Вплив складу покрить з алюмінію та його сплавів на якість антикорозійного захисту кузовів автомобілів.
Автор: Вітів Маркіян Богданович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Автомобільний транспорт
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2021-2022 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Корозія - основний вид зношення металевого корпусу кузова. У металевих деталях кузова найчастіше зустрічається електрохімічний тип корозії, при якому відбувається взаємодія металу з розчином електроліту, адсорбуємого з повітря, і який виникає в результаті як прямого попадання вологи на незахищені металеві поверхні кузова, так і в результаті утворення конденсату в його межобшивному просторі (між внутрішніми і зовнішніми панелями дверей, бортів, даху і т.д.). Особливо сильно розвивається корозія в місцях, важкодоступних для огляду і очищення в невеликих зазорах, а також в відбортовку і загинах крайок, де періодично потрапляє в них волога може зберігатися тривалий час [1]. Так, в колісних нішах може збиратися бруд, сіль і волога, що стимулюють процес розвитку корозії; днище кузова недостатньо стійке до впливу чинників, що збуджують корозію. На швидкість корозії великий вплив робить склад атмосфери, її забрудненість різними домішками (викидами промислових підприємств, такими, як двоокис сірки, що утворюється в результаті спалювання палива; хлористий амоній, що потрапляє в атмосферу внаслідок випаровування морів і океанів; тверді частинки у вигляді пилу), а також температура навколишнього середовища та ін. Тверді частинки, що містяться в атмосфері або потрапляють на поверхню кузова з полотна дороги, викликають також абразивний знос металевої поверхні кузова. З підвищенням температури швидкість корозії зростає (особливо при наявності в атмосфері агресивних домішок і вмісту вологи). Зимові покриття доріг сіллю для видалення снігу та льоду, а також робота автомобіля на морських узбережжях призводять до збільшення корозії автомобіля. Корозійні руйнування в кузові зустрічаються також в результаті контакту сталевих деталей з деталями, виготовленими з деяких інших матеріалів (дюралюмінію, каучуків, що містять сірчисті з’єднання, пластмасовими на основі фенольних смол та іншими, а також в результаті контакту металу з деталями, виготовленими з дуже вологого пиломатеріалу, що містить помітну кількість органічних кислот (мурашину і ін.) [2]. Об’єкт дослідження – конструкторські рішення і технологічні методи обробки елементів кузовів автомобілів, які забезпечують високі антикорозійні властивості в конкретних умовах роботи машин. Предмет дослідження – елементи кузовів сучасних автомобілів . Мета і завдання дослідження. Розробити комбіноване захистне покриття з протекторного електрометалізаційного шару на основі алюмінієвого сплаву та завершального пенетраційного струмопровідного шару для підвищення довговічності кузовів автомобілів та їх елементів. Для досягнення поставленої мети слід розв’язати такі задачі: 1. Виявити місця в конструкції кузовів автомобілів, які найбільш схильні до утворення корозії. 2. Підібрати обладнання електродугового напилення та методики для визначення фізичних характеристик напиленої поверхні та пенетраційного шару. 3. Підібрати товщину напиленого покриття. 4. Підібрати склад пенетраційних і захисних покриттів а також товщинутовщину напиленного протектора . Основні результати. При експлуатації автомобілів зустрічаються дві основні групи пошкоджень і несправностей: ушкодження, що з’являються в результаті наростання змін у стані кузова. До них відноситься природний знос, що виникає в процесі нормальної технічної експлуатації автомобіля, внаслідок постійного або періодичного впливу на кузов таких факторів, як корозія, тертя, загнивання дерев’яних деталей, пружні і пластичні деформації та ін. Встановлено, що найбільш ефективним способом захисту днищ автомобіля від атмосферної корозії є комбінований захист, який полягає у нанесенні електродугового протекторного покриття із дроту АМГ-6 з наступним нанесенням антистатичного епоксидного шару зі струмопровідним наповнювачем. Для ефективного захисту від атмосферної корозії днища автомобіля мінімальна товщина електродугового покриття із алюмінієвого дроту АМГ-6 має бути не менше 50-60 мкм. 1 Головинский А.Г. Опыт применения электрометаллизационных и комбинированных антикоррозионных покрытий / А.Г. Головинский, Ю.Н. Кривошеев // Химическая техника. – 2002. – №6. – С. 9 – 12. 2 Маняхина Т.И. Современное состояние защиты машин от коррозии. Обзорная информация / Т.И. Маняхина, А.М. Ефимова, Е. Я. Люблинский // Борьба с коррозией и защита окружающей среды. – 1989. – Вып. 3(55). – 123 с.