Соціально-творча реабілітація осіб з інвалідністю внаслідок бойових дій як технологія соціальної роботи

Автор: Паславська Андріана Андріївна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Соціальна робота
Інститут: Інститут гуманітарних та соціальних наук
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Анотація Паславська А.А., Шаповалова Т.В. (керівник). Соціально-творча реабілітація осіб з інвалідністю внаслідок бойових дій, як технологія соціальної роботи. Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет Львівської політехніки, Львів, 2020. Розширена анотація. Соціально творча реабілітація – це метод розвитку та зміни свідомих і несвідомих сторін психіки особистості за допомогою різних форм і видів мистецтва. (Вознесенська, 2015, с.50) Одночасно техніки соціально творчої реабілітації можуть допомогти істотно впливати на зміну самопочуття і на способи сприйняття себе та інших людей, що особливо актуально для осіб з інвалідністю внаслідок війни. (Олійник, 2018, с. 211) Отриманні травми під час військової операції, в подальшому мирному житті мають вплив на стан здоров’я військовослужбовців-учасників війни, особливо коли люди отримують інвалідність внаслідок війни. Це характеризується тим, що після повернення до нормальних умов існування, вони опиняються в нових для себе умовах При дослідження теми залучення осіб з інвалідністю внаслідок війни. до соціально творчої реабілітації, як технологія соціальної роботи лікувально-реабілітаційної роботи з інвалідами внаслідок війни, які мають психоемоційні розлади, наслідки посттравматичного стресового розладу, прояви деструктивних емоційних станів, особливе місце займає арт-терапія – технологія лікування засобами образотворчого мистецтва. (Лебедева, 2003, с. 256). Арт-терапія – це метод розвитку та зміни свідомих і несвідомих сторін психіки особистості за допомогою різних форм і видів мистецтва. Арт-терапію на сучасному етапі активно застосовують соціальній роботі. Даний метод побудований на використанні мистецтва як символічної діяльності. Основною метою є гармонізація внутрішнього стану людини, відновлення здатності людини знаходити оптимальне, що сприяє активному продовженню життя і стану рівноваги. (Мельник, 2016, с.176) До теперішнього часу дослідники соціальних, педагогічних і психологічних проблем осіб з інвалідністю внаслідок війни накопичили значний науковий матеріал, узагальнення якого дозволяє зробити конкретний аналіз використання арт-терапії в роботі. Саме такий метод почали активно використовувати у соціальній роботі із особами, які отримали інвалідність внаслідок війни і мають психоемоційні розлади, наслідки ПТСР, прояви деструктивних емоційних станів тощо. (Кокун, 2004) Об’єкт дослідження – соціально творча реабілітаційна діяльність осіб з інвалідністю внаслідок війни. Предмет дослідження – технології соціальної роботи в забезпеченні комплексної соціально творчої реабілітації осіб з інвалідністю внаслідок війни. Мета дослідження полягає у теоретико-методологічному обґрунтуванні та емпіричній перевірці дієвості системи організації та здійснення комплексної соціально творчої реабілітації осіб з інвалідністю внаслідок війни. Доведено, що соціально творча реабілітація, як технологія соціальної роботи сприяє збереженню і зміцненню здоров’я та соціалізації у суспільстві людей з інвалідністю внаслідок війни Ключові слова – соціально-творча реабілітація, особи з інвалідністю внаслідок війни, арт-терапія, бойові дії, реабілітація, мистецтво, техніки соціально творчої реабілітації. Перелік використаних джерел: Вознесенська, О. Л. (2015). Ресурси арт-терапії на допомогу вимушеним переселенцям: практичний посібник. К.: Human Rights Foundation. Кокун, О. М. (2004). Оптимізація адаптаційних можливостей людини: психофізіологічний аспект забезпечення діяльності. К.: Міленіум. Мельник, А. П. (2016). Особливості психологічної реабілітації військовослужбовців, які перебували в умовах бойових дій. Психологічні перспективи, 28, 176-185. Олійник, І. В. (2018). Арт-терапія як одна з інноваційних психолого-педагогічних технологій у професійній діяльності соціальних працівників. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія: Педагогічні науки: реалії та перспективи: зб. наук. праць, 61(5), 208-213. Лебедева, Л. Д. (2003). Практика арт-терапии: подходы, диагностика, система зазнятий. СПб.: Речь