Особливості планування освітнього процесу в закладі загальної середньої освіти

Автор: Квітка Сергій Борисович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Управління навчальним закладом
Інститут: Інститут права, психології та інноваційної освіти
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: АНОТАЦІЯ Квітка С.Б. «Особливості планування освітнього процесу в закладі загальної середньої освіти» Магістерська робота. - Національний університет "Львівська політехніка", Львів, 2020. Особливості планування освітнього процесу в закладі загальної середньої освіти передбачають, що розв’язуючи проблеми навчання, ми неодмінно торкаємося змісту і цілей навчання, методів, засобів і організацій-них форм навчання. Вони взаємозв’язані, взаємодіють одне з другим, один другого зумовлюють, отже утворюють цілісну сукупність, яка складається з названих вище елементів. Ця сукупність і є дидактичною системою. Методи планування роботи загальноосвітнього навчального закладу всебічно вивчали у працях Зайченко (2003), Мармаз (2003), Томашевський (2002), Рабченюк (2000), Третьяков (1997) та ін. Утім треба зазначити, що переважно автори розглядають тільки деякі з аспектів планування діяльності загальноосвітнього навчального закладу. Комплексно такі проблеми досліджували Березняк (1983), Лунячек (2004); Яременко (2011); Сидоренко (1996) та ін. Проблеми професійної діяльності вчителя досліджували Мукан (2019), Козловський (2019), Сікорський (2019), а проблеми структурування змісту освіти Дольнікова (2013), Ортинський (2009), Криштанович (2020) та ін. У своїй діяльності заклад загальної середньої освіти послуговується Конституцією України, Законами України «Про освіту, «Про загальну середню освіту», іншими законодавчими актами України, постановами Верховної Ради України, актами Президента України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, Кабінету Міністрів Украї¬ни, наказами МОН, інших центральних органів виконавчої влади, рішеннями місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самовря¬дування, Положенням про загальноосвітній на¬вчальний заклад та Статутом закладу Навчальний план слугує нормативним документом закладу, на базі якого організовують процес навчання. Навчальним планом передбачено перелік та кількість вивчення навчальних дисциплін. Функцією планування є визначення мети та методів її досягнення. Планування – це сталий, а не одноразовий процес, який повторюється. У теоретико-практичному аспекті менеджменту планування слугує стратегічною функцією, яка охоплює всі сфери діяльності закладу освіти. Суть планування полягає в обґрунтуванні мети і методів її досягнення на базі виявлення низки за¬вдань, а також встановлених результативних методів, способів і ресурсів, потрібних для їхніх виконання та встановлення взаємозв’язку. Безпосередньо плануванням передбачено встановлення змісту й відповідного порядку дій для тривалої діяльності та забезпечення стабільності розвитку закладу освіти. Стандартний навчальний план складається з інваріантної складової, сформованої на рівні держави, обов’язкової для всіх загальноосвітніх навчальних закладів незалежно від підпорядкування і форм власності останніх, та варіативної, з передбаченими додатковими годинами на вивчення дисциплін інваріантної складової, курсами на вибір, індивідуальними та груповими заняттями, консультаціями. Підготовку Програми зумовлено розбудовою освітньої системи, якісним оновленням її змісту, тобто потребою привести її у відповідність до європейських стандартів, запитів сучасно¬го життя, запитів містян у якісній та доступній освіті. Для того, аби вдосконалити навчально-виховний процес на базі новітніх педагогічних технологій та інно¬вацій, необхідно досягнути освітніх результатів згідно з цілями розвитку особистості учнів і сучасними соціальними вимогами. Тобто у навчальному закладі необхідно створити середовище плекання творчої особистості, забезпечення умов для повноцінного інтелектуального, творчого, духовного, фізич¬ного розвитку дитини, вироблення новітньої мо¬делі випускника школи, здатного реалізува¬ти особистий позитивний потенціал. Плануючи діяльність у закладі загальної середньої освіти, керівники педагогічного колективу можуть проявляти творчість та пропонувати розмаїття варіантів під час обрання форм і структурування планів. Такі варіанти мають вирізнятися конкретикою, лаконізмом і передбачати обов’язкові заходи, які можна проконтролювати. Плани повинні відтворювати актуальні напрями діяльності навчальної установи й тенденції освітньої системи та державної політики Ключові слова: планування, освітній процес, заклад загальної середньої освіти, навчальний план, навчальна програма, інноваційні методики, методичні рекомендації. Перелік посилань, які використані в тексті розширеної анотації 1. Mukan, N., Yaremko, H., Kozlovskiy, Yu., Ortynskiy, V., & Isayeva, O. (2019). Teachers’ continuous professional development: australian experience. Advanced Education, 12, 105-113. 2. Дольнікова Л.В., Цубова О. Л. Структурування змісту навчальних дисциплін як важлива передумова підвищення якості підготовки фахівців. // Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. Вісник НУ «Львівська політехніка» №767, 2013. – С. 379-382. 3. Криштанович М. Ф. Теоретико-методологічна основа забезпечення дистанційного навчання студентів-правників. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2020. № 68. Т. 2. С. 48-52. 4. Ортинський В. Л. Педагогіка вищої школи : навч. посіб. [для студ. вищ. навч. закл.]. Київ : Центр учбової літератури, 2009. 472 с. 5. Сікорський П.І. Теоретико-методологічні засади моделювання нових навчальних технологій у середніх закладах освіти. Львів: Сполом, 2019, 388с.