Виявлені недоліки, у порівнянні із розвиненими країнами світу (Німеччиною, Нідерландами та Польщею) дали змогу сформувати стратегічні напрями розвитку нашої країни, котрі є безумовними до виконання, якщо ми прагнемо бути рівноправними членами європейського співтовариства, а отже конкурентоспроможними. Ключові слова: туристична сфера, конкурентоспроможність, індекс конкурентоспроможності подорожей і туризму, області України. Перелік використаних джерел. 1. Booz&Company [Electronic resource]. – Access mode: https://www.boozallen.com/ 2. World Tourism Organization,UNWTO [Electronic resource]. – Access mode: https://www.unwto.org/ 3. World Travel & Tourism Council (WTTC) [Electronic resource]. – Access mode:https://wttc.org/ 4. The International Air Transport Association [Electronic resource]. – Access mode: https://www.iata.org/ 5. The International Union for Conservation of Nature [Electronic resource]. Access mode: https://www.iucn.org/ 6. Deloitte [Electronic resource]. – Access mode: https://www2.deloitte.com/ba/en.html 7. Ушаков Д.С. Экономика туристской отрасли: Уч.пос./ Д.С. Ушаков. – Ростов н/Д:НЦ «Март», Феникс, 2010. – 446 8. І знову жодного слова про Україну: названі найкращі туристичні напрямки на 2020 рік. УНІАН [Electronic resource]. – Access mode:https://www.unian.ua/tourism/wheretogo/10727805-i-znovu-zhodnogo-slova-pro-ukrajinu-nazvani-naykrashchi-turistichni-napryamki-na-2020-rik.html