Особливості організації дистанційного навчання в навчальних закладах відповідно до умов сьогодення
Автор: Алпатова Катерина Олександрівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Управління навчальним закладом
Інститут: Інститут права, психології та інноваційної освіти
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: АНОТАЦІЯ Алпатова К.О. Шевчук Г.Й.(науковий керівник) Особливості організації дистанційного навчання в навчальних закладах відповідно до умов сьогодення. . Робота (рукопис) на здобуття кваліфікаційного рівня магістра за спеціальністю 073 «Менеджмент» спеціалізації «Управління навчальним закладом», Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2020. Робота складається з вступу, 3-х розділів, висновків, списку літератури з 40 найменувань і 3 додатків. Обсяг роботи – 75 сторінок (з них 54 основного тексту), 9 рисунків, 4 таблиці. Сьогодні набуває інтенсивного розвитку державна реформація освіти, у зв’язку з пандемією відбувається активне впровадження дистанційного навчання в усіх навчальних закладах України. Для ефективної організації навчання здобувачів закладів освіти в умовах обмеження освітнього процесу варто вдосконалити форми дистанційного навчання. Процес дистанційного навчання в Україні виступає у вигляді взаємодії учнів та викладачів незалежно від місця їх проживання і розподілу у часі на основі сучасні педагогічні та інформаційні технології. Сучасні дистанційні технології навчання варто досліджувати в якості природного етапу еволюцій «традиційної системи освіти від дошки з крейдою до електронної дошки й комп’ютерних навчальних систем, від книжкової бібліотеки до електронної, від звичайної аудиторії до віртуальної аудиторії». Вагома роль в вдосконаленні національної освіти відводиться впровадженню технологій дистанційного навчання до освітньої діяльності та властивих їм новітнім методам організації навчального процесу [5]. Відповідно до цього, варто зазначити, шо перехід до дистанційного навчання під час пандемії Корона-вірусу є несподіваним та дуже серйозним викликом який змушені прийняти усі учасників освітнього процесу, серед яких вихователі, вчителі, учні та їх батьки. Усі учасники в швидкому темпі змушені були прийняти даний виклик та швидко адаптуватись до новітньої складної реальності, відповідно питання впровадження дистанційної освіти є надзвичайно актуальним на сьогоднішній день. Хоч і процес дистанційного навчання не являється заміною стандартним денним форм навчання та не було сплановано на довготривалий період його впровадження, дистанційна освіта являється надзвичайно ефективним засобом сьогодення в умовах карантину. Доцільно зазначити, що дистанційне навчання, як встановила А.А.Андрєєва – «це синтетична, інтегральна, гуманістична форма навчання, що ґрунтується на використанні широкого спектра традиційних та нових інформаційних технологій та їх технічних засобів, що використовуються для доставки навчального матеріалу, його самостійного вивчення, організації діалогового обміну між викладачем та студентом, коли процес навчання не залежить від їхнього розташування в просторі і в часі, а також до конкретної освітньої установи» [3]. Основа освітньої діяльності під час дистанційного навчання становить цілеспрямовану та контрольовану інтенсивну самостійну роботу учнів та студентів, які можуть навчатись у зручний для себе час та місті, за спеціально розробленим індивідуальним розкладом, маючи при собі «комплект спеціальних засобів навчання і погоджену можливість контактів з викладачем по телефону, електронною і звичайною поштою, а також очно. Інтенсивність і тривалість занять студент може регулювати самостійно, і це теж важливо. Отже дистанційне навчання в умовах сьогодення є процесом під час якого відбувається здобуття освіти, поряд з очною і заочною формами навчання, при якій у освітньому процесі використовують кращі традиційні і інноваційні засоби, а також форми навчання, які ґрунтуються на комп’ютерних та телекомунікаційних технологіях в загальному [6]. Варто зазначити, що