Сучасні методи та засоби світлового дизайну в середовищі міст. (З розробкою проекту світлового дизайну пл. Ринок у м. Львові)
Автор: Ощановська Василина Богданівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Дизайн архітектурного середовища
Інститут: Інститут архітектури та дизайну
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Ощановська В.Б., Проскуряков В.І.(керівник), Яців М.Б.(керівник). Сучасні методи та засоби світлового дизайну в середовищі міст (З розробкою проекту світлового дизайну площі Ринок у місті Львові). Магістерська кваліфікаційна робота. Національний університет «Львівська політехніка». Львів, 2020. Розширена анотація. Штучне освітлення у наш час – вагомий елемент функціональної організації середовища, в якому проживає сучасна людина. Воно формує загальний вигляд міста у вечірній час. Будівлі з архітектурною підсвіткою, освітленні вуличні магістралі, барвисто підсвічені фонтани, яскраві світлові інсталяції, рекламні вивіски – без усього цього неможливо уявити місто у вечірній час. Таке підсвічування дає змогу підкреслити домінанти у міському середовищі – будівлі та споруди, зробити вечірній світло дизайн міста виразнішим. Штучне світло – це вагомий інструмент у композиційному формуванні архітектури міста в цілому, що надає широкі можливості для виконання виразних образних рішень. Вирішення головного завдання архітектурно-декоративного освітлення – це створення засобами світла і кольору цілісного художнього образу просторового середовища, що зумовлює актуальність даного дослідження. [1] Освітлення центральної міської площі – архітектурно-організованого, оточеного будівлями і спорудами простору – найскладніше і найважливіше завдання в організації вечірнього освітлення міста. Штучне освітлення міст розділяють на архітектурно-декоративне та утилітарне. Архітектурно-декоративне полягає в освітленні фасадів будівель, пам’ятників, фонтанів, зелених насаджень. Основним завдання утилітарного освітлення є підвищення безпеки руху пішоходів та транспорту. Важливим при освітлені об’єктів є правильний їх підбір за критеріями, адже освітленню, на жаль, піддаються не всі об’єкти. Саме освітлення фасадів займає перший пункт у переліку об’єктів, які піддаються освітленню. Накопичений до сьогодні досвід в освітленні об’єктів дає змогу виділити такі типи методів світлового оформлення будівель і їх фасадів: загальне заливаюче освітлення, локальне освітлення, контурне підсвічування, контурно-силуетне освітлення, прийом світлового фасаду, фонове підсвічування, а також популярний зараз фото- і мультимедійний фасад. Окрім вищезгаданих моментів освітлення, які відносяться до повсякденного освітлення, виділяють ще освітлення міста, а зокрема об’єктів, у святкові дні. На відміну від звичайного, повсякденного освітлення, декоративне, а саме святкове, відносять до групи мікросезонного освітлення. Це таке освітлення, яке є найбільш затребуваним лише на деякі періоди, бо інтерес у публіки до нього триває недовго (від кількох днів до кількох тижнів). Напередодні визначних календарних свят прийнято прикрашати усе навкруги – будівлі та споруди, незалежно від їх призначення, вулиці міст, сквери, площі, окремі архітектурні об’єкти, встановлювати різні світлові інсталяції. Для цього використовують різні засоби ілюмінації. Святкове освітлення як правило включає декілька рівнів – верхній (розтяжні світлові гірлянди), середній (прикраси дерев, ліхтарів тощо) та нижній(підсвічування пішохідної зони, тротуарів). До святкової ілюмінації також можна віднести дуже популярний зараз ЗД-мапінг та світлові інсталяції. Отже, архітектурне освітлення – це не просто ілюмінація чи підсвічування, це своєрідний вид мистецтва, за допомогою якого можна маневрувати між естетикою та технологічністю виконання, це створення естетичного нічного вигляду міста, його окремих об’єктів. Об’єкт дослідження - центральна площа міста Львова – площа Ринок, її будівлі та монументальні об’єкти, вечірній світловий образ площі як щодня, так і у святковий новорічний період. Предмет дослідження - сучасні прийоми світлового дизайну будівель і середовища історично сформованої частини міста. Мета дослідження - розробити проект освітлення площі для створення комфортного перебування там у нічний час доби. За допомогою світла об’єднати всі існуючі там будівлі і елементи простору в один цілісний архітектурний простір у нічний час доби. В результаті даної роботи було розроблено проект світлового дизайну площі Ринок. Для фасадів будівель на площі було підібрано освітлення за принципом локального методу освітлення. Акцентні точки площі – фонтани, статуї в ньому освітлені заливаючим світлом направленим з прожекторів, які встановлені на існуючих там вуличних ліхтарних стовпах, а вода підсвічується підводними світильниками, які закріплені на дні чаші фонтану. Як частина декоративно-святкового (мікросезонного), було обрано період новорічно-різдвяних свят, адже цей період є найбільш цікавим та протяжним у списку визначних календарних свят. На площі за проектом розміщено чотири світлових інсталяції за темою свята. Також за сучасними тенденціями, на фасади обраних будинків проектується світлове шоу. Ключові слова – методи освітлення, засоби освітлення, світловий дизайн, архітектурно-декоративне освітлення, ілюмінація, фасад будівлі, світлові інсталяції. Перелік використаних літературних джерел : 1. Р. Вільгушинський, М.Маркович, Візуальні мистецтва, 2017 р.