Тревел-шоу на українських каналах ТБ: історія та сучасний стан (на прикладі шоу «Орел і Решка», «Світ навиворіт», «Інше життя» за 2020 рік).

Автор: Дністрянська Тетяна Богданівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Журналістика
Інститут: Інститут права, психології та інноваційної освіти
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Дністрянська Т.М., Кіца М.О. (керівник). «ТРЕВЕЛ -ШОУ НА УКРАЇНСЬКИХ КАНАЛАХ ТБ : ІСТОРІЯ ТА СУЧАСНИЙ СТАН (НА ПРИКЛАДІ «ОРЕЛ І РЕШКА», «СВІТ НАВИВОРІТ» ТА «ІНШЕ ЖИТТЯ» ЗА 2020 РІК)». Магістерська робота. – Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2020. Розширена анотація Телебачення щораз більше розвивається і розширюється, тому пропонує глядачам матеріал, де переважає розважальна тематика, а натомість аналітика і публіцистика – в меншості [1]. На сьогоднішній день такий спосіб розвитку сучасних ЗМІ є дуже актуальним і важливим [3]. Саме через це в останні роки в Україні досить популярною стала тревел-журналістика. Поширеність тревел-передач як телевізійного міжнародного напрямку обумовлена такими факторами: зміщення акценту із аналітичного жанру на інформаційний, який за тематикою здебільшого пов’язаний з навколишнім середовищем, швидким розвитком туризму, а також тим, що в сучасному суспільстві відпочинок є базовою потребою людства [2, с.21]. Тревел – журналістика створює уявлення про географію світу, культуру різних країн, їхню історію, тим самим долучаючи свою аудиторію до мандрів як культурної практики. Об’єкт дослідження: специфіка функціонування тревел-передач в просторах сучасного українського телевізійного медіапростору. Предмет дослідження: особливості, тематика, жанри тревел-програм «Світ навиворіт», «Орел та решка» та «Інше життя», які транлсюють на українських телеканалах. Мета дослідження: з’ясувати роль та значення такого явища як «тревел-журналістика» в сучасному українському телевізійному просторі. Результати. Загалом результати дослідження показують, що тревел-програми з кожним роком не втрачають своєї актуальності і все більше розвиваються, маючи всі шанси на перспективне майбутнє на українських телеканалах. Специфікою тревел-передач можна виділити такі елементи як: естетичне задоволення від перегляду програми, актуальність поданого матеріалу, задоволення від розмови з оточенням і надання корисної інформації. Проведене нами опитування аудиторії довело, що більшість глядачів українських телеканалів переглядають тревел-шоу хоча б раз на місяць, і отримують від таких програм нову інформацію, відпочинок, естетичну насолоду. Отже, тревел-програми на українському телебаченні виконують не лише інформативну, але й розважальну, гедоністичну, рекреативну функції. Огляд існуючих тревел-програм на українському телебаченні також сприяв виявленню незаповненої ніші – це кулінарні тревел-програми. Наші опитані зазначили, що така тематика тревел-передачі була б для них цікавою, отже є затребуваною. Ключові слова: телебачення, тревел-програми, аудиторія Перелік використаних літературних джерел 1. Бабак О. Поняттєвий апарат дослідження телевізійних програм про подорожі [Електронний ресурс] / О. Бабак // Український інформаційний простір: [Веб-сайт]. – Режим доступу: http://ijimv.knukim.edu.ua/zbirnyk/3 2. Варич М. Тенденції розвитку жанру подорожнього нарису // Журналістика: науковий збірник / Наук. ред. Н. Сидоренко. – К.: Інститут журналістики КНУ імені Тараса Шевченка, 2013. – Вип. 12 (37). – 204 с. 3. Веремчук Т. Тревел-шоу: на краю світу, на межі жанрів [Електронний ресурс] / Т. Веремчук // Телекритика: [Веб-сайт]. – Режим доступу: http:www. telekritika. ua/telebachennya/2011-05-30/63200? theme_page=30&