Особливості правової та управлінської культури керівника закладу освіти

Автор: Троян Святослав Павлович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Управління навчальним закладом
Інститут: Інститут права, психології та інноваційної освіти
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: АНОТАЦІЯ Троян С.П., Колодій І.С. (керівник). «Особливості правової та управлінської культури керівника навчального закладу». Магістерська робота. Національний університет "Львівська політехніка", Львів, 2020. Extended abstract У сучасних умовах українського державотворення такі процеси відбуваються і в житті нашого суспільства. Проблема пошуку нових концепцій і парадигм виховання вимагає мобілізації зусиль усієї педагогічної науки в теоретичній і прикладній площинах. Загальновідомо, що нове в освіті з’являється, як правило, на основі того доробку, що вже існує і має позитивний вплив на ті чи ті освітні процеси. Це також стосується процесу правової та управлінської культури здорового громадянського суспільства в Україні. Правові знання здобуті керівниками під час робочого процесу потребують не лише теоретичного засвоєння, а й формування навичок їх практичного застосування. У вирішенні цієї проблеми допоможе керівникам впровадження методів та принципів правової та управлінської культури у процесі формування у них умінь розв’язання правових ситуацій в закладах освіти [2]. Об’єкт дослідження: особливості правової та управлінської культури керівника закладу освіти. Предметом дослідження є формування особливості правової та управлінської культури керівника закладу освіти. Основна мета полягає у розробці методів та принципів правової та управлінської культури керівника закладу освіти та виявити можливості їх творчого використання в сучасних умовах закладах загальної середньої освіти. Розроблені методи та принципи правової культури керівників сприятимуть їх навчанню, пізнавальній діяльності у засвоєнні знань з правничих дисциплін умовах закладу загальної середньої освіти в цілому. Для досягнення мети було сформульовано наступні завдання дослідження: 1) проаналізувати методи та принципи правової та управлінської культури керівника закладу освіти; 2) охарактеризувати цілі, зміст та принципи правової та управлінської культури керівника закладу освіти у досліджуваний період; 3) розкрити методичні аспекти правової культури керівників у виховній роботі закладу освіти у досліджувальний період; 4) визначити ефективність використання сучасних методик правової та управлінської культури у закладах загальної середньої освіти. Правова культура спирається на правосвідомість, проте не зводиться до неї, як єдиного детермінанта. Правосвідомість є найважливішою формою духовного освоєння світу. Як інтегральний феномен, який грає роль найважливішого джерела правотворчості і значимого фактору правозастосування, вона відповідає за можливості порівнювати правову дійсність з назрілими суспільними потребами. Формування правової та управлінської культури керівника закладу освіти є детермінованим впливом об’єктивних чинників, а також цілеспрямованого правового виховання, в процесі якого відбувається засвоєння правових цінностей, знань, умінь, норм поведінки в сфері права [4,6]. Процес формування правової та управлінської культури особистості є складним і багатоступеневим. Доцільно вибудовувати його у напрямку від когнітивного до поведінково-діяльнісного компоненту. Таким чином, формування правової та управлінської культури пов’язується з надбанням і розвитком правових знань і уявлень, що підвищують правову обізнаність і поінформованість людини. Через поглиблення знань і розуміння необхідно сформувати вміння орієнтуватися в системі законодавства і тлумачити норми права, використовуючи когнітивний вплив на особистість. В цілому, наукова новизна і теоретичне значення проведеного дослідження полягали в тому, що нами була з’ясована сутність та принципи правової та управлінської культури керівника навчального закладу, обґрунтовано організаційні умови їх застосування при викладанні правознавства у закладах загальної середньої освіти [1,3,5]. Практичне значення отриманих результатів дослідження полягає у систематизації фактологічних матеріалів, що можуть застосовуватися в організації навчально-виховного процесу сучасного закладу загальної середньої освіти. Одержані результати також можуть бути використані в організації правової та управлінської культури керівника закладу освіти. Ключові слова: керівник закладу освіти, учень, вчитель, правова культура, управлінська культура. Список літератури. 1. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з курсу “Правознавство” / укладачі І. Котюк, Н. Палійчук [Електронний ресурс]. – Режим доступу : Сайт МОН. 01. 09. 2010. 2. Владимирова В. І. Концептуальні підходи до формування правової культури освітян в умовах демократизації суспільства / В. І. Владимирова // Наукові записки. – Кіровоград : РВЦ КДПУ ім. В. Винниченка, 2002. – Вип. 41. – Сер. : Пед. науки. – С. 26 – 30. 3. Кучеренко Т. А. Система правової освіти та виховання / Т. А. Кучеренко // Виховна робота. – 2005. – № 11 (12) листопад. – С. 8 – 11. 4. Щербань М. Національне спрямування навчально-виховного процесу закладів освіти / М. Щербань // Рідна школа. – 2000. – № 3 (березень). – С. 10 – 12. 5. Національна програма правової освіти населення / Режим доступу: http://justice.km.ua/?dep=page&dep_up=174&dep_cur=177 6. Певцова Е. Основные концепции правового образования / Е. Певцова // Учитель. – 2001. – № 4. – С. 43 – 47.