Соціально-педагогічні аспекти управління розв`язанням конфліктів у закладі загальної середньої освіти

Автор: Стойко Тарас Михайлович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Управління навчальним закладом
Інститут: Інститут права, психології та інноваційної освіти
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: АНОТАЦІЯ Стойко Т. А., Терлецька Ю. М. (керівник) Соціально-педагогічні аспекти управління розв’язанням конфліктів у ЗЗСО. (Матеріально-технічне забезпечення на базі НУ «Львівська політехніка»). Робота (рукопис) на здобуття кваліфікаційного рівня магістра за спеціальністю 073 «Менеджмент» спеціалізації «Управління навчальним закладом», Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2020. Робота складається з вступу, 3-х розділів, висновків, списку літератури з 63 найменувань і 2 додатків, 2 таблиць. Обсяг роботи – 94 сторінки (з них 73 сторінки основного тексту). Кожна дитина частину свого дитинства та юності проводить в стінах освітнього закладу, зокрема початкової та середньої школи. Важливим і вирішальним у формуванні її особистості займає комунікація, зокрема спілкування у школі. Якщо дитина почуває себе комфортно, проявляє зацікавленість до однокласників та вчителів, має інтерес до навчання- це все є позитивними чинниками всебічного розвитку особистості. Навчання у школі принесе результат тоді, коли між двома сторонами (вчитель-учень, учень - учень) в класі є взаєморозуміння, повага, а найголовніше – відсутність конфліктів. Вирішення та поширення конфліктів в закладах освіти надзвичайно поширене явище, над залагодженням яких працюють педагоги, психологи та дирекція закладу. Від правильного управління розв’язання конфлікту залежить атмосфера в класі та в школі у процесі навчання. Магістерська кваліфікаційна робота присвячена темі управління розв’язанням конфліктів у ЗЗСО. В роботі визначено сутність, причини та подано класифікацію конфліктів. Встановлено поняття про конфлікт як соціально-психологічний феномен в ракурсі психологічної інтерпретації. Проаналізовано сучасні методи управління конфліктами та найпоширеніші способи їх вирішення. Описано методику проведення експериментального дослідження щодо управління розв’язанням конфліктів у ЗЗСО, проаналізовано відповідно до цього дані результатів, а саме те, що у школах конфлікти виникають часто і потребують розв’язання. Досліджено конфліктність між викладачем та учнем. На основі цього висвітлено профілактичну та управлінську роботу над розв’язанням конфліктів відповідно до умов сучасності. Розроблено ряд рекомендацій щодо подолання конфліктів в педагогічному колективі. Об’єкт дослідження: конфліктна поведінка як соціально-педагогічна проблема. Сфера дослідження: конфліктна поведінка у закладах загальної середньої освіти. Головна мета роботи полягає у визначенні та дослідженні соціально-психологічних аспектів управління розв’язанням конфліктів у закладах загальної середньої освіти відповідно до умов сучасності. Викладачі університету «Львівська політехніка» досліджували актуальне питання конфліктології у різних галузях. Дослідниця Квас Р. А. [2] розглядала конфлікти в сім’ї описувала їх специфіку (2016). Дослідники Дубодєлова А. В. та Криса О. Є. розкрили особливості, причини виникнення, типологізації конфліктів. Науковець Криса О. Є. [4] описала управління конфліктами на засадах їх класифікації, В інших наукових дослідженнях вченіаналізували організацію управління конфліктів у житті людей [5-8]. За результатами експериментального дослідження дійшли висновку, що у загальноосвітніх школах конфлікти виникають за обставин, коли учні та вчителі чи учні та учні не можуть спільно прийняти рішення, однакову позицію і не знаходять вихід з певної ситуації і утворився внаслідок протиріч. Тому, конфлікт у педагогічній діяльності простіше та легше попередити, ніж успішно його розв’язати. Ключові слова: конфлікт, заклад загальної середньої поведінки, учень, вчитель, управління. 1. Дубодєлова А. В. Організаційні конфлікти: особливості, причини виникнення, типологізація / А. В. Дубодєлова // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2010. — № 668 : Проблеми економіки та управління. — С. 258–262. http://ena.lp.edu.ua/bitstream/ntb/46796/2/2010n668_Dubodielova_A_V-Orhanizatsiini_konflikty_258-262.pdf 2. Квас Р. Конфлікти в сім’ї: особливості та специфіка / Роксолана Квас // Психологічні виміри культури, економіки, управління. – 2016. – Вип. 8. – С. 12–15. – Бібліографія: 6 назв. http://ena.lp.edu.ua/bitstream/ntb/42037/1/12-15.pdf 3. Криса О. Й. Процесний підхід до визначення природи конфлікту / О. Й. Криса // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. — Львів : Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2005. — № 527 : Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. — С. 23–28. — (Менеджмент). http://ena.lp.edu.ua/bitstream/ntb/55192/2/2005n527_Krisa_O_I-Protsesnyi_pidkhid_do_vyznachennia_23-28.pdf 4. Криса О. Й. Управління конфліктами на засадах їх класифікації / О. Й. Криса// Вісник Національного університету "Львівська політехніка". – 2010. – № 683 : Проблеми економіки та управління. – С. 337–342. – Бібліографія: 17 назв. http://ena.lp.edu.ua/bitstream/ntb/20323/1/68-337-342.pdf 5. Лущ А. Ефективне управління конфліктами в організації / Анастасія Лущ, О. О. Корчинська // 77-ма Студентська науково-технічна конференція. Секція "Публічне управління та адміністрування" : збірник тез доповідей, 7 листопада 2019 року, Львів. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2019. — С. 28. — (Адміністративний менеджмент). http://ena.lp.edu.ua/bitstream/ntb/53364/2/2019_Lushch_A-Efektyvne_upravlinnia_konfliktamy_28.pdf 6. Пашук А. Методи подолання конфлікту цінностей в організації / А. Пашук // 70–та студентська науково–технічна конференція. Секція "Економіка і менеджмент" : збірник тез доповідей / Національний університет "Львівська політехніка". – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2012. – C. 588–590. http://ena.lp.edu.ua/bitstream/ntb/22217/1/325-588-590.pdf 7. Підлипна Р. П. Соціальні конфлікти як об’єкт дослідження / Р. П. Підлипна // Проблеми формування та розвитку інноваційної інфраструктури: європейський вектор – нові виклики та можливості [Електронний ресурс] : тези доповідей IIІ Міжнародної науково-практичної конференції, Львів, 14–16 травня 2015 року : до 50-річчя Інженерно-економічного факультету (Навчально-наукового інституту економіки і менеджменту) / Національний університет «Львівська політехніка» [та інші]. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2015. – С. 270. – Бібліографія: 1 назва. http://ena.lp.edu.ua/bitstream/ntb/32063/1/150-270-270.pdf 8. Чорнобай О. Л. Мистецтво суперечки, або еристика: предмет та історія / О. Л. Чорнобай // Вісник Національного університету "Львівська політехніка". Серія: Юридичні науки : збірник наукових праць. – 2015. – № 827. – С. 210–220. – Бібліографія: 5 назв. http://ena.lp.edu.ua/bitstream/ntb/32454/1/36-210-220.pdf