Удосконалення механізмів страхування туристів в умовах COVID-19

Автор: Яворський Роман Іванович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Туризмознавство
Інститут: Інститут сталого розвитку ім. В. Чорновола
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Яворський Р. І. Теребух А. А. (керівник). Удосконалення механізмів страхування туристів в умовах COVID-19. Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2020. Розширена анотація. Сучасний ринок страхування пропонує великий спектр страхових продуктів, завдяки яким він має можливість інтегруватися з іншими галузями економіки. Туристична діяльність за своєю економічною природою характеризується високим ступенем ризиковості, а тому її ефективне функціонування неможливе без страхування. Усі розвинуті країни вже давно запроваджують страхування на туристичному ринку для успішного функціонування даної галузі та державної економіки в цілому. Питання страхування в туризмі на українському ринку є проблемним, оскільки відрізняється низькою поінформованістю та довірою населення, недостатньою увагою з боку державних органів. Проте коронавірусна пандемія внесла суттєві корективи в динаміку страхового ринку в 2020 році. Найбільш різкий економічний спад з 1930-х років призвів до падіння попиту на страхування в 2020 році, особливо на послуги страхування життя. Попри це страхова галузь демонструє стійкість в умовах пандемії і має намір подолати найглибшу глобальну економічну рецесію за всю історію, а також прогнозує незначне відновлення страхових ринків уже в найближчі 2 роки. Тому вивчення і аналіз динаміки розвитку страхового ринку в умовах, які переживає світ в 2020 року, є особливо актуальними. Вивченням питання страхування міжнародного туризму займалися такі науковці як Абрамітова Д. Р., Антонюк Н. В., Воблий К.Г., Волошин М. І., Гайдукевич Л. М., Зорін І. В., Маринин М. М., Клапків М.С., Клапків Ю.М., Мальська М.П., Мних М.В., Школа І.М., Охріменко О. О., Власова Н. М., Вейнберг К. О., Кошляк А. В., Бєляєва Є. В., Чмир Ю. В. та ін. Метою наукової роботи є теоретичне обґрунтування та розробка практичних рекомендацій розвитку страхування в туризмі в умовах пандемії. Відповідно до поставленої мети були визначені та вирішені наступні завдання: - узагальнити наукову думку щодо сутності поняття «страхування в туризмі»; - ознайомитись із класифікаційними особливостями страхування (майнового, особистого та страхування відповідальності); - охарактеризувати основні форми та види страхування в туризмі (система страхування зовнішньоекономічних звязків в туризмі, особисте, майнове, екологічне страхування, страхування відповідальності); - проаналізувати сучасні тенденції розвитку ринку страхування у міжнародному та вітчизняному туризмі в карантинних умовах; - визначити стратегічні орієнтири удосконалення системи страхування у міжнародному туризмі. Об’єктом дослідження є процеси страхування в міжнародному та вітчизняному туризмі. Предметом дослідження є сукупність теоретичних та практичних засад щодо розвитку туристичного страхування в умовах пандемії. Результати дослідження. У першому розділі описано підходи до трактування терміну «страхування» у науковій літературі та правових нормативних актах, також наведені основні елементи та риси, що визначають зміст страхування (мета, функції та принципи страхування). Подана класифікація страхування за історичними, економічними та юридичними ознаками з врахуванням національного та міжнародного досвіду. В другому розділі розкрито основні риси систем страхування туризму та туристів (система страхування зовнішньоекономічних зв’язків у туризмі, особисте та майнове страхування туристів і туристичних підприємств страхування відповідальності та екологічне страхування в галузі туризму). У третьому розділі здійснено аналітичний огляд особливостей розвитку міжнародного і національного ринку туристичного страхування, відзначено динаміку росту страховий премій life і non-life страхування, проаналізовано географічну структуру ринку, складено рейтинг країн-лідерів галузі та провідних компаній-лідерів страхової індустрії в світі та Україні. У четверному розділі проаналізовано напрямки діяльності «Андро-Тур», проведено фінансово-економічний аналіз діяльності туристичного підприємства, а також здійснено оцінку ефективності програм страхування на туристичному ринку світу та України та окреслено стратегічні орієнтири удосконалення систем страхування у міжнародному туризмі. Ключові слова: страхування, туристичне страхування, добровільне страхування, обов’язкове страхування, страхування зовнішньоекономічних зв’язків в туризмі, асистенс, автокаско, «зелена карта», особисте страхування, медичне страхування, страхові премії, страхові виплати, страхова компанія. Перелік використаних джерел. 1. Александрова М.М. (2002) Страхування: навч. Посібник. Київ: Центр учбової літератури, 208 с. 2. Голод А. (2016) Страхування в туристичній діяльності: навч. посіб.: у 2 ч. Львів, ЛДУФК, 156 с. 3. Говорушко Т.А. (2011) Страхові послуги: підручник. Київ, Центр учбової літератури, 376 с. 4. Машина Н.І. (2006) Страхування для туристичних підприємств: навчальний посібник. Київ, ЦНЛ, 368 с. 5. Sigma: World insurance: the great pivot east continues № 3/2019. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.swissre.com/dam/jcr:b8010432-3697-4a97-ad8b-6cb6c0aece33/sigma3_2019_en.pdf].