Образ жінки-військовослужбовця в сучасному українському кіно

Автор: Бабенко Наталія Анатоліївна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Соціологія
Інститут: Інститут гуманітарних та соціальних наук
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2021-2022 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: На сьогоднішній день основним компонентом масової культури є медіасфера. Соціокультурні цінності реалізуються та транслюються в медіасфері, утворюючи нові форми реальності в медіа. Більш очевидним стає уявлення про медіакультурний простір, як про цілісну утворену субстанцію. Кінематограф можна назвати одним з найяскравіших засобів комунікації з суспільством. Кінематограф, як один з текстів культури, представляє особливий інтерес для дослідження його ролі в культурному просторі. Незважаючи на те, що між всіма видами мистецтва (такими як музика, театр, живопис), кінематограф є наймолодшим, історія кіноіндустрії є досить короткою (близько 122 років), дослідженнями ролі кіно в системі культури і самим кінематографом займаються соціологи, мистецтвознавці, культурологи та філософи. Кінематографія є засобом культурного кодування художньо-естетичної ідеї автора, який за допомогою коду передає іншим поколінням світосприйняття і світорозуміння своєї культурної епохи. В останні роки український кінематограф переживає стрімке зростання. Українські стрічки регулярно виходять у вітчизняний кінопрокат, їх демонструють у конкурсах престижних світових кінофестивалів, покоління перспективних митців дебютує із повнометражними фільмами, налагоджується співпраця українських кінокомпаній із державою і міжнародними партнерами. Такий стан справ істотно відрізняється від ситуації початку ХХІ століття, коли щороку нові українські фільми можна було перерахувати на пальцях рук, і більшість із них лишалися цілком непоміченими аудиторією — і в Україні, і, звичайно, у світі. Та навіть дозволяє емоційно випереджати події та заявляти про "ренесанс" українського кіно (Брюховецька, 2011). Дослідниця С. Денисюк зазначає, що «кінематограф живе і працює за своїми правилами, які покликані, щоб справити найбільше враження на глядача. Саме тому художнім картинам притаманні: перебільшення, надмірна емоційність, прикрашання, різкі розмежовування характерів персонажів тощо. Все це допомагає донести суть та пояснити події за короткий відрізок часу, доки демонструється фільм»(Денисюк, Івченко, 2016). Також учена підкреслює наочність використання зразка поведінки героїв фільмів, що впливає на аудиторію більш ефективно, ніж проста розповідь. В Україні, зважаючи на військовий конфлікт з Росією, вкрай актуальною є тема війни. З 2014 року на кіноекрани вийшло багато фільмів, які зачіпають цю тему. Оскільки кіно є засобом впливу, не лише відображає в певний спосіб специфіку того чи іншого суспільства, але й конструює, змінює соціальну реальність за допомогою певних засобів, серед яких важливе місце займають образи кіногероїв. Тому актуальним є дослідження того, як подаються певні образи, зокрема яким є соціальний портрет жінки-військовослужбовця в кіно, і наскільки він відображає соціальні характеристики жінок-військовослужбовців в актуальних умовах війни. Ця тема особливо актуальна також зважаючи на сучасні тенденції щодо оволодіння жінками професіями, які традиційно вважались «чоловічими» . У процесі глобальної трансформації гендерні ролі українців значно змінилися, породивши цілий комплекс серйозних суперечностей, змішавши традиційні гендерні уявлення з новими і викликавши хвилю неоднозначних оцінок. Під впливом медійних технологій, в тому числі і зарубіжного кіно, образ жінки трансформується в українській культурі та житті, що природно актуалізує проблему її ідентифікації в сучасному суспільстві (Ковальова, Даніл’ян, 2011). Отже, актуальною, на нашу думку, є тема персонажів у кіно як одного із елементів кіно, за посередництвом якого може здійснюватись вплив на аудиторію. Глядачі можуть приймати поведінкові моделі персонажів як варті наслідування. В цьому контексті актуальним буде дослідження образів кіноперсонажів, соціальних портретів персонажів як представників різних спільнот (демографічних, професійних, етнічних тощо), що формуються і транслюються в кіно, соціальної стереотипізації кіноперсонажів. Оскільки кіно є інструментом конструювання соціальної реальності, має властивість чинити вплив на аудиторію, важливим, на нашу думку, є дослідження репрезентації сконструйованого образу жінки-військовослужбовця в масовому кіно.