Концепція тактико-логістичного автомобіля категорії NG1.
Автор: Малофій Семен Олегович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Колісні та гусеничні транспортні засоби
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2021-2022 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Малофій С.О., Крайник Л.В. (керівник). Концепція тактико-логістичного автомобіля категорії NG1. Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2021. Розширена анотація Зміна характеру військових конфліктів упродовж останніх 25-30 років зумовила підвищені вимоги до мобільності військової автомобільної техніки (ВАТ) та розширення її типажу. Клас універсальних легких повнопривідних автомобілів повною масою до 2,9 т ( типу УАЗ 469 у СРСР/СНД та Mercedes-Benz G-wagen у ФРН чи Peugeot P4 у Франції) фактично переформатовується у 4 типи колісних машин з різним цільовим призначенням: -легкі ударні бойові машини переднього краю/розвідки типу «баггі»; -тактико-логістичні вантажопасажирські автомобілі повною масою уже до 3,5т і кузовом типу pick-up вантажністю 1-1,5 т та з дворядним пасажирським салоном; -автомобілі для аеромобільних військ та сил спеціальних операцій з кузовом типу «кабріолет» повною масою до 2,3-2,9 т, адаптовані для десантування авіацією; -броньовані бойові колісні машини переднього краю повною масою до 5 – 6,3 т (типу Oshkosh L-ATV). Дана робота присвячена формуванню концепції та основних базових параметрів перспективного тактико-логістичного автомобіля, що за агрегатною базою раціонально уніфікувати для машин вищезазначених перших 3-х типів. Актуальність досліджень. Існуючий парк автомобілів УАЗ у Збройних Силах України та інших силових структурах фактично замортизований, технічно та морально застарілий і підлягає оновленню. Це підтверджується і уже офіційно заявленим у березні ц.р. проектом дослідно-конструкторських робіт Міністерства оборони (ДКР «Сайгак»). Очевидна актуальність оновлення парку автомобілів цього класу не тільки для силових структур, але і у інших традиційних сферах використання – аграр-ної та лісогосподарської, геології і т.п. Формування концепції перспективної моделі цього типажу повинно базуватись насамперед з умов відповідності базових конструктивних та екплуатаційних характеристик сучасним рекомендаціям, нормативній базі НАТО у вищезазначеній сфері цільового використання (з певними спрощен-нями для використання у інших сферах економіки). З умов національної безпеки, війни на сході та кризи в економіці актуальним є розробка та організація виробництва автомобіля цього типу в Україні, у т.ч. і шляхом еволюції відповідного CKD – виробництва у співпраці з уже існуючим закордонним виробником автомобіля цього класу до ріня повнокомплектного з кооперацією по ряду агрегатів і вузлів, власне виробництво яких в Україні поки відсутнє. Поступове розгортання підготовки виробництва сучасних дизельних двигунів мод. 4ДТ та 6ДТ робочим об’ємом 2 та 3 л відповідно на ДП «Завод ім. Малишева» (м.Харків), як найбільш складного агрегата, дозволяє стверджувати про реальність домінантної локалізації виробництва автомобілів цього класу в Україні. Об,єктом дослідження є формування концепції, компоновки та базових технічних характеристик повнопривідного тактико-логістичного автомобіля категорії NG1. Предметом дослідження є масо-габаритні характеристики та прохідність і мобільність руху бездоріжжям. Метою дослідження визначено формування масо-габаритних характерис-тик автомобіля та конструктивних параметрів, що є визначальними з умов прохідності та мобільності руху бездоріжжям, насамперед підвіски, як обмежувального чинника профільної прохідності та мобільності ( максималь-но можливих швидкостей руху) в умовах бездоріжжя. Для цього були поставлені наступні задачі: -огляд і порівняльний аналіз сучасних зарубіжних аналогів у цьому класі та тенденцій розвитку їхніх конструкцій; -компонування машини з кузовом типу pick-up; -формування кінематики підвіски. Методи дослідження. Для вирішення задач дослідження використано методи інженерних розрахунків та математичного комп’ютерного мо-делювання. Наукова новизна одержаних результатів. На основі аналізу сучасних зарубіжних досліджень у сфері конструктивного синтезу та розвитку довго ходових незалежних підвісок типу Timoney, уже реалізованих впродовж НАТО, зрештою за патентом Timoney і у РФ, опрацьовано методичні основи формування кінематики підвіски такого типу стосовно автомобіля високої прохідності. Практичне значення одержаних результатів. Сформовано концепцію та загальну компоновку перспективного тактико-логістичного автомобіля, відповідної уніфікованої колісної платформи для сімейства малотоннажної авто техніки різних сфер використання. Положення, що їх винесено на захист. Запропоновано концепцію та компоновку перспективного тактико-логістичного автомобіля класу NG1 та уніфікованої колісної платформи колісних машин цього класу. Ключові слова: повнопривідний автомобіль, компоновка, бездоріжжя, підвіска, комп’ютерне моделювання.