Організація і методика фінансового та податкового обліку відстрочених податкових активів і зобов"язань на ТОВ "Агенство економічної безпеки "ЕФОРТ"
Автор: Івасюк Тетяна Миколаївна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Облік і оподаткування
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2021-2022 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Івасюк Т.M., Височан О.О. (керівник). Організація і методика фінансового та податкового обліку відстрочених податкових активів і зобов’язань на ТОВ "Агентство економічної безпеки "ЕФОРТ". Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет "Львівська політехніка", Львів, 2021. Питання обліку відстрочених податкових активів та відстрочених податкових зобов’язань залишається найпроблемнішим в національній системі бухгалтерського обліку. Українські бухгалтери часто не мають достатнього розуміння характеру утворення, потреби відображення в обліку відстрочених податкових активів і зобов’язань та методики їх розрахунку [1]. Натомість міжнародна практика свідчить про зростання кількості компаній, які розраховують та обліковують відстрочені податки. Визнання та відображення відстрочених податків сприяє достовірному відображенню інформації про фінансовий стан та результати діяльності підприємства, яка б не залежала від правил податкового законодавства, а відповідала стандартам бухгалтерського обліку [2]. Об’єкт дослідження – організація та методика обліку відстрочених податкових активів і зобов’язань на ТОВ "Агентство економічної безпеки "ЕФОРТ". Мета дослідження – дослідження організації та методики фінансового та податкового обліку відстрочених податкових активів і зобов’язань на ТОВ "Агентство економічної безпеки "ЕФОРТ" шляхом вивчення сутності відстрочених податкових активів і зобов’язань та їх відображення у системі облікових рахунків та регістрів. У роботі розглянуто сутність витрат з податку на прибуток, відстрочених податкових активів і зобов’язань та їх відображення у системі облікових рахунків та регістрів в історичному контексті. Охарактеризовано відмінності між постійними та тимчасовими різницями щодо податкового прибутку (збитку) і облікового прибутку (збитку), які полягають у тому, що постійна різниця є певною "константою", що, як передбачається, ніколи не буде анульована, в той час як тимчасова різниця рано чи пізно відшкодується/оподаткується. Проведено детальну характеристику сучасного стану обліку відстрочених податків через призму П(С)БО 17 "Податок на прибуток" [3] у якому вперше законодавчо закріплювалося визначення сутності відстрочених податків, їх класифікація та правила обліку. Охарактеризовано законодавчі акти та нормативно-інструктивні документи з обліку розрахунків з податку на прибуток, зокрема, відстрочених податків. Встановлено, що ПКУ [4], П(С)БО 17 та МСБО 12 є основними нормативно-правовими документами в Україні. Якщо податкове законодавство направлене на визначення суми податку до сплати, то облікові стандарти націлені регулювати визначення, визнання, облік та відображення у звітності витрат (доходу) з податку на прибуток, в тому числі відстроченого податку. В Україні в основному облік податку на прибуток та відображення його у фінансовій звітності ведеться з використанням П(С)БО 17, який не суперечить нормам МСБО 12. У роботі також розглянуто теоретичні засади організації та методики обліку відстрочених податкових активів і зобов’язань, а також узагальнення інформації про відстрочені податки у звітності підприємств. Охарактеризовано господарську діяльність ТОВ "Агентство економічної безпеки "ЕФОРТ" та здійснено його економічну оцінку, також проаналізовано відстрочені податки на ТОВ "Агентство економічної безпеки "ЕФОРТ". Досліджено основні засади ведення обліку відстрочених податкових активів і зобов’язань на ТОВ "Агентство економічної безпеки "ЕФОРТ", документальне оформлення операцій з відстроченими податками на ТОВ "Агентство економічної безпеки "ЕФОРТ". Розкрито порядок внутрішнього контролю відстрочених податків на ТОВ "Агентство економічної безпеки "ЕФОРТ" та визначено основні напрями удосконалення організації обліку відстрочених податкових активів і зобов’язань на ТОВ "Агентство економічної безпеки "ЕФОРТ". З’ясовано, що визначення та відображення відстрочених податків мають свої особливості, які безпосередньо впливають на ведення обліку, а також на визначення витрат (доходів) з податку на прибуток. Встановлено, що на базовому підприємстві чітко розмежовані етапи проведення контролю та розроблені методи для його здійснення. Реалізація контролю на кожному з етапів документально засвідчується щодо виявлених недоліків та порушень, з метою їх виправлення та подальшому запобіганню їх виникнення. Згідно здійснених аналізів та досліджень були зроблені висновки та рекомендації, зокрема, щодо складання прогнозів та бюджетів, а також удосконалення (доповнення) облікової політики. У роботі також розроблено документи для розрахунку відстрочених податкових активів і зобов’язань та реєстри для накопичення податкових різниць, а також створено аналітичні рахунки для обліку відстрочених податків. Ключові слова: витрати з податку на прибуток, дохід з податку на прибуток, тимчасові податкові різниці, постійні податкові різниці, відстрочені податкові активи, відстрочені податкові зобов’язання. Перелік використаних літературних джерел 1. Zhurakovska, I. (2011). Podatkovi riznytsi yak sposib vzaiemouzghodzhennia bukhhalterskoho obliku ta podatkovykh rozrakhunkiv: oblikovyi aspekt [Tax differences as a way of mutual coordination of accounting and tax calculations: accounting aspect]. Accounting and Auditing, 12, 12-22 [in Ukrainian]. 2. Tredit, V. (2015). Podatkovyi oblik podatku na prybutok pidpryiemstv za novymy pravylamy [Tax accounting the enterprise profit tax for new regulations]. Agrosvit, 8, 41-45 [in Ukrainian]. 3. Ministerstvo finansiv Ukrainy (2000). Pro zatverdzhennia Natsionalnoho polozhennia (standartu) bukhhalterskoho obliku 17 "Podatok na prybutok" [On approval of the National Regulation (Standard) of Accounting 17 "Income Tax"]: Nakaz, no. 353. 4. Verkhovna Rada Ukrainy (2010). Podatkovyi kodeks Ukrainy [Tax Code of Ukraine]: Kodeks, no. 2755-VI.