Автоматизація бізнес-процесів діяльності ТОВ "ОЛ.В.І."
Автор: Стельмах Іван Петрович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Менеджмент організацій і адміністрування (за видами економічної діяльності)
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2021-2022 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: В умовах сьогодення відбувається активний розвиток сучасних концепцій управління змінами. Одним з найбільш ефективних інструментів управління змінами є процесний підхід, або управління на основі бізнес-процесів підприємства. Дослідження сутності бізнес-процесів доцільно розпочати з окреслення їх меж. У цьому питанні ваговим є внесок М. Портера, що визначає межі бізнес-процесів як такі бізнес-процедури, за результатами виконання яких витрачаються організаційні ресурси та формується додана вартість [1]. На особливу увагу заслуговує визначення сутності бізнес-процесів, запропоноване М. Хаммером та Дж. Чампі, як сукупності різних видів діяльності, у рамках яких на вході використовується один або більше видів ресурсів, в результаті якої на виході створюється продукт, що представляє цінність для споживача [2]. Вітчизняними науковцями Криворучко О.М., Сукач Ю.О. виокремлено два підходи до розкриття сутності поняття «бізнес-процес»: «структурний підхід (акцент на внутрішню структуру бізнес-процесу), коли підкреслюється роль координації його учасників по створенню кінцевого продукту, та клієнтоорієнтований підхід, коли акцентується увага на орієнтацію бізнес-процесів на одержання кінцевого результату, цінного для споживача» [3]. Турчак В.В., розглядаючи сутність бізнес-процесу підприємства «як впорядкованої послідовності дій, спрямованої на досягнення певної мети в рамках загальної місії підприємства (задоволення потреб споживачів шляхом реалізації продукції), що базується на певних ресурсах; організованої у відповідному порядку; результат якої є значущим для клієнта, іншого бізнес-процесу, організації та здатен змінюватися під впливом факторів ринкової кон’юнктури» [4], також звертає увагу на значущість результату здійсненого бізнес-процесу не лише для кінцевого споживача, а й для іншого бізнес-процесу, власник якого і є, по суті, саме внутрішнім клієнтом. Структурно-ієрархічну модель бізнес-процесів підприємства, що дає змогу поділити підприємство на сфери контролю керівників в організаційній структурі та підвищити ефективність управління загалом за рахунок підвищення узгодженості бізнес-процесів у межах одного підприємства, було запропоновано вченими Національного університету «Львівська політехніка» Чернобай Л.І. та Думою О.І. [5]. Ростанський М. у своїй науковій праці висвітлює бізнес-процеси суб’єктів малого бізнесу для тематичного вивчення моделювання бізнес-процесів на практиці для конкретної аудиторії [6]. Теодор Панагакос, Джон Джестон та Йохан Неліс, Патер Франц, Бернд Ракер, враховуючи специфіку американського та британського ринку, доводять у своїх книгах ефективність окремо кожного бізнес-процесу, що дає змогу робити висновки про їх переваги чи недоліки та оцінювання безпеки оптимізації [7-10]. Дослідивши визначення сутності поняття «бізнес-процес», вважаємо за доцільне трактувати його як сукупність безперервних та взаємопов’язаних видів діяльності, які є ключовими у створенні споживчої цінності, що спрямовані на перетворення одного або декількох вхідних елементів з використанням необхідних ресурсів та під впливом управлінських механізмів на вихід (результат), що має цінність для внутрішнього або зовнішнього клієнта. На думку Гвоздь М.Я., використання інформаційних технологій на практиці повинно проявлятися як новий підхід до роботи з удосконаленням бізнес-процесів, а автоматизація – новий підхід до підвищення технічного рівня виконання існуючого процесу [11]. Метою дослідження є підвищення ефективності функціонування ТОВ «ОЛ.В.І.» в умовах автоматизації основних бізнес-процесів. Об’єктом дослідження обрано бізнес-процеси ТОВ «ОЛ.В.І.». Предметом дослідження є теоретико-методологічні та прикладні засади автоматизації бізнес-процесів ТОВ «ОЛ.В.І.». У даній магістерській кваліфікаційній роботі розглянуто ряд науково-практичних питань: досліджено сутність поняття «бізнес-процес»; оцінено основні показники господарської діяльності ТОВ «ОЛ.В.І.»; розглянуто основні бізнес-процеси ТОВ «ОЛ.В.І.»; запропоновано технологію проведення реінжинірингу бізнес-процесів ТОВ «ОЛ.В.І.»; обгрунтувано доцільність вкладення коштів у процеси автоматизації діяльності ТОВ «ОЛ.В.І.». Ключові слова: бізнес-процес, діагностика, реінжиніринг, маркетингова діяльність, автоматизація. Перелік використаних літературних джерел: 1. Porter, M. E. and Millar, V. E. (1985). “How Information Gives You Competitive Advantage”, Harvard Business Review, vol. July–August, pp. 149–160. 2. Hammer, M. and Champy, J. (1993). Reengineering the corporation: a manifest of business revolution, Harper Business, New York, USA. 3. Криворучко, О.М., Сукач, Ю.О. (2012). Менеджмент бізнес-процесів автотранспортних підприємств: монографія. ХНАДУ. Харків. 4. Турчак, В.В. (2016). Управління результативністю бізнес-процесів у малому підприємництві. Економіка та управління національним господарством, т. 4(178). с. 79-86 5. Чернобай, Л. І., Дума, О.І. (2015) Бізнес-процеси підприємства: класифікація та структурно-ієрархічна модель. Видавничо-поліграфічний центр Тернопільського національного економічного університету “Економічна думка”, Том 22. № 2. с. 171-182. 6. Rostanski, M. (2013) Business process analysis for the higher education institution example. Research Gate. URL: https://www.researchgate.net/publication/256196756_Business_process_analysis_with_the_higher_education_institutio n_example. 7. Panagacos, T. (2013) The Ultimate Guide to Business Process Management: Everything you need to know and how to apply it to your organization. Miami: BPM rated, C. 101-119. 8. Jeston, J. and Nelis, J. (2014) Business Process Management: Practical Guidelines to Successful Implementations. London, 2014. p. 37-65. 9. Pater, F. (2020) BPM CBOK Version 4.0: Guide to the Business Process Management Common Body Of Knowledge. New York, NYС, p. 14-43. 10. Rucker, B. (2020) Real-Life BPMN (4th edition): Includes an introduction to DMN. Chicago, IL, p. 75- 99. 11. Гвоздь, М. Я. (2015). Ключова роль інформаційних технологій під час реінжинірингу бізнес-процесів. Вісник Національного університету "Львівська політехніка": Проблеми економіки та управління, № 815:.c.202-206.