Вплив сухого тертя між елементами двомасового маховика на його пружно-демпфувальні властивості.

Автор: Наталюк Ігор Євгенійович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Автомобільний транспорт
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2021-2022 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Двомасові маховики (ДММ) набули широкого застосування у приводах автомобілів різного класу. Від ефективності їхньої роботи – демпфування коливань крутного моменту ДВЗ на різних режимах руху автомобіля істотно залежить ресурс трансмісії і маховика. У магістерській кваліфікаційній роботі розглянуто вплив сухого тертя між елементами (ДММ) на його пружно-демпфувальні властивості та навантаження ланок приводу автомобіля під час рушання з місця. Мета роботи полягає у розробленні математичної та симуляційної моделей приводу автомобіля з ДММ і досліджені впливу сухого та в’язкого тертя між елементами маховика на його пружно-демпфувальні властивості та навантаженість ланок приводу. Об’єкт дослідження – коливальні процеси, що виникають в елементах ДММ і ланках приводу автомобіля при рушанні з місця. Предмет дослідження – вплив сухого та в’язкого тертя на затухання коливань і навантаженість ланок ДММ та приводу автомобіля. У першому розділу описано конструкції і характеристики двомасових маховиків з дуговими пружинами, відцентровим демпфером маятникового типу, а також маховика конструкції Valeo VBlade. Проаналізовано несправності двомасових маховиків, які виникають у процесі експлуатації. Проведено аналіз статей, які присвячені дослідженню коливальних процесів у приводі з ДММ, встановлено, що у відомих нам дослідженнях [1 – 3] не враховано сухе тертя між елементами ДММ. У другому розділі виконано побудову динамічної моделі ДММ з врахуванням його пружних властивостей, в’язкого демпфування і сухого тертя між елементами ДММ. На основі динамічної моделі розроблена математична модель, яка описує коливальні процеси у приводі автомобіля на перехідних режимах руху. У третьому розділі описано процес побудови стимуляційної моделі, у середовищі MatLab Simulink, для дослідження коливальних процесів у приводі автомобіля з ДММ та встановлення їх впливу на навантаженість ланок ДММ і трансмісії. Досліджено вплив сухого і в’язкого тертя між елементами ДММ на затухання коливань у його ланках. Встановлено, що збільшення коефіцієнта сухого тертя з 0 до 0,3, за інших однакових умов, неістотно (до 5%) зменшує швидкість затухання коливань у ланках ДММ. Збільшення коефіцієнта в’язкого розсіювання енергії між ланками ДММ приводить до збільшення швидкості затухання коливань приблизно на 30%. Досліджено вплив сухого і в’язкого тертя між ланками ДММ на зміну крутного моменту у ланках приводу і напруження у витках пружин ДММ. Встановлено, що збільшення коефіцієнта сухого тертя між ланками ДММ неістотно зменшує навантаження в ланках приводу і напруження в пружинах ДММ. Істотний вплив на величину напружень у пружинах ДММ має коефіцієнт в’язкого демпфування між елементами ДММ. Ключові слова – привід автомобіля, двомасовий маховик, коливальна система, сухе тертя, математична модель. Перелік використаних літературних джерел. 1. Двомасові маховики SACHS для легкових автомобілів: зменшення вібрації у всьому діапазоні швидкостей. URL: https://aftermarket.zf.comru/ru/sachs/products/products-for-pc-and-lcv/clutches-clutch-kits-xtend/dual-mass-flywheel/ (дата звернення 18.10.2021). 2. Двомасовий маховик LuK з демпфером маятникового типу. URL: http://autoexpert-consulting.com/stati/avtokomponenty/8322-dvuxmassovyj-maxovik-luk-s-dempferom-mayatnikovogo-tipa.html (дата звернення 15.11.2021). 3. Kindratskyy B. Oscillation processes in a transmission with a dual-mass flywheel while moving a car from rest / Kindratskyy B., Litvin R. // Ukrainian Journal of Mechanical Engineering and Materials Science. – 2019. – Vol. 5, №1. – P. 93–104.