Дослідження тривалості та якості обслуговування громадського транспорту на проміжних зупинках
Автор: Артимович Павло Андрійович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація перевезень і управління на транспорті (за видами транспорту)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2021-2022 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Магістерська кваліфікаційна робота присвячена вирішенню питання визначення раціонального розташування зупинкових пунктів відносно прогонів та перехресть. Аналіз існуючих підходів та методів для визначення місця розташування зупинкових пунктів показує, що вони в основному ґрунтуються на ілях зменшення витрати часу пасажирами під час переміщення міським громадським транспортом або збільшення продуктивності роботи транспортної системи. За результатами теоретичного аналізу встановлено, що основними чинниками, які впливають на тривалість затримки міського громадського транспорту є: геометричні параметри проїзної частини, часові параметри світлофорного регулювання, величина та змінність пасажирського потоку, наявність або відсутність пріоритетів для громадського транспорту (виділені смуги руху), спосіб облаштування зупинкових пунктів [1–3]. Усе перелічене має також суттєвий вплив на якісні показники та рівень задоволення користувачів мережею міського громадського транспорту, який можна визначити методами анкетування [4–6]. У цій проблемі щодо визначення тривалості затримки при виїзді автобуса (або тролейбуса) із обладнаної заїзної кишені зупинкового пункту після здійснення посадки та висадки пасажирів, приділяється недостатня кількість уваги. Проведений аналіз сформував основний вплив показників транспортного потоку на тривалість затримки рухомого складу міського громадського транспорту в момент його виїзду з заїзної кишені зупинкового пункту, особливо в місцях, де він прилеглий до регульованого перехрестя. Під час дослідження було визначено причини затримок в момент виїзду маршрутного транспортного засобу із заїзної кишені, що дало можливість побудувати відповідні графіки розподілу середньої тривалості такого виїзду. З метою дослідження якості обслуговування пасажирів на зупинкових пунктах проведено опитування через платформу Google forms, завданням якого було визначення основних очікувань та рекомендацій користувачів мережі громадського транспорту у м. Львові. Кількість респондентів становила 130 користувачів. За результатами опитування визначено, що мережа громадського транспорту має рівень задоволеності 63%, а найважливішими показниками під час руху громадським транспортом є швидкість руху, можливість поїздки без пересадок та комфортне перебування в салоні транспортного засобу. Для дослідження залежності тривалості затримки, пов’язаної із виїздом транспортного засобу із зупинкового пункту, від інтенсивності прибуття громадського транспорту на зупинний пункт, інтенсивності загального транспортного потоку та розташування зупинкового пункту відносно регульованих перехресть, проведені аналітичні розрахунки та побудованого графічні моделі, які дають можливість оцінити ефективність функціонування ділянок вулично-дорожньої мережі з різними геометричними параметрами. В умовах цього магістерського дослідження розглянуто два варіанти облаштування зупинного пункту – із заїзними кишенями та без них. Додатково досліджувалась затримка транспортних засобів громадського транспорту на зупинковому пункті з урахуванням наявності та відсутності виділених смуг для громадського транспорту. Об’єкт дослідження – проміжні зупинкові пункти міського громадського транспорту. Предмет дослідження – тривалість та якість транспортного обслуговування на проміжних зупинкових пунктах. Метою роботи є визначення кількісних та якісних показників транспортного обслуговування міським громадським транспортом на зупинкових пунктах залежності від інтенсивності руху та способу їх облаштування. Для досягнення поставленої мети дослідження необхідно розв’язати такі завдання: 1. Проаналізувати принципи побудови мережі міського громадського транспорту у великих та значних містах. 2. Провести аналіз нормативних та теоретичних методик з оцінювання кількісних та якісних показників транспортного обслуговування на зупинкових пунктах. 3. Визначити експериментальні значення тривалості затримки руху рухомого складу громадського транспорту в зоні дії зупинкових пунктів та проаналізувати чинники, які її визначають. 4. Провести опитування користувачів мережі громадського транспорту з метою формування оцінки найбільш значущих якісних показників транспортного обслуговування на зупинкових пунктах. 5. Сформувати закономірності зміни тривалості затримки та розробити практичні рекомендації щодо покращення транспортного обслуговування пасажирів. Ключові слова: зупинковий пункт, міський громадський транспорт, мережа міського громадського транспорту, якість транспортного обслуговування, пасажир, транспортна система. Перелік використаних літературних джерел. 1. Доля В. К. Організація пасажирських перевезень у містах / В. К. Доля.– Х. : Нове слово, 2002. – 140 с. 2. Горбачов П. Ф. Моделирование спроса на услуги пассажирского маршрутного транспорта в крупных городах: монография / П. Ф. Горбачов, А. В. Россолов. – Харьков: ХНАДУ, 2012. – 152 с. 3. Спирин И. В. Перевозки пассажиров городским транспортом / И. В. Спирин. – М : ИКЦ «Академкнига», 2004. – 413 с. 4. Кара І.А. Визначення пасажиропотоків на міських маршрутах з використанням нечіткої логіки та трансакцій абонентів стільникового зв’язку: дис. канд. техн. наук: 05.22.01 / Кара Інна Андріївна – Львів, 2017 5. Горбачов П.Ф. Концепція формування систем маршрутного пасажирського транспорту в містах : дис. докт. техн. наук : 05.22.01 / Горбачов Петро Федорович – Харків, 2009. 6. Вакуленко К.Є. Щодо якості перевезень на маршрутах міського пасажирського транспорту / К.Є. Вакуленко, В.Ф. Харченко // ВосточноЕвропейский журнал передовых технологий. – 2012. – № 3 (4). – С. 57–59.