кожна нова технологія, яка запроваджується, потребує чималих зусиль, багато часу і засобів для реалізації [2]. Основа головних вимог які сприяють реалізації дистанційного навчання полягають у тому, що під час керуючої та організуючою діяльністю вчителя учні тим не менше протягом всього періоду навчання повинні працювати індивідуально та освоювати визначений освітній матеріал максимально самостійно. В роботі подано практичні поради та рекомендації з реформації та організації дистанційного навчання. Ключові слова: навчання, дистанційне навчання, організація, реформація, навчальний заклад. Мета дослідження – встановити та проаналізувати особливості організації дистанційного навчання в навчальних закладах відповідно до умов сьогодення. Завдання дослідження: 1. Визначити характеристику та принципи дистанційної освіти. 2. Визначити теоретичні основи впровадження дистанційного навчання у підготовку учнів в умовах сьогодення. 3. Встановити літературні відомості з питань введення дистанційного навчання в Україні. 4. Дослідити організацію дистанційного навчання в навчальних закладах України. 5. Проаналізувати головні причини та особливості введення дистанційного навчання в Україні. 6. Проаналізувати сприйняття дистанційного навчання учасниками навчального процесу на прикладі шкільного та дошкільного середовища. 7. Дослідити європейський досвід організації дистанційного навчання. 8. Встановити шляхи вдосконалення дистанційного навчання в Україні. Об’єкт дослідження – дистанційне навчання в умовах сьогодення, як необхідна складова навчання. Предмет дослідження – властивості та сторони дистанційного навчання. Методи дослідження є наступними: узагальнення, синтез, експериментальний метод, метод статистичної обробки. Список літератури: 1. Глобалізація міжнародного освітнього простору і розвиток інформаційних технологій / Т. М. Горохівська // Психолого-педагогічні умови розвитку освітнього простору держави : тези доп. та повідомл. учасн. міжнар. наук.-практ. конф., 22 листоп. 2013 р. / Львів. держ. ун-т внутр. справ. — Л., 2013. — С. 137-140. 2. Інноваційні педагогічні технології : метод. матеріали до навч. дисципліни / М-во освіти і науки, молоді та спорту України, Нац. ун-т "Львів. політехніка" ; [уклад.: І. С. Колодій, Г. Й. Шевчук]. — Л. : Вид-во Львів. політехніки, 2012. — 28 с. 3. Кухаренко В.М. Дистанційне навчання та умови застосування / В.М.Кухаренко, О.В.Рибалко, Н.Г.Сиротенко. – Х., 2002. – 320 с. 4. Методи навчання як фактор покращення якості навчального процесу в загальноосвітній школі / Божена Оранюк, Олександр Ієвлєв // Управління в освіті : зб. матеріалів VІ Міжнар. наук.-практ. конф., 18-19 квіт. 2013 р., Львів / М-во освіти і науки України, Ін-т інновац. технологій і змісту освіти, Упр. освіти і науки Львів. облдержадмін., Нац. ун-т "Львів. політехніка", Укр. інж.-пед. акад., Ужгород. нац. ун-т, Європ. ун-т (Львів. філ.), Люблін. Католиц. ун-т [та ін.]. — Львів : Тріада Плюс, 2013. — С. 196-197. 5. Мотивація інноваційної діяльності в системі освіти / Л.Д. Кизименко, М.М. Мищишин // Гуманітарний вісник Державного вищого навчального закладу "Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет ім. Г. Сковороди". Педагогіка. Психологія. Філософія. : зб. наук. пр. / Державний вищий навчальний заклад ПереяславХмельницький державний педагогічний університет ім.Г.Сковороди. — Київ : Гнозис, 2013. — С. 20-28. 6. Трайнев В.А. Дистанционное обучение и его развитие / В.А. Трайнев, В.Ф. Гуркин, О.В. Трайнев. – 2-е изд. – М.: Издательско-торговая корпорация «Дашков и К», 2008. – 294 с. 7. Врахування інноваційних процесів для здійснення педагогічного контролю / Р.І. Швай, О.М. Горіна // Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету ім. І. Огієнка. Серія педагогічна. Дидактика фізики як концептуальна основа формування компетентнісних і світоглядних якостей майбутнього фахівця фізико-технологічного профілю / М-во освіти і науки України, Кам’янець-Подільський нац. ун-т ім. І. Огієнка. — Кам’янець-Подільський, 2015. — С. 97-100.