Сучасні тенденції дизайну архітектури культурно-просвітницьких закладів університетів Світу. (З розробкою міжуніверситетського культурного центру на вул. Сахарова в м. Львові)

Автор: Полейчук Володимир Миколайович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Дизайн архітектурного середовища
Інститут: Інститут архітектури та дизайну
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Полейчук В.М., Проскуряков В.І. (керівник), Дмитраш О.Ю. (керівник). Сучасні тенденції дизайну архітектури культурно-просвітницьких закладів університетів Світу. (З розробкою між університетського культурного центрів на вул. Сахарова в м. Львов). Магістерська кваліфікаційна робота. Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2020 Розширена анотація Ідея студентського союзу - клубу або центру активних занять для студентів - вперше була створена в Оксфордському університеті в 1823 році. Загалом, заклад присвячений відпочинку та соціалізації студентів. Студентський центр або студентський союз - це центр громади, який обслуговує студентів, викладачів, співробітників, випускників та гостей. Центр активності студентів. Він може містити кімнати відпочинку, оздоровчі центри, їдальні або торгові заклади, а також розважальні центри. Студентський центр часто є центром студентських справ та діяльності та може розміщувати офіси студентського самоврядування чи інших студентських груп. Він також може діяти як невеликий конференц-центр , а його зали для засідань здаються в оренду студентським групам та місцевим організаціям. На протязі історії часу студентські центри змінювались відповідаючи на потреби студентів. Одним з таких змін стало будівництво Houston Hall 1896 Він був першим студентським центром який був побудований для потреб студентів і при цьому був окремою одиницею - не входив в склад будівлі університету,цим він заклавши основні вимоги для будівництва подібних центрів. На той час будівля виконувала рекреаційну функцію, основна задача якої соціалізація студентів. Будівля мала в підвалі алеї для боулінгу, басейн, роздягальні, студентський зал, більярдний зал , приймальна на першому поверсі. Також були передбачені окремі аудиторії атлетичного відпочинку трофейний зал, різноманітні офіси для студентських клубів. В наш час перед студентськими центрами ставиться додаткове завдання – а саме утрата студента в ньому. Дослідження показують, що чим довше студент залишається в кампусі - тим більше шансів на академічний ріст і успіх. Тому що студент сучасної епохи це інформаційно підкована особистість, студенти виросли в інформаційну епоху, мають доступ до будь якої інформації. При цьому є негативна сторона а саме різноманітні соціальні медіа, потокове телебачення, фільми, прямі трансляції, ігри для кількох гравців потребують їх участі. Цим самим відволікаючи на дрібниці і не дають змоги сконцентруватись, тому є потреба в середовищі яке допоможе правильно організувати позанавчальний час. При підході до створення студентського центру потрібно зрозуміти що головним для навчання студента є надання їм можливостей соціального розвитку, і розвитку міцних зв’язки між однолітками студентами, це готують їх орієнтуватися у професійному світі, який чекає. Зрештою, стосунки, які студент виховує, перебуваючи на території кампусу, допоможуть сформувати професійну мережу, яка може слідувати за ними і після закінчення навчання. Для утримання студента потрібно надати базові зручності конкретно, ці середовища повинні забезпечувати різноманітність зручностей, яку студенти потребують. А саме – простори, які пропонують тихі, усамітнені зони (для інтровертів,) а також зони з високою активністю, де можуть процвітати екстраверти, розвивати свої соціальні навички. Простори з різними варіантами сидіння для індивідуальних, невеликих та потокових занять. Студентський простір повинен мати надійне підключення до Wi-Fi , мати станції зарядки. Коридори та передпокої вже не є лише засобом підключення точки А до точки В, а пропонують можливість випадкових зустрічей, можливість зробити паузу та відпочинок з другом і навіть стати неформальними навчальними просторами. Кишенькові коридори та сходові майданчики повинні бути розроблені для розміщення неформальних м’яких сидінь або пересувних столів, де друзі можуть збиратися та спілкуватися- «липких просторів». Невід’ємною частиною сучасних студентських центрів є – ресурсний район або "інкубаторні простори". Це місце де можна зібратися зі своїми однолітками для роботи в команді над проектом, участі в конкурсних проектах, підготовка до іспитів. На даний момент в світі студентський центр є невід’ємною частиною університетської програми навчання і як приклад використання та концентрації всіх вище перелічених тенденцій будівництва студентських просторів є центр Університету Ковентрі. Він містить художню галерею, торговий центр,студентський союз. Головною ідеєю була задумка заохочення до взаємодії за рахунок неформальної зони навчання 2600 м2 гнучкої площі Дизайн відмовляється від використання звичайних приміщень на користь грайливих яскраво-жовтих меблів, кабінок і гнізд, які працюють на подальше розділення простору та формують різні типи простору індивідуального або групового характеру. Що в свою чергу заохочує міждисциплінарну взаємодію та навчання однолітків. Цей підхід розповсюджується і на терасу. Центр надає студентам доступ до широких соціальних та навчальних зон, а також до охорони здоров’я, консультування, консультацій щодо зайнятості та можливостей для підприємств. передбачено прийоми (є конференц-зали), бари, кафе та їдальні. Отже виходячи з даного аналізу можна стверджувати що сучасний студентський центр є переосмисленням давньоримського форуму який був ринком чи публічною площею, яка функціонувала як центр громадської активності та життя громади. Студентський центр та його прилеглі зовнішні простори відіграють аналогічну роль у сучасних університетських містечках. Сучасний студентський центр) - це середовище, яке повинно відповідати різноманітним і мінливим потребам студентів. Це місце для громадського обміну ідеями. Якщо звернутись до українських реалій і проаналізувати найбільш наочні приклади такі як студентський центр київського авіаційного університету, або Центр культури та мистецтв КПІ. Можна впевнено стверджувати що в нас несформована правильна культура поза навчального студентського життя, ми починаємо робити перші кроки в освоєні світового досвіду. І на даний момент студентські центри являють собою будівлі побудовані ще при СРСР, або ж цю роль виконують будівлі пам’ятки архітектури які як радянські споруди не пристосовані до реалій сьогодення не відповідають потребам студентів. Більше того вони орієнтовані на проведення урочистих подій, і не вирішують побутових щоденних проблем студентів. Тому вони й є не дієздатні.