Розробка та аналіз системи контролю витрат палива
Автор: Терлецький Святослав-Орест Володимирович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Комп'ютеризовані системи управління та автоматика
Інститут: Інститут комп'ютерних технологій, автоматики та метрології
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Терлецький С.-О.В., Стахів Р.І. (керівник). Розробка та аналіз системи контролю витрат палива. Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2020. Розширена анотація. Останні роки ми спостерігаємо стійке і досить істотне зростання цін на паливно-мастильні матеріали. Зростання цін на пальне змушує керівників підприємств, які займаються перевезеннями піднімати ціни на послуги, що в свою чергу викликає подальшу ланцюгову реакцію забезпечуючи зростання цін на інші товари і послуги і призводить до негативних процесів в суспільстві. Із проблемою махінацій з паливом стикається практично кожна компанія, яка виконує перевезення та доставку пального в межах Україні, в розпорядженні якої є декілька десятків автоцистерн. Тому проблема зростання цін на паливо робить актуальним завдання контролю втрат палива, що виникають внаслідок витоків, нецільових витрат, несанкціонованого відбору, крадіжок і т.д. Метою дослідження даної магістерської кваліфікаційної роботи є вирішення проблеми контролю за паливом, та його несанкціонованими витратами. У процесі виконання магістерської кваліфікаційної роботи вирішено технічну задачу, яка полягає в розробці системи, що здійснює постійний і точний контроль витрат палива та зменшено похибки визначення кількості пального до 0,5... 1%. Виявлено ряд факторів які критично впливають на вирішення поставленої задачі: • врахування температури та густини палива при обчисленні рівня; • несанкціоноване використання палива. Об’єктом дослідження є - процес вимірювання рівня палива, контроль витрат пального та моніторинг руху автоцистерни. Методи дослідження. Способи вимірювання рівня компонентів пального в баках та автоцистернах: ультразвуковий, вібраційний. Зниження температурної та змішаних похибок приладів. Практична цінність отриманих результатів підтвердила свою ефективність при використанні вимірювально-обчислювальної системи контролю палива, що дозволить: • зменшити витрати палива; • отримати інформацію про місце знаходження транспорту; • точніше вимірювати рівень пального в цистерні. В роботі показано можливість організації вимірювально-обчислювальних систем контролю кількості пального в автоцистернах на базі використання ультразвукових датчиків рівня пального та вібраційних вимірювачів густини. В результаті застосування даного підходу розглянуто три варіанти: • показано можливе рішення проблеми несанкціонованого використання пального, тобто крадіжки палива з автобаку машини; • наведено можливе розв’язання проблеми точного вимірювання рівня пального в автоцистерні, враховуючи температуру та густину палива; • розглянуто проблеми формування оптимального моніторингу та контролю транспортних засобів, що унеможливлює використання спецтехніки в особистих цілях водіїв. Проведено проектування вимірювально-обчислювальної системи контролю кількості пального в автоцистернах [1]. В рамках даного проектування розглянуто можливість застосування різних видів датчиків. На основі розгляду зроблено вибір одного найбільш надійного та точного типу – ультразвукового [2]. Показано можливість застосування такого датчика як в баку автомашини так і в цистерні. В результаті проектування розроблено структурну схему вимірювально-обчислювальної системи контролю кількості пального в автоцистернах [3, 4]. Досліджено методи зменшення значень похибок, проведено дослідження похибок такої системи. В рамках проведення дослідження було виявлено декілька видів похибок, які впливають на результати вимірювання. Описано причини їх виникнення та шляхи їх обчислення. Описано процес організації та проведення обчислювальних експериментів. Наведено та пояснено результати обчислювальних експериментів. Ключові слова – контроль витрат пального, вимірювальна-обчислювальна система, ультразвуковий давач, густина пального, температура Перелік використаних джерел 1.Петров Б.Н., Портнов-Соколов Ю.П., Андриенко А.Я., Иванов В.П. Бортовые терминальные системы управеления. М.: Машиностроение, 1983 2. Левишна Е.С., Новицкий П.В. Электричиские измирения физических величин. - Л.: ЭнергоатомИздат, 1983. - 320 с. 3. Рутковский В.Ю., Епифанов С.В., Земляков С.Д.. Суханов В.М., Глумов В.М. Алгебраический и аддаптивный подходы к задаче измерения уровня // Авиационно-космическая техника: Сб. науч. тр. - Харьков: ХАИ, 2002. - Вып. 31. Двигатели и уровнемеры. - С. 197 -201. 4. Андриенко А.Я., Балакин С.В., Проблемы измерения уровня топлива на борту жидкостных ракет // Датчики и Системы. 2003, №6.