Дизайн експозиційних просторів Національного університету "Львівська політехніка"

Автор: Бенківська Вікторія Анатоліївна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Дизайн
Інститут: Інститут архітектури та дизайну
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: «Дизайн експозиційних просторів Національного університету "Львівська політехніка"» АНОТАЦІЯ Робота спрямована на дослідження експозиційного простору у вищому навчальному закладі як форму демонстрації його науково-дослідної роботи, репрезентації історії та філософії закладу, важливий елемент корпоративної культури. У ВСТУПІ викладено актуальність дослідження, сформульовано мету та завдання, визначено об’єкт та предмет дослідження, представлено наукову новизну роботи. У першому розділі ІСТОРІОГРАФІЯ, ДЖЕРЕЛЬНА БАЗА ТА МЕТОДИ ДОСЛІДЖЕННЯ здійснено огляд наукових джерел з даної тематики та доведено, що проблема експозиції як такої, музеїв та музеєзнавства у науковій літературі висвітлена достатньо повно, водночас, попри чималий багатовекторний науковий доробок у дослідженні музеїв, можна констатувати відсутність систематизованих розвідок, присвячених формуванню експозиційних просторів вищих навчальних закладів. У розділі визначено методику дослідження та подано окремі нормативно-правові документи, що регулюють питання та допомагають сформувати термінологічний апарат. У другому розділі ЕКСПОЗИЦІЙНІ ПРОСТОРИ ВИЩОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ ЯК КУЛЬТУРНО-ОСВІТНЄ ТА ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНЕ СЕРЕДОВИЩЕ В КОНТЕКСТІ КОРПОРАТИВНОЇ КУЛЬТУРИ досліджено музей та експозицію, класифіковано їх за видами, визначено роль у структурі вищих навчальних закладів. У розділі розглянуто історичний та сучасний досвід формування експозицій в музеях вищих навчальних закладів в Україні та світі. Виявлено, що великих університетських музеїв з комплексними тематичними колекціями в Україні трохи більше 20. Ця статистика говорить про те, що порівняно до інших країн світу, університетських музеїв в Україні не так багато, тому кожен з них потребує посиленої уваги та забезпечення комунікації та підтримки іміджевої політики. Виявлено, що Львівська політехніка представлена не лише власним музеєм історії, але й низкою додаткових експозиційних просторів, які залучаються під конкретну експозицію чи виставку та потребують ретельного опрацювання з точки зору як корпоративної візуальної комунікації, так і з позиції естетико-функційних характеристик. У третьому розділі КОМУНІКАТИВНІ ЗАСОБИ ФОРМУВАННЯ ЕКСПОЗИЦІЙНИХ ПРОСТОРІВ розглядається експозиційний простір як цілісна предметно-просторова система; досліджуються закономірності формування гармонійного експозиційного простору; робиться аналіз спеціального обладнання при формуванні експозиційного простору. Важливими характеристиками експозиції визначено: комунікативність, інтерактивність, універсальність, експресивність, емоційність. Визначено можливості лінійних (почергова послідовність) та нелінійних (зокрема, про креативний метод) методів формування експозиції. Окреслено прийоми, для формування експозиції занурення. Також, у розділі піднято питання формування брендингу експозиції та особливості реалізації експозиційної комунікації засобами графічного дизайну. Визначено основні аспекти формування бренду музею чи експозиції – функціональний, соціальний, духовний, ментальний. Для музею історії НУ «Львівська політехніка» було запропоноване власне прочитання цих аспектів. Також, у розділі окреслено завдання та засоби комунікаційних систем у дизайні експозиційних просторів. У четвертому розділі ВИКОРИСТАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ ДОСЛІЖЕННЯ НА ПРИКЛАДІ РОЗРОБКИ МУЗЕЙНИХ ПРОСТОРІВ НАЦІОНАЛЬНОГО УНІВЕРСИТЕТУ «ЛЬВІВСЬКА ПОЛІТЕХНІКА» проаналізовано експозиції в університетських музеях України та показано, що вони не виходять за межі традиційних лінійних тематичних експозицій. При формуванні експозиції музейного простору Львівської політехніки рекомендовано створити таке демонстраційне середовище, яке б стало також середовищем комунікації та цікавого дозвілля, середовищем, що підтримує та відповідає стратегії та корпоративній політиці НУ «Львівська політехніка». У проекті розроблено дизайн експозиційних просторів музею, запропоновано системи експозиторів, стійок та стелажів. Отже, у роботі розглянуто проблематику формування гармонійного експозиційного простору у вищих контексті функціонування музею при вищому навчальному закладі та запропоновано авторську концепцію формування простору музею у корпусі «Лабораторія машин» при Національному університеті «Львівська політехніка». Ключові слова: експозиція, музей, університет, формування, дизайн, простір, комунікація.