Організація і методика обліку та контролю франчайзингової туристичної діяльності на ПП "Мограссе"

Автор: Крисюк Вікторія Олегівна
Кваліфікаційний рівень: магістр (ОНП)
Спеціальність: Облік і оподаткування (освітньо-наукова програма)
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2021-2022 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Крисюк В.О., Височан О.С. (керівник). Організація і методика обліку та контролю франчайзингової туристичної діяльності на ПП “Мограссе”. Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет “Львівська політехніка”, Львів, 2022. Розширена анотація. Теоретико-методологічний базис розвитку облікових систем повинен враховувати полівидову структуру народногосподарського комплексу України, невідворотна інтелектуалізація якого призводить до зміщення центру уваги з індустріальної до сервісної економіки. Одним із пріоритетних напрямків розвитку останньої є туристична сфера, яка включає суб’єктів, що здійснюють туристичну діяльність (туроператори і турагенти) та суб’єктів, що її забезпечують (підприємства та фізичні особи, які надають послуги з тимчасового розміщення, харчування туристів, екскурсійні і розважальні послуги). Необхідність підвищення ефективності туристичної діяльності та оперативного реагування управлінських процесів франчайзингових заходів на зміну умов функціонування зумовлює зацікавленість вітчизняних підприємців до франчайзингу як важливої оперативно-господарсткої складової діяльності підприємства. Значний внесок у дослідженні цієї проблематики здійснили у своїх працях чимало вітчизняних та зарубіжних науковців, зокрема: О.С. Височан, О.В. Маковійчук, Л.В. Момот, С.В. Панкова, Ю.С. Серпеніновата інші. У результаті дослідження встановлено: - франчайзинг може стати одним із ефективних методів ведення бізнесу в туризмі за умови створення взаємовигідних партнерських відносин між підприємствами потенційної мережі; - основними перевагами організації бізнесу на засадах франчайзингу для франчайзера є розширення масштабів і географії бізнесу, а також отримання додаткового доходу за рахунок роялті, в той час як франчайзі розраховує на економію власних фінансових ресурсів, підвищення рівня конкурентоспроможності та використання в бізнесі “розкрученої” торгової марки; - для зменшення власних підприємницьких ризиків туроператори-франчайзери висувають до потенційних набувачів франшизи низку вимог, які зводяться до географічно-локаційних, юридично-фінансових, технічних та кадрових; - розуміння сутності поняття “франчайзинг” як угоди, особливого виду підприємницької діяльності, системи маркетингу, форми ділового співробітництва (системи відносин), форми організації та ведення бізнесу, способу доставки продукції і послуг кінцевим споживачам чинить суттєвий вплив на методологію бухгалтерського обліку франчайзингових операцій. При цьому доведено, що: - франшиза є об’єктом нематеріальних активів; - франчайзингова діяльність є складовою операційної у підприємств – учасників франчайзингових відносин; - оскільки розрахунки між франчайзером і франчайзі мають довгостроковий характер і розтягнуті у часі, існує об’єктивна необхідність використання рахунків обліку доходів та витрат майбутніх періодів для дотримання основоположного принципу їх нарахування й відповідності; - при нарахуванні і сплаті/отриманні паушального та періодичних внесків, а також накопиченні амортизації франшизи у франчайзі важливим є термін, впродовж якого діє франчайзингова угода. Загалом у роботі досліджено особливості бухгалтерського обліку, складання окремої фінансової звітності, фінансового аналізу і організації внутрішнього контролю на підприємстві, що займається туристичною діяльністю. Досліджено поняття та сутність франчайзингової діяльності. Проаналізовано принципи побудови системи бухгалтерського обліку франчайзингу. Оцінено порядок ведення бухгалтерського обліку та внутрішній документообіг туристичних агенцій. Виявлено особливості бухгалтерського обліку ПП “Монграссе”. Досліджено елементи внутрішнього контролю на ПП “Монграссе”. Метою магістерської кваліфікаційної роботи стало розроблення напряму розвитку бухгалтерського обліку в суб’єктів функціональної складової сфери туризму в контексті інформаційної економіки, з орієнтацією на споживчу цінність і гармонізацією з потребами управління. Об’єктом дослідження була інформаційна функція системи бухгалтерського обліку суб’єктів, що здійснюють туристичну діяльність, та її адаптація до управлінських вимог й тенденцій розвитку туристичного комплексу. Предметом дослідженнястали теоретико-методологічні аспекти обліку основних господарських процесів франчайзингової діяльності суб’єкта функціональної складової сфери туризму – ПП “Монграссе”. Інформаційну базу магістерської кваліфікаційної роботи склали: наукові праці з проблематики дослідження; чинні вітчизняні та міжнародні законодавчо-нормативні документи в сфері туризму та бухгалтерського обліку; офіційні матеріали органів державної статистики; аналітичні матеріали; агентські договори та договори про туристичне обслуговування провідних українських туроператорів; надійні веб-ресурси; результати особистого досвіду та спостережень. Ключові слова: франчайзингова діяльність, франчайзинг, франчайзер, франчайзі, бухгалтерський облік, туризм. Височан О.С. Облік нарахування й сплати паушального внеску та періодичної частини роялті в системі франчайзингових правовідносин / О.С. Височан // Вісник Одеського національного університету: науковий журнал. – 2014. – Том 19. Вип. 3/4. – С.134-138. Височан О.С. Організація приватного партнерства в туристичному секторі на засадах франчайзингу / О.С. Височан // Науковий вісник Херсонського державного університету. – 2014. – Вип. 7. Ч. 5. – С. 114-117 Король С. Облік витрат туристичного підприємства / С. Король // Вісник КНТЕУ. – 2011. – № 4. – С. 72-84. Колосінська М.І. Дослідження теоретичних підходів до визначення категорії “туризм” / М.І. Колосінська // Економіка. Управління. Інновації. – 2011. – №2 (6). [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/eui_2011_2_22.pdf. Czakon, W. (2012). Business format franchise in regional tourism development. Anatolia: An International Journal of Tourism and Hospitality Research, 23 (1), 107-117. Sisea, D.-G. (2013). Coordinates the operations of the franchise and the implications in the field of accounting. Working Papers 17. Ecological University of Bucharest, Department of Economics. Available at: http://ueb.ro/RePEc/eub/wpaper/eub-2013/2013-17.pdf Franchise Group (2021). Analytical Report of the Franchising Market. Available at: https://franchisegroup.com.ua/about-company/franchising/