Дослідження і удосконалення комплексу маркетингу задля розвитку зовнішньоекономічних зв’язків українських та польських підприємств
Автор: Пакош Христина Тарасівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Міжнародна економіка
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: англійська
Анотація: Неможливо уявити успішне підприємство, яке розвивалося б без використання маркетингових принципів, інструментів, концепцій у своїй діяльності. Маркетинг називають «філософією бізнесу», оскільки як філософія є наукою про знання, так і маркетинговий спосіб мислення є основою будь-якої комерційної операції. Функції маркетингу та роль, яку вони відіграють в сучасних умовах розвитку не тільки економічних об’єктів, але й економіки в цілому, дуже важливі. Більш широке коло питань підпадає під компетенцію маркетологів, вони беруть участь у вивченні поведінки споживачів, маркетингового середовища та розвитку маркетингу. Жодне стратегічне рішення не може бути прийняте без консультації експертів у цій галузі. Маркетинг - це комплексна система виробництва та збуту, орієнтована на задоволення потреб конкретних споживачів та отримання прибутку на основі дослідження ринку та прогнозування, вивчення внутрішнього та зовнішнього середовища компанії-експортера, вироблення стратегій та тактики поведінки ринку за допомогою маркетингу програм. Сьогодні маркетинг виступає як спосіб ведення бізнесу та специфічний підхід до управління в ринкових умовах. Сучасний маркетинг - це особлива галузь економіки, яка займається проблемами раціоналізації в широкому розумінні шляхом розробки відповідних інструментів. Це визначає актуальність теми кваліфікаційної роботи. Метою кваліфікаційної роботи магістра є вдосконалення маркетингового комплексу для розвитку зовнішньоекономічних зв’язків підприємств України та Польщі. Робота виконується в рамках теми «Дослідження та вдосконалення маркетингового комплексу для розвитку зовнішньоекономічних зв’язків підприємств України та Польщі». Мета дослідження: вдосконалення маркетингового комплексу розвитку зовнішньоекономічних зв’язків українських та польських підприємств АТ "МІЖНАРОДНИЙ ІНВЕСТИЦІЙНИЙ БАНК". Завдання дослідження: вивчення теоретичних основ та законодавчих актів з проблеми вдосконалення маркетингового комплексу для розвитку зовнішньоекономічних зв’язків підприємств України та Польщі; провести макроекономічний аналіз міжнародної економічної діяльності між Україною та Польщею; провести загальну характеристику АТ "МІЖНАРОДНИЙ ІНВЕСТИЦІЙНИЙ БАНК" "; вивчити економічну діяльність АТ" МІЖНАРОДНИЙ ІНВЕСТИЦІЙНИЙ БАНК "; вивчити тенденції розвитку економічної діяльності АТ" МІЖНАРОДНИЙ ІНВЕСТИЦІЙНИЙ БАНК "; узагальнити результати вивчення тенденцій проблеми; розробка заходу щодо вдосконалення маркетингового комплексу розвитку зовнішньоекономічних зв’язків українських та польських підприємств АТ "МІЖНАРОДНИЙ ІНВЕСТИЦІЙНИЙ БАНК" Предметом нашого дослідження є розвиток зовнішньоекономічних зв’язків українських та польських підприємств. Структура кваліфікаційної роботи магістра складається з чотирьох розділів. Перший розділ визначає зміст та сутність категорій "маркетинговий комплекс", компоненти маркетингового комплексу, моделі маркетингової діяльності та історію їх виникнення та розвитку тощо. Перший розділ також вивчав положення щодо вирішення проблем вдосконалення маркетингового комплексу для розвитку зовнішньоекономічних зв’язків українських та польських підприємств. У статті Проскудіної Н.В. та Єресько Д.О. процес забезпечення міжнародної конкурентоспроможності та підвищення її рівня шляхом формування маркетингового комплексу, орієнтованого на відповідне завдання. Розглянуто сутність поняття конкурентоспроможності, визначено фактори конкурентоспроможності підприємства. Між рівнем міжнародної конкурентоспроможності підприємства та ефективністю його маркетингової діяльності існує сильний зв’язок. В результаті на основі цих факторів розкрито основні методи оцінки рівня конкурентоспроможності підприємства, засновані на аналізі показників, пов’язаних із маркетинговою діяльністю підприємства. Рівень конкурентоспроможності підприємств оцінювали методом, заснованим на теорії ефективної конкуренції Йозефа Шумпетера (Проскудіна та Єресько, 2020). У статті Лементовської В.