Дослідження показників дорожнього руху на зупинках громадського транспорту
Автор: Шастун Дар'я Володимирівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація перевезень і управління на транспорті (за видами транспорту)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2021-2022 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Перехід країни до ринкової економіки зумовив зміни до організації пасажирських перевезень. Нині значна частина перевезень здійснюється громадським транспортом, внаслідок чого спостерігається[1-2]: – використання різнотипного рухомого складу; – формування маршрутів з високою щільністю руху у зв’язку з переважним використанням автобусів малої та середньої місткості; – збільшення кількості маршрутів, внаслідок чого на окремих ділянках вулично-дорожньої мережі інтенсивність руху міського пасажирського транспорту досягає критичних значень, що не відповідає містобудівним та технічним нормам; – недотримання графіків руху, а іноді і повна відмова від диспетчеризації. У рамках цієї проблеми особливе місце займає організація руху громадського транспорту на зупинкових пунктах, пропускна здатність яких часто відповідає інтенсивності руху маршрутних транспортних засобів [3-4]. Зупиночні пункти з недостатньою пропускною здатністю створюють значні перешкоди руху транспортних потоків на магістральних вулицях і спричиняють виникнення транспортних затримок [5]. Об’єкт дослідження – закономірності, функціональні залежності та статистичні параметри, що характеризують ефективність процесів функціонування зупинок громадського транспорту. Предмет дослідження – процес функціонування зупинок громадського транспорту. Мета роботи – підвищення безпеки дорожнього руху та пропускної здатності вулично-дорожньої мережі за допомогою вдосконалення функціонування зупинок громадського транспорту. Завдання дослідження: 1. Теоретично обґрунтувати вибір моделі розрахунку пропускної здатності зупинного пункту з урахуванням особливостей організації пасажирських перевезень у містах. 2. На основі ймовірнісних характеристик транспортного потоку встановити: – тривалість звільнення зупинного пункту залежно від інтенсивності на крайній правій смузі та класу транспортного засобу; – тривалість обслуговування пасажирів на зупинках громадського транспорту – межу впливу зупинки громадського транспорту на показники потоку. 3. Визначити умови організації пасажирських перевезень 4.Розробити рекомендацій щодо забезпечення безпеки дорожнього руху. Для проведення комплексного дослідження зупинок громадського транспорту вибрати піковий ранковий та вечірній період протягом у будні дні тижня. Розроблено бланк комплексного дослідження на якому вказано геометричні параметри зупинки громадського транспорту, наявність заїзної кишені, розміщення та віддаленість світлофора тощо. Досліджено, що на роботу зупинки громадського транспорту крім типу зупинки (із заїзною «кишенею» або без) важливу роль відіграє особливість його функціонування, що стосується насамперед можливості маневру з випередження транспортного засобу, що передує. Для дослідження показників дорожнього руху на зупинках громадського транспорту було обрано 4 об’єкти: зупинка громадського транспорту біля проїзної частини без маневрування; зупинка громадського транспорту в заїзній «кишені» без маневрування;зупинка громадського транспорту в заїзній «кишені» з маневруванням; зупинка громадського транспорту біля проїзної частини з маневруванням. Визначено пропускну здатність зупинки громадського транспорту на 4-х об’єктах дослідження. Встановлено, що найбільше пропускна здатність спостерігається на зупинці біля проїзної частини без маневрування (112 од/год), найменша – в заїзній «кишені» з маневруванням (65 од./год). Встановлено, що найбільше значення затримки транспортних засобів спостерігається на зупинці громадського транспорту, яка розміщена в заїзній «кишені» з маневруванням і становить 100,24 с/авто. Це пояснюється тим, що автобуси очікують вільного місця на зупинці, щоб здійснює маневр з випередження транспортного засобу, що переду, а також утворюються додаткові затримки пов’язані із взаємними перешкодами між автобусами. Досліджено, що зі зростанням коефіцієнта завантаження зупинки громадським транспортом доцільно використовувати зупинки в заїзній «кишені» без маневрування. На таких зупинках швидкість руху набуває найбільших значень 42,3 км/год. Найменша швидкість руху за вільних умов (z=0,2) спостерігається на зупинці громадського транспорту в заїзній «кишені» з маневрування і становить 23,5 км/год. За рівня завантаження Г (z=0,8-1,0) швидкість руху вирівнюється на усіх типах зупинки громадського транспорту і становить в середньому 10,3 км/год. Визначено, що максимальна черга транспортних засобів зі збільшенням рівня завантаження зупинки громадським транспортом збільшується прямолінійно і практично набуває однакових значень на 4-х типах зупинки. Так найменшого значення максимальна довжина черги набуває за рівня завантаження 0,2 і становить в середньому 246,4 м; за рівня завантаження 0,4 становить 296,8 м; за рівня завантаження 0,6 – 331,3 м; за рівня завантаження 0,8 – 405,3 м; за рівня завантаження 1,0 – 479,4 м. Ключові слова – зупинка громадського транспорту, транспортні затримки, пропускна здатність зупинки, імітаційне моделювання, швидкість руху. Перелік використаних літературних джерел. 1. Доля, В. К. (2011). Пасажирські перевезення. Харків, 504. 7 2. Василенко, Т.Є., Фесенко, Д.В., Дульнявка, О.Й. (2009). Дослідження розподілу часу очікування пасажирами на автобуси на сумісній ділянці маршрутів. Вісті Автомобільно-дорожнього інституту, 206 – 214. 3. Зедгенизов, А.В. (2008). Повышение эффективности функционирования остановочных пунктов городского пассажирского транспорта. Вестник ИрГТУ, 123 – 125. 4. Липенков, А.В., Кузьмин, Н.А. (2015). Исследование потерь времени от взаимных помех между автобусами на остановочных пунктах. Вестник «Мир транспорта и технологических машин», 84 – 95. 5. Жук, М.М., Півторак, Г.В. Оцінка тривалості посадки-висадки пасажирів на зупинці громадського транспорту в залежності від кількості маршрутів. Науковий журнал «Сучасні технології в машинобудуванні та транспорті». Луцьк, 73 – 77.