Дослідження акустичних характеристик прямих ділянок ліній міського громадського транспорту
Автор: Березанська Уляна-Наталія Сергіївна
Кваліфікаційний рівень: магістр (ОНП)
Спеціальність: Розумний транспорт і логістика для міст (освітньо-наукова програма)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2021-2022 н.р.
Мова захисту: англійська
Анотація: Автомобільний транспорт індивідуального використання спричиняє негативний вплив на навколишнє середовище, що пов’язаний в першу чергу з виробництвом - висока ресурсо- та енергоємність промисловості, обслуговуванням та ремонтом; в другу - витрата палива та виділення шкідливих речовин, шумове забруднення [1]. До основних причин підвищеного забруднення повітряного басейну міста і транспортного шуму від автотранспорту належать поганий стан технічного обслуговування автомобілів, низька якість палива, слабкий розвиток системи управління транспортними потоками. Постійні затори перед перехрестями, часті зупинки, гальмування і набирання швидкості [2]. Аналіз транспортної ситуації в Україні показав, що в процесі організації пасажирських перевезень відсутній контроль за рівнем екологічності транспортних засобів. Велика частка пасажирських перевезень здійснюється автобусним транспортом. Маршрутки представляють сьогодні близько 50% від загальної кількості маршрутів громадського транспорту і 50% від кількості поїздок громадським транспортом [3]. В Україні законодавчо не регламентується термін експлуатації рухомого складу на вулицях міста, що призводить до експлуатації морально застарілої техніки, що не відповідає актуальним екологічним нормам. Ситуація з природними і штучними загородженнями, що захищають жителів від негативного впливу транспортного шуму і автомобільних викидів, є неконтрольованою [4-5]. В роботі виділено основні проблеми у сфері екології сталого розвитку міст на прикладі м. Львів. Для Львова це формування теплових островів, забруднення атмосферного повітря транспортом. Розглянуто основні джерела забруднення, зокрема виділено шумове забруднення міського середовища. Джерела шуму дуже різноманітні, тому немає єдиного способу, методу боротьби з ними. Об’єкт дослідження – акустичні характеристики ліній громадського транспорту. Предмет дослідження – закономірності зміни шумового забруднення ліній громадського транспорту, залежно від дистанції та швидкості руху. Мета дослідження: на основі досліджених даних щодо зміни рівня шуму різних типів громадського транспорту/, виявити залежності його зміни за різних швидкісних режимів та відстаней від і до зупинки.. Результати досліджень вказуюьть на те, що рівень шуму, який створюється на прямих ділянках ліній громадського транспорту є різним для інакших типів громадського транспорту. Найбільше акустичне забруднення здійснюється автобусами, що характеризується значеннями рівня шуму, більшими за 85 дБА. Найтихішим транспортним засобом є тролейбус, що пояснюється його тихохідністю і плавністю ходу. Майже у всіх дослідженнях, максимальний рівень шуму досягається на дистанції 60-80 м. від початку руху транспортних засобів. Ключові слова – пасажирські перевезення, міський автобусний маршрут, техніко-експлуатаційні показники, інтервал руху, пасажиропотік. Перелік використаних літературних джерел. 1. Rodrigue, J. P. (2016). The geography of transport systems. Taylor & Francis. 2. Gwilliam, K. M. (2002). Cities on the move: a World Bank urban transport strategy review (No. 24910, pp. 1-228). The World Bank. 3. Гуренко, І. В., & Семенов, Є. О. (2011). Шляхи вирішення екологічних проблем [Thesis, НТУ "ХПІ"]. eNTUKhPIIR – Електронний репозитарій Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут". 4. Остапчук, І. О., & Коптєва, Т. С. (2015). Шумове забруднення як фактор міського середовища існування людини. Екологічний вісник Криворіжжя, 1, 34–35 5. Vyrozhemskyi, V., Kharytonova, N., & Stoianovych, N. (2018). Impact of the road pavement type on acoustic pollution of the territories adjacent to the highway. Dorogi і mosti, (18), 26–39.