А. та Харенко А.О. досліджується питання застосування інноваційних форм комунікацій у маркетинговій діяльності підприємств (Лементовська та Харенко, 2020). Автори зазначають, що маркетинг як один із напрямків діяльності підприємства вимагає інтенсивного використання інноваційних засобів у системі комунікативного спілкування зі споживачами. Впровадження інновацій у діяльність маркетингових комунікацій підприємства є ефективним способом підвищення його конкурентоспроможності. Другий розділ присвячений макроекономічному аналізу для Польщі та України. У короткостроковій перспективі пріоритетне партнерство між Україною та Польщею має зосередитись на таких сферах: 1. Співпраця у широко визначеній галузі оборони (військова співпраця, співпраця спецслужб та військової промисловості);2. Громадський діалог та партнерство (співпраця із ЗМІ, молодіжні обміни, партнерство між громадами, опитування громадської думки, сприйняття українських мігрантів у польському суспільстві); 3. Конструктивний історичний діалог, спрямований на примирення (відповідна політична риторика, діалог між істориками та лідерами думок, вшанування пам’яток та могил); 4. Збільшення пропускної спроможності українсько-польського кордону та побудова транспортних зв’язків (модернізація української прикордонної інфраструктури, відкриття нових пунктів пропуску через кордон, поширення практики спільних прикордонних перевірок, обмеження економічного значення контрабанди, а також розширення повітряного, залізничного , річкові та автомобільні транспортні зв’язки). У третьому розділі розкриваються результати вивчення тенденцій розвитку економічної діяльності АТ "МІЖНАРОДНИЙ ІНВЕСТИЦІЙНИЙ БАНК". АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО "МІЖНАРОДНИЙ ІНВЕСТИЦІЙНИЙ БАНК" - універсальний банк. Банк надає повний спектр банківських послуг для корпоративних та приватних клієнтів, а також здійснює операції в інвестиційному сегменті фінансового ринку. Маркетинговий комплекс АТ «МІБ» включає забезпечення функціонування та взаємодії процесів продажу банківських продуктів, ціноутворення, комунікаційної політики та розподілу за умови задоволення потреб клієнтів у конкурентному середовищі з метою отримання прибутку. Маркетинговий комплекс АТ «МІБ» - це сукупність маркетингових факторів, що супроводжують продаж банківського продукту кінцевому споживачеві на всіх етапах процесу, що базується на формуванні бажаної та передбачуваної реакції цільового ринку. У четвертому розділі пропонуються альтернативи вдосконалення маркетингового комплексу для розвитку зовнішньоекономічних відносин українських та польських підприємств. Проблемами вдосконалення маркетингового комплексу АТ "МІЖНАРОДНИЙ ІНВЕСТИЦІЙНИЙ БАНК" з метою розвитку зовнішньоекономічних зв’язків з Польщею є: 1. Застаріння моделі банківської діяльності АТ МІБ, орієнтованої на службу маркетингу в умовах розвитку зовнішньоекономічних відносин з Польщею 2. Відсутність досвіду застосування комплексу персонального підходу до корпоративних клієнтів АТ МІБ в умовах розвитку зовнішньоекономічних відносин з Польщею. 3. Недоліки процентної політики АТ «МІБ», які проявляються у підвищенні процентних ставок за експортними кредитами. 4. Вузький товарний асортимент АТ «МІБ» через відсутність інноваційних інструментів для експортного кредитування. Оцінка маркетингових складових якості обслуговування клієнтів дозволяє діагностувати поточний стан діяльності АТ "МІЖНАРОДНИЙ ІНВЕСТИЦІЙНИЙ БАНК", виявити конкретні недоліки та визначити конкретні заходи щодо поліпшення стандартного структурного рівня банківських послуг. На практиці роботи підприємства може бути впровадження моделі оцінки якості обслуговування споживачів АТ "МІЖНАРОДНИЙ ІНВЕСТИЦІЙНИЙ БАНК" на основі запровадження системи структурного рівня критеріїв для маркетингового комплексу. Для вимірювання техніко-економічного обґрунтування розрахували вартість його впровадження та довели його економічну ефективність.