Моделювання керування структурою продажів запасних частин на прикладі ТОВ «Логістик Системс».
Автор: Джанаєва Олена Едуардівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Автомобільний транспорт
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2021-2022 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Ринок автомобільних частин складається із двох сегментів: оригінальних запчастин та ринку неоригінальних. За останні 5 років об’єм продажів нових автомобілів в Україні зменшився на близько 40%. Кількість транспортних засобів, що ставляться на облік зростає щорічно в середньому 100 тисяч. Серед зареєстрованих автомобілів більшість складаю легкові автомобілі у співвідношення: 25% нові, 75% вживаних, що ввезенні з інших країн. Значна кількість ввезених вживаних автомобілів та зменшення продажів нових автомобілів додає роботи СТО та продавцям запасних частин. Загальне старіння автопарку України збільшує попит на автомобільні запасні частини. Станом на 2017-2018 роки частка первинного ринку автозапчастин зменшилась до 30% із одночасним ростом вторинного сегменту до 70% від загального обсягу ринку автомобільних запчастин. На сьогодні обсяг ринку автомобільних запчастин , матеріалів та різноманітних компонентів в України оцінюється в 1 млн одиниць різноманітних деталей. У грошовому виразі це понад 300 млрд гривень. Аналіз усіх факторів показує, що найбільший інтерес представляють три сегменти: шини, деталі підвіски та мастила. Відповідно до експертних оцінок сегмент деталей системи гальм на 75% складається із колодок та гальмівних дисків. Результати аналізу досліджень показують, що для ефективної організації складу запчастин із врахуванням часу та ціни доставки необхідно створити модель керування, яка б системно охоплювала усі аспекти, пов’язані із керуванням запасами. І щоб дана модель одночасно враховувала специфіку впливу різних факторів. Загальне падіння ринку запчастин в квітні 2020 року в порівнянні із березнем 2020 року склало 30%. Введення жорсткого карантину (червона зона) в цей період ускладнило роботу магазинів та СТО і причинило значні перебої із постачанням. Для уникнення таких проблем у 2021 році, СТО опанували безконтактне приймання автомобілів, а магазини видають запчастини у спеціальних упаковках із попередньою обробкою антисептиком. Аналіз методів і факторів, що впливають на прийняття рішення споживачем показує, що найбільший вплив на вподобання клієнтів в процесі вибору здійснюють фактори культурного, соціального, особистісного та психологічного порядку. Методом опитування виявлені вподобання клієнтів за вибору запасних частин. Із розглянутих в роботі п’яти вподобань, що впливають на вибір запасної частини найсуттєвіше впливають: якість та відомість бренду (NPS), ціна та термін постачання. В роботі запропонована методика "вибору автомобільних запасних частин на основі вподобань клієнтів". На прикладі гальмівних колодок визначений найкращий результат, серед порівнюваних брендів. Розрахунки серед груп показників якості дозволили визначити найкращий результат порівнюваних гальмівних колодок. Використання індексу споживчої лояльності, який враховує відданість покупця до бренду, дозволяє достовірно визначити найкращий результат. Використання методу із групами показників якості (ціна, термін постачання) дозволяє здійснювати розрахунки виходячи із вподобань клієнтів. Тобто змінюючи дані показники можна визначати найкращий вибір для клієнтів. Знаючи вподобання, даним методом можна керувати продажами запасних частин. Використання запропонованої методики можливе: для визначення та планування динаміки зміни ціни залежно від зміни термінів постачання; для оптимізації структури брендів; результати розрахунків дозволять клієнту зробити пропозицію про вибір між порівнюваними запасними частинами. Це дозволить підвищити ефективність продажів. Об’єкт дослідження: об’єктом наукового дослідження є ринок автомобільних запасних частин. Предмет дослідження: закономірності, що впливають на ефективність керування структурою продажів запасних частин. Мета роботи – підвищення ефективності продажів, шляхом розробки механізму вибору автомобільних запчастин виходячи із показників якості (ціна, термін постачання, індекс споживчої лояльності). Ключові слова: математична модель, термін постачання, коефіцієнт якості, запасні частини, індекс споживчої лояльності, метод аналізу ієрархій.