Дослідження і удосконалення цінової політики підприємств в умовах розвитку міжнародних економічних відносин України й Чехії
Автор: Панчишин Роман Романович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Міжнародна економіка
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: англійська
Анотація: Процес формування цінової політики підприємства є дуже складним і багатогранним та передбачає перед усім неодмінний контроль за виконанням цінової стратегії підприємства, а також врахування всіх факторів, які можуть впливати на здійснення цього процесу. (Абрамович І.А. 2020) Цінова політика охоплює розроблення стратегії, вибір методу ціноутворення та ухвалення управлінських рішень щодо цін. Вона полягає у визначенні та підтриманні оптимальних рівнів і структури цін в рамках товарного асортименту підприємства, у своєчасній зміні цін по товарах і ринках з метою досягнення максимально можливого успіху в конкретній ринковій ситуації. Цінова політика є чи не найважливішою частиною загальної господарської політики підприємства, бо сприяє кращій адаптації компанії до економічних умов. (Апостолакі А.В.2021) Аналіз періодичних видань, навчальної літератури, практичних досліджень дає змогу зазначити, що проблема удосконалення цінової політики підприємства в умовах розвитку міжнародних економічних відносин України та Чехії є актуальною і потребує подальшого вивчення. У магістерській кваліфікаційній роботі згідно з її метою та завданнями здійснено комплексне дослідження удосконалення цінової політики підприємства в умовах розвитку міжнародних економічних відносин України та Чехії, що дає змогу зробити ряд узагальнюючих висновків. У теоретичній частині магістерської роботи встановлено, що кожна сфера підприємницької діяльності пов’язана з формуванням ціни, від величини та обґрунтованості якої залежить реалізація основних цілей підприємства. Ціна виступає важливим інструментом комерційної політики фірми, оскільки саме вона дозволяє підприємцю отримувати прибуток. Встановлено, що існує декілька трактувань ціни як економічної категорії, зокрема: 1) ціна - грошовий вираз вартості товару; 2) ціна - грошове вираження цінності, яка потенційно може задовольнити конкретну потребу споживача. Іншими словами, ціна - сума всіх витрат покупця, прямо чи непрямо пов’язаних з придбанням товару. (Зотов Р.Б.,2020). Визначено, що найважливішим елементом методології ціноутворення є принципи ціноутворення. У загальному вигляді це постійно діючі положення, які є характерними для системи цін і є основою її створення. Вирізняють такі основні принципи ціноутворення: науковість, цільова спрямованість, безперервність, єдність процесу ціноутворення. Також для здійснення процесу ціноутворення в ринковій економіці безпосередньо на підприємстві потрібні певні умови, а саме: ? економічна самостійність підприємства як суб’єкта ринкових відносин; ? комерційні основи діяльності підприємства; ? захищеність підприємства; ? конкуренція на ринку; ? рівновага ринку. Узагальнюючи основні підходи до трактування поняття, можна стверджувати, що цінова політика підприємства — це концепція підприємства з управління цінами, розроблена з врахуванням всіх ціноутворюючих факторів, чим забезпечується оптимальний рівень цін продукції в умовах динамічного ринкового середовища. Активну цінову політику можуть проводити ті підприємства, що мають визначену ринкову владу і можуть впливати на ціну; мають цінові переваги перед своїми конкурентами (низькі витрати); способи адаптуватися до ринкових умов, що змінюються, що дозволяє їм вийти з ініціативою зміни цін у галузі. Такі підприємства активно вивчають попит, вимоги покупців до якості продукції з метою їх обліку у ціні, проводять цінову дискримінацію, здійснюють явну і неявну змову. (Нікітенко К. С.,2020) Своєю чергою, пасивна цінова політика зводиться до того, що ціни будуються переважно на основі витрат або підприємство у своєму ціноутворенні слідує за сформованими на ринку цінами або за ціновим лідером; підприємство погоджується на тривалий час зі своєю часткою ринку. В аналітичній частині магістерської роботи досліджено розвиток міжнародних економічних відносин між Україною та Чехією. З проголошенням 1 січня 1993 року незалежності Чеської Республіки характер і зміст українсько-чеських міждержавних відносин почав набувати позитивної динаміки, бо вже 3 січня того ж року було встановлено дипломатичні відносини. На початкових етапах у двосторонньому співробітництві Україна віддавала перевагу політичній співпраці, а Чехія –торговельно-економічній. Особливо активно українсько-чеські контакти почали розвиватися після того, як 26 квітня 1995 року був підписаний Договір про дружні відносини і співробітництво між Україною та Чеською Республікою. Переважна частка експорту товарів з України в Чехію становить сировинна продукція. Водночас, чеська сторона продовжує активно розвивати економічне співробітництво в галузі енергетики, транспорту, машинобудування, гірничодобувній промисловості. (Стаднік Л.І., Шевченко А.Л.2020) На тлі економічної кризи, спричиненої пандемією коронавірусу, українсько-чеський товарообіг протягом січня-травня 2020 року скоротився на 28,5 % та становив 601,4 млн дол. США. Експорт з України в ЧР зменшився на 29,9 % і становив 288,8 млн дол. США. Імпорт скоротився на 27,2 % та становив 312,6 млн дол. США. Сальдо було негативним для України і становило 23,8 млн дол. США. Станом на 31 березня 2020 року обсяги чеських інвестицій в економіку Україну становили 160,8 млн дол. США. За інформацією чеської сторони, в Україні діє понад 200 представництв чеських компаній. У дослідницькій частині магістерської роботи проаналізовано діяльність товариства з обмеженою відповідальністю «ЮТІКОМ УКРАЇНА», яке працює 12 років на ринку по виготовленню залізної та керамічні труби для димохідної системи. За допомогою SWOT-аналізу визначено сильні та слабкі сторони, а також можливості і загрози діяльності ТзОВ «ЮТІКОМ УКРАЇНА» на ринку. Встановлено, що підприємство володіє значним потенціалом для вдосконалення і розвитку своєї діяльності в майбутньому. У рекомендаційній частині магістерської роботи для покращення фінансового стану ТзОВ «ЮТІКОМ УКРАЇНА», запропоновано впровадження нової системи знижок на підприємстві. Даний захід може бути реалізований шляхом скорочення адміністративних витрат підприємства. Таким чином, використовуючи нову систему знижок, валовий дохід підприємства збільшився на 2505,10 тис. грн. Отже, проведений аналіз діяльності ТзОВ «ЮТІКОМ УКРАЇНА» дав змогу оцінити зміни, які склалися в результаті фінансово-економічної діяльності за декілька останніх років, визначити чинники, які вплинули на ці зміни, визначити слабкі та сильні сторони діяльності підприємства, а також розробити рекомендації для вдосконалення фінансово-господарської діяльності підприємства. Реалізація наведених рекомендацій дозволить компанії здійснити успішну політику ціноутворення в умовах розвитку міжнародних економічних відносин України та Чехії.