Управління вартістю підприємства
Автор: Кам'янська-Гасюк Людмила Ігорівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Економіка підприємства
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Кам’янська-Гасюк Л. І., Селюченко Н. Є. (керівник). Управління вартістю підприємства. Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2020. Виділяють декілька видів вартості підприємств, зокрема: ринкова вартість; справедлива ринкова вартість. Під ринковою вартістю розуміють розрахункову суму, за яку на дату оцінювання передбачають перехід підприємства (бізнесу, корпоративних прав чи активів) внаслідок комерційної угоди між добровільними покупцем і продавцем. Справедлива ринкова вартість базується на можливості її продажу, який може бути здійснений за обставин та умов, що є відмінними від переважаючих на ринку активів [3-4]. Використовують такі методи для визначення вартості підприємства за ринковим критерієм: 1)методи, що базуються на визначенні вартості окремих активів (майнові або витратні методи); 2)методи, які базуються на аналізі кон’юнктури фондового ринку (порівняльні або ринкові методи); 3)методи, в основі яких лежить аналіз доходів компанії (дохідні методи) [1-5]. Об’єкт дослідження – процес управління вартістю підприємства. Предмет дослідження – шляхи підвищення вартості підприємства. Мета дослідження: розроблення рекомендацій щодо підвищення вартості підприємства. Аналіз фінансово-економічного стану ПрАТ «ВАТ Калина» за період 2018-2019 р.р. показав, що підприємство має раціональну структуру капіталу, на кінець 2019 року сформувало чистий робочий капітал в обсязі 13859 тис. грн., однак негативним є недостатній обсяг резервного капіталу, деяке зниження комерційної (на 0,76 %) та фінансової рентабельності (на 4,09 %). Дослідження бізнес-середовища ПрАТ «ВАТ Калина» дало змогу виявити основних конкурентів підприємства («Лаума» (Латвiя), «Мiлавiца» (Білорусь)), а також нових вітчизняних виробників жіночої білизни. У результаті використання моделі ROE встановлено, що найбільший негативний вплив на рентабельність власного капіталу мало зниження оборотності активів, а також виявлено зниження рівня короткотермінового фінансового ризику підприємства. Проведено SWOT-аналіз і виявлено сильні та слабкі сторони, можливості та загрози підприємства. Можливостями підприємства є: розширення асортименту продукції; використання налагодженої системи відносин з партнерами. До основних загроз віднесено: економічна нестабільність в Україні; зростання вартості сировини, енергоресурсів; зниження купівельної спроможності населення; поява нових конкурентів. Сильними сторонами підприємства є: диверсифіковане виробництво; наявність постійних споживачів; упізнаваність бренду. До слабких сторін належать: недостатня сировинна база на внутрішньому ринку; високі ціни на продукцію; плинність кадрів. З метою підвищення вартості ПрАТ «ВАТ Калина» розроблено заходи щодо удосконалення управління ліквідністю підприємства. Зважаючи на високу частку запасів готової продукції, розраховано оптимальний їхній обсяг та запропоновано заходи для збільшення обсягів реалізації. Для удосконалення управління дебіторською заборгованістю розроблено бюджет надходження грошових коштів за продукцію та обсягів дебіторської заборгованості, що дасть можливість проводити періодичний контроль дебіторської заборгованості, виявляти відхилення, своєчасно вживати заходи щодо стягнення дебіторської заборгованості. Запропоновано використовувати механізм операційного левериджу для підвищення вартості підприємства. Розглянуто оптимістичний та песимістичний сценарій формування чистого доходу підприємства. Проведено аналіз чутливості операційного прибутку до зміни чистого доходу в діапазоні від +5% до -5% з кроком 1%. Встановлено, що темпи зменшення операційного прибутку у разі зменшення чистого доходу можуть бути досить суттєвими. Реалізація такого сценарію зумовить зниження вартості підприємства. Ключові слова: вартість підприємства, методи оцінювання вартості, важелі управління вартістю, бізнес-середовище, ефективність системи управління, ліквідність, механізм операційного левериджу. Перелік використаних літературних джерел. 1. Дубицький Д.П., Ступнікер Г.Л. (2014). Оцінка вартості підприємства за національними та міжнародними стандартами. Ефективна економіка, 4. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=2961. 2. Задерей В.Ю. (2017). Методи оцінки вартості компаній. Агросвіт, 5, 48-54. 3. Круш П.В., Поліщук С.В. (2004). Оцінка бізнесу. К.: КНЕУ. 264 с. 4. Феррис К., Пашеро Пети Б. (2003). Оценка стоимости компании. Как избежать ошибок при приобретении. М.: Вильямс. 256 с. 5. Яремко І.Й. (2006). Управління капіталом підприємства: економічний і фінансовий інструментарій. Львів: Каменяр. 175 с.