Електромеханічна система запуску двигуна внутрішнього згоряння автомобіля
Автор: Василиха Іван Вікторович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Електромеханічні системи автоматизації та електропривод
Інститут: Інститут енергетики та систем керування
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2021-2022 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Об’єктом дослідження цієї кваліфікаційної роботи є процеси електромагнітного перетворення електричної енергії в механічну енергію обертального руху. Предметом дослідження є двигун постійного струму електростартерного пуску автомобіля. Мета роботи – запропонувати конструкцію стартерного двигуна постійного струму електромагнітного збудження для роботи у короткочасному режимі. У першому розділі магістерської кваліфікаційної роботи розглянуто будову та принцип дії стартерного двигуна постійного струму, виконано огляд сучасних конструкцій безредукторного стартера та стартера з планетарною передачею [1]. У другому розділі здійснено обґрунтування прийнятих проєктних рішень. Вирішено питання виконання двигуна у заданому обмеженому габаритному діаметрі. Вибрано класичну конструкцію, яка забезпечує необхідний електромагнітний момент, з поздовжнім протіканням потоку охолоджувального повітря, незахищеного виконання ІР20 з захистом від попадання в середину частинок більших за 12 мм та без захисту від попадання води [2]. За способом охолодження - ІС01 з вільною циркуляцією холодоагенту під дією вентилятора, встановленого на валу ротора. За способом монтажу ІМ5101 – без підшипникових щитів з циліндричною опорною поверхнею, з ротором з довільним розташуванням у просторі, з одним вихідним циліндричним кінцем вала. У третьому розділі наведено результати електромагнітного розрахунку, вибрано головні розміри двигуна, тип обмотки якоря, розраховано зубцеву зону, визначено розміри магнітного кола, повітряного проміжку між якорем та полюсом. Виконано розрахунок магнітної системи з урахуванням кривої намагнічування сталі ділянок магнітопроводів магнітного кола. Виконано розрахунок колектора, вибрано щітки та щіткотримачі, здійснено перевірку комутації, розрахунок втрат та коефіцієнта віддачі, а також виконано розрахунок та побудову робочих характеристик двигуна [3]. Четвертий розділ присвячений тепловому розрахунку. Його виконано за спрощеними формулами для короткочасного режиму роботи. Встановлені величини перегріву основних елементів двигуна не перевищують допустимі значення для класу ізоляції F. Порівняно робочі характеристики двигуна з послідовним та комбінованим збудженням, роблено висновки про доцільність застосування останнього в системі електростартерного пуску двигуна внутрішнього згоряння. Ключові слова: двигун внутрішнього згоряння, двигун постійного струму, втягуюче реле, комбіноване збудження, робочі характеристики, акумуляторна батарея. Перелік використаних літературних джерел: 1. Електричні машини: підручник / М. А. Яцун ; Нац. ун-т «Львів. політехніка». – Л. : Вид-во Львів. політехніки, 2011. – 461, с. 2. Попічко В. В. Проектування електричних машин постійного струму: Навч. посібник: – Львів.: Видавництво НУ “Львівська політехніка”, 2004. – 584 с. 3. Ткачук В.І. Автоматизоване проектування колекторних двигунів постійного струму. Навчальний посібник. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2005. – 348 с.