«Сучасні тенденції реновації архітектури крупних торгових центрів. З розробкою нового архітектурно-функціонального вирішення ТЦ «Панорама» в м. Одеса».
Автор: Кушнір Аліна Леонідівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Дизайн архітектурного середовища
Інститут: Інститут архітектури та дизайну
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2021-2022 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Торговельний центр чи торговельний комплекс — це сучасний вигляд історичного ринку. Торговельний центр — це структура невеликих магазинів, послуг і паркувальних майданчиків, зібрані в одній споруді. В сучасних торговельних центрах також можуть бути кафе, ресторани, офіси, фітнес-центри, салони краси, спа-центри, станції технічного обслуговування тощо. Першим торговим центром був Country Club Plaza, заснований компанією JC Nichols Company і відкритий поблизу Канзас-Сіті, штат Миссури, у 1922 році. Перший закритий торговий центр під назвою South-dale відкрився в Едіні, штат Міннесота (поблизу Міннеаполіса) у 1956 році. Торговельні центри існували більше 1000 років як стародавні ринкові площі, ринки та торгові райони морських портів. Сучасний торговельний центр, який включає все, від невеликих приміських центрів до супер регіональних торгових центрів з великими площами, виник у 1920-х роках. Концепція розвитку торгового району подалі від центру міста зазвичай приписується Джей Сі Ніколс з Канзас-Сіті, штат Міссурі. Його заміський клуб Plaza, який відкрився в 1922 році, був побудований як діловий район для великомасштабного житлового комплексу. Як правило, центри були супермаркетами та аптеками, доповненими іншими магазинами. Типова об’ємно-просторова планувальна структура представляла собою пряму лінію магазинів з місцем для паркування попереду. На початку 1990-х років розваги швидко стали модним словом індустрії. З моменту початку популярності розваг роздрібні торговці зосередилися на тому, щоб їхні Торговельні заклади були захоплюючими, а власники прагнули створити багатофункціональні площі для орендарів, які приваблювали б велику кількість відвідувачів. Тож було прийнято функціональну концепцію, завдяки якій відвідувачі частіше заходили і торговельний комплекс. Серед багатьох послуг, які можна було знайти в торгових центрах, були церкви, школи, поштові відділення, муніципальні установи, бібліотеки та музеї. Аналіз закордонної практики, а також історії та еволюції торговельних центрів показав, що найбільш успішні торговельні комплекси містять в собі не лише торговельну функцію, але й багато інших розваг, які не пов’язані з торгівлею. Під час досліджень виявлено ефективність експлуатування дахів, тож вирішено задіяти дах торговельного центру для відпочинку відвідувачів. Сучасний торговельний центр повинен бути великою спільнотою для життя/роботи/ігрової діяльності, що включає резиденції для кількох поколінь, ресторани, фітнес-центри, парки, що проводяться в усі сезони, програми мистецтва та культури, а також роздрібні магазини, які відповідають повсякденним зручностям, які потрібні людям, як-от роздрібні торговці продуктами, продуктами харчування та напоями. Також можна досягти успіху в реновації торговельного центру додаючи житлові приміщення, складські приміщення або допоміжні житлові компоненти замість приміщень, які раніше передбачалися для розміщення торгових функцій. Проект даного дослідження – реновація торговельного центру «Ларум» в місті Одеса на Площі Незалежності 1. Ділянка об’єкту має пологий рельєф та знаходиться між двома магістралями міста. Концепція проекту реновації передбачає кардинальні зміни в зовнішньому вигляді споруди та її планувальній і функціональній структурі. До переліку функцій та послуг торговельного центру додано такі, які зроблять оновлений торговельний центр більш відвідуваним та популярним серед мешканців міста та туристів. Концепція архітектурного образу передбачає заміну зовнішніх стін та встановлення навісного фасаду, який створюватиме образ морського птаха чайки. Об’єкт дослідження: Сучасні тенденції реновації крупних торговельних центрів, популярні методи змінення закладів торгівлі, уявлення про популярний громадський простір, вивчення ідей функціонального планування. Предмет дослідження: Переваги та недоліки концепцій торговельних центрів. Ключові характеристики торговельних комплексів, особливості надання послуг, методи реновації, сучасні матеріали та технології. Нові ідеї щодо створення зручного простору для відвідувачів торговельного центру. Мета дослідження: Дослідити вдалі концепції торговельних комплексів та сучасні тенденції реновації, виявити їх основні характеристики та виокремити компоненти, які успішно можна використовувати у архітектурному проектуванні для задоволення потреб жителів міста. Результатом дослідження є визначення елементів та функціональних особливостей архітектури торговельних центрів, які можна впроваджувати в сучасне проектування та реновацію торговельних комплексів. Створення концепції реновації торговельного центру «Ларум». Ключові слова: реновація, концепція, маркетинг, сучасні тенденції, реконцепція. Перелік використаних архітектурних джерел: 1. Ballard, C. (1981), ’Trends in Retail Development: 1980’s and Beyond," In George Sternlieb and James Hughes (Eds), Shopping Centers: USA, New Jersey: State University of New Jersey, Center For Urban Policy Research. 2. Howell, R., and Rogers, J. (1981), "Research Into Shopping Mall Choice Behavior,", In K. Monroe (Ed.), Advances In Consumer Research, 8, MI: Association for Consumer Research, 671-676. 3. Kowinski, W (1985) The Malling Of America: An Inside Look At The Great Consumer Paradise, New York: W. Morrow. 4. Гайко Ю.І. Реновація промислової забудови та її адаптація до сучасного міського середовища. Харків Реновація промислової забудови та її адаптація до сучасного міського середовища : монографія / Ю. І. Гайко, Є. Ю. Гнатченко, О. В. Завальний, Е. А. Шишкін; за заг. ред. Ю. І. Гайка, Е. А. Шишкіна.- Харків. нац. ун-т міськ. госп-ва ім. О. М. Бекетова. – Харків : ХНУМГ ім. О. М. Бекетова, 2021. – 353 с. 5. https://www.yourarticlelibrary.com/mall-management/history-of-malls-management/87292 6. http://blog.msourceideas.com/the-origin-story-of-the-enclosed-shopping-mall