Світлова інсталяція як комунікативно-інтерактивний елемент сучасного простору
Автор: Британ Людмила Михайлівна
Кваліфікаційний рівень: магістр (ОНП)
Спеціальність: Дизайн (освітньо-наукова програма)
Інститут: Інститут архітектури та дизайну
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2021-2022 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: У магістерській роботі представлені результати досліджень в галузі проектування світлових інтерактивних інсталяцій у громадському середовищі з точки зору технологічних можливостей та дизайнерських прийомів. Допоміжною складовою проєктування та модернізації просторів на сьогодні вважається набори комунікативних світлових механізмів, що доповнюють будь-який елемент сучасного середовища або самостійно формують його. В першому розділі проведено спеціальні, мистецтвознавчі та загальнонаукові методи дослідження, які дозволили повноцінно проаналізувати інтерактивну світлову інсталяцію, як складну структуру, що складається із різноаспектних компонентів, які взаємодіють із людиною та предметно-просторовим наповненням, середовищем. Вивчено передумови формування інтерактивних світлових інсталяцій, історіографію розвитку поняття «інтерактивна комунікація світлом», та проаналізовано останні наукові джерела, близькі за темою, що стали підґрунтям для проведення власного дослідження. Фундаментальними для написання стали праці: основи дизайну предметного середовища Лисенко О.Ю. [5]; Методи та засоби композиційного формування світлових візуально-просторових образів міста, А. Г. Кліщ, П. О.Петришин[3, [4];Р. Б. Франків, О.Ю. Лисенко вивчення адаптивності та інформаційно стікритеріїв сучасного дизайну [10]; О. Я. Мельник, В. О. Штець про комунікативні концепції та технологічні інновації у дизайні плакатів [6], [7]; дослідження про комунікативний ресурс у дизайніО. М. Борисенко, С.П. Мигаль [1], [8]; Ю.Р. Петровська аналізування формування мистецьких інсталяцій[9]; трансформація світлових ефектів у комунікаційно-інтерактивні інсталяції, засобами сенсорної взаємодії з людиною Франків Р. Б, Британ, Л. М. [2]. У другому розділі проведено обґрунтування і доведення власних наукових досліджень. Визначено поняття інтерактивної світлової інсталяції та її головних компонентів. Проаналізовано досвід формування комунікативних світлових об’єктів в Україні, та за кордоном на основі аналізу існуючих проєктів. Обґрунтовано дієвість та суть застосування світлових інтерактивних установок у дизайні громадських середовищ. Визначено їхню популяризацію, перспективи у проєктуванні та взаємодію із людиною. Третій розділ підтверджує важливість значення наукових досліджень, описує практичне застосування інтерактивних світлових інсталяцій у дизайні громадського середовища, та пропозицією авторських розробок для демонстрації різноманітності сценаріїв, вдалого застосування та ефективності впровадження світлових інтерактивних ефектів у проєктуванні простору. У четвертому розділі проведено розрахунки локального кошторису обладнання розробок авторських інсталяцій та загально-будівельних робіт. Отже, науково-дослідна робота доводить ефективність інтерактивних світлових інсталяцій для використання у архітектурних та дизайнерських напрямках. Встановлено, що їхня перспективність доповнює ідейну завершеність, функціональність інтер’єру громадського середовища, та є сучасним комунікативно-інтерактивним елементом, який моментально сприймається та взаємодіє із людиною. Тому, варто продовжувати вивчати різнохарактерні прийоми впровадження інтерактивних світлових установок у проєктуванні не тільки соціальних, а й побутових інтер’єрів. Ключові слова: світлодизайн, інтерактивний елемент, технологія, взаємодія, комунікативно-інтерактивна світлова інсталяція. Посилання: Борисенко О. М., Мигаль, С. П. (2018), "Комунікативний дизайн в соціокультурному просторі Галичини", perspectives of science and education. Proceedings of the 6th international youth conference, slovo\word, new york, usa. P. 777–787.; Британ, Л., Франків, Р. (2021). Трансформація світлових ефектів у комунікаційно-інтерактивні інсталяції, засобами сенсорної взаємодії з людиною. Молодий вчений, (11 (99)), 116-120. Кліщ О. А. (2017). Методика композиційного формування світлових візуально-просторових образів міста [електронний ресурс] / О. А. Кліщ, Г. П. Петришин // стаття. – 2017. – режим доступу до ресурсу: https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/589986.pdf; Кліщ О. А.(2016). Світлова інсталяція як засіб композиційного формування образу міського простору : автореф. Дис. на здобуття наук. ступеня канд. Арх. Наук : спец. 18.00.01 "– теорія архітектури, реставрація пам’яток архітектури" / Кліщ О. А. – м. Львів, Україна, 2016. – 22 с.; Лисенко О. Ю. (2012). Основи дизайну предметного середовища: конспект лекцій для базового напряму "Дизайн" 6.020207 / Лисенко О. Ю. ; Нац. ун-т "Львів. політехніка", Каф. дизайну та основ архіт. - Л. : Растр-7, 2012. - 149 с. : рис. - Бібліогр. в кінці лекцій. - 300 прим. - ISBN 978-966-2004-97-7; Мельник О. Я.(2020). Особливості дизайну мультимедійної презентації для віртуального мистецького середовища / О. Я. Мельник, В. О. Штець. // Культура і сучасність. – 2020. – С. 123–127.; Мельник, О. Я., Штець, В. О. (2019). Комунікативні концепції та технологічні інновації у дизайні сучасного плакату; Мигаль С. П. (2019) Комунікативний ресурс в дизайні / С. П. Мигаль, О. М. Борисенко. // інноваційні культурно-мистецькі аспекти в сучасній картині світу. – 11. – с. 431; Петровська, Ю.(2020). Формування мистецьких інсталяцій в сучасних експозиційних просторах. Традиції та новітні технології у розвитку сучасного мистецтва,(6), 87-89. Retrieved із https://conf. artka. ck. ua/art/article/view/412; Франків, Р. Б., Лисенко, О. Ю. (2011). Адаптивність та інформаційність як основоположні категорії сучасного дизайну. Співіснування та взаємодія. Вісник ХДАДМ. 63-67