Розроблення конкурентної стратегії ТзОВ "Пивоварня "Кумпель"
Автор: Вінник Вікторія Олександрівна
Кваліфікаційний рівень: магістр (ОНП)
Спеціальність: Менеджмент (освітньо-наукова програма)
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2021-2022 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Формування обґрунтованої конкурентної стратегії сучасного промислового підприємства вимагає врахування попереднього вибору стратегічних пріоритетів і розроблення відповідного механізму, що стимулюватиме його розвиток [1]. Такий розвиток, з урахуванням зовнішніх законів конкуренції, має також спиратися на доскональне вивчення всіх елементів внутрішнього потенціалу підприємства [2]. При чому виробничий потенціал в умовах прискореного науково-технічного прогресу є значимим не тільки для великого бізнесу, але також і для малих та середніх підприємств [3]. Визначну роль відіграє також трудовий потенціал [4], наявність людського капіталу в країні та інформаційна усвідомленість про найкращі якості останнього [5]. Поліпшення конкурентної позицій має спиратися на сучасні моделі управління змінами на підприємствах [6]. Якщо ключовими аспектами розвитку підприємства за обраним варіантом конкурентної стратегії є інноваційні, наукові і технічні переваги, то воно має проводити аналіз і прогноз відповідних галузевих тенденцій [7]. Залежно від можливостей промислове підприємство в своєму розвитку може або йти шляхом модернізації [8], або проводити альтернативні, найбільш ефективні зміни в бізнес процесах досягненням потрібного результату реінжинірингу [9]. В епоху ІТ-змін розвиток конкурентної стратегії виробничого підприємства вимагатиме застосування відповідних інструментів програмування і цифровізації [10]. Усе зазначене доводить актуальність обраної теми роботи і дозволяє сформулювати мету дослідження як узагальнення теоретико-методичних підходів та розроблення практичних рекомендацій щодо розроблення конкурентної стратегії підприємства, яке належить до галузі пивоваріння (ТзОВ «Пивоварня «Кумпель»). Об’єктом дослідження є процес управління конкурентоспроможністю ТзОВ «Пивоварня «Кумпель», завершенням якого є формуванням конкурентної стратегії. Предметом дослідження є теоретико-методичні підходи та практичні рекомендації щодо розроблення ефективної конкурентної стратегії цієї пивоварні. Структура роботи відображає послідовність виконання поставлених завдань: 1) з’ясувати сутність понять конкурентоспроможності підприємств та управління нею; 2) розглянути специфіку розроблення конкурентної стратегії підприємства; 3) надати загальну характеристику діяльності і продукції ТзОВ «Пивоварня «Кумпель»; 4) проаналізувати виробничо-господарську діяльність і фінансовий стан ТзОВ «Пивоварня «Кумпель» за 2018–2020 рр. у порівнянні з середньогалузевими показниками підприємств, що працюють в аналогічному сегменті; 5) дослідити сучасні тенденції на ринку пива в Україні; 6) конкретизувати основні проблеми управління конкурентоспроможністю для підприємств – виробників пива, що мають невеликий товарообіг і зосереджені на місцевому сегменті ринку; 7) проаналізувати результативність поточного управління конкурентоспроможністю товариства; 8) сформувати концепцію стратегічного управління конкурентоспроможністю товариства; 9) обґрунтувати окремі заходи, спрямовані на підвищення конкурентоспроможності ТзОВ «Пивоварня «Кумпель». До елементів наукової новизни цієї магістерської кваліфікаційної роботи належить: деталізація поняття «конкурентоспроможність підприємства» через критичний огляд авторських визначень; удосконалення схеми процесу формування конкурентної стратегії підприємства формування власного погляду на цей процес через виділення мети, оцінювання співвідношення з загальною стратегією підприємства, врахування його конкурентних сил, забезпечення, функцій та інструментів процесу формування стратегії, а також їх впливу на етапи цього процесу. Практична значущість проведеного дослідження полягає у формуванні сукупності обґрунтованих заходів, які становлять основу конкурентної стратегії і сприяють підвищенню конкурентоспроможності ТзОВ «Пивоварня «Кумпель». Отримані результати дослідження можуть бути використані в управлінні конкурентними позиціями як цього, так і інших подібних вітчизняних підприємств – крафтових виробників пива. Результати проведеного оцінювання та проектні пропозиції були надані кeрівництву ТОВ «Пивоварня «Кумпель». Ключові слова: конкурентна стратегія, конкурентоспроможність, управління, пивоварня, крафтове пиво, розвиток, промисловість, Україна. Список джерел: 1. Boiko, V., & Hnatyshyn, L. . (2020). Strategic priorities and mechanisms to stimulate farm enterprises development. Management Theory and Studies for Rural Business and Infrastructure Development, Vol.42, No 3. P. 350–358. DOI: 10.15544/mts.2020.35 2. Chukhraі, N.I., Kulyniak, I.Y.& Hliantseva, O.I. (2017). Methodological approaches to justification of improvement measures for using components of industrial enterprises potential. Marketing and Management of Innovation. Sumy, No 2, 233-247. DOI: 10.21272/mmi.2017.2-22. 3. Петрович, Й.М. (2020). Розвиток виробничого потенціалу підприємств в умовах прискореного науково-технічного прогресу. Розвиток малого та середнього підприємництва в сучасних умовах: моніторинг і регулювання: Монографія / Л. І. Гальків, Т. В. Кулініч, І. І. Новаківський, Й. М. Петрович, Г. В. Рачинська (С.194-233). Львів: Видавництво «Растр-7». 4. Галаз, Л. В. (2014). Обґрунтування груп характеристик трудового потенціалу підприємства. Наукові записки Львівського університету бізнесу та права, 12. 152–158. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzlubp_2014_12_37. 5. Halkiv, L.I. (2012) Information sources and parametric evaluation of losses dynamics in Ukraine’s human capital. Actual problems of economics, Vol. 136, No 10. P. 235-342. URL: https://eco-science.net/archive/2012/APE-10-2012.rar 6. Грибик, І. І. & Смолінська, Н. В. (2017). Сучасні моделі управління змінами на підприємствах. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки, 4 (250). 127–131. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vchnu_ekon_2017_4_25. 7. Halkiv, L., Karyy, O., Kulyniak, I., & Ohinok, S. (2020). Innovative, Scientific and Technical Activities in Ukraine: Modern Trends and Forecasts. IEEE Third International Conference on Data Stream Mining & Processing (DSMP), Lviv, Ukraine. P. 321-324. DOI: 10.1109/DSMP47368.2020.9204148. 8. Петрович, Й.М. (2016). Розвиток промислових підприємств шляхом модернізації. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія «Проблеми економіки та управління». Львів: Видавництво Львівської політехніки. №847. С. 3–9. URL: https://ena.lpnu.ua/bitstream/ntb/34849/1/2_3-9.pdf 9. Sorochak, O.Z.& Hvozd’, M.Ya. (2017). Approaches to the evaluation of comparative efficiency of alternative options of technological business processes of instrument-making enterprises, resulting from reengineering. Marketing and Management of Innovations, 4, 219-228. DOI: 10.21272/mmi.2017.4-19. 10. Novakivskyi, I., Kozyk, V., Mrykhina, O., & Koleshchuk, O. (2019). Development of a strategy for improving organizational and production structures based on methods for non-convex programming. SHS Web of Conferences. Vol. 67 : Fifteenth scientific and practical international conference “International transport infrastructure, industrial centers and corporate logistics” (NTI-UkrSURT 2019, June 6-8), Kharkiv, Ukraine. DOI: 10.1051/shsconf/20196706038