Обґрунтування напрямів підвищення ефективності збутової діяльності ТОВ «555 ТМ» на засадах логістики
Автор: Браташ Андрій Богданович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Логістика
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2021-2022 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Браташ А. Б., Наконечна Т.В. (керівник). Обґрунтування напрямів підвищення ефективності збутової діяльності ТОВ «555 ТМ» на засадах логістики. – Національний університет «Львівська політехніка». Львів, 2021. Розширена анотація Важливим аспектом у соціально-економічному розвитку України являються торговельні мережі, які ефективніше функціонують в глобалізованому світі з жорстким конкурентним середовищем та мають колосальну перевагу над дрібнішими торговельними одиницями на ринку. Основні проблеми, що виникають у ланцюгу постачань роздрібної торгівельної мережі, виникають саме на етапі «останньої милі». Збільшення кількості роздрібних точок торгівельної мережі, швидкості руху товарів через увесь ланцюг постачань та зміна форматів торгівельних точок, призводить до необхідності застосування системного підходу до організації процесу доставки дрібнопартійних вантажів на етапі «останньої милі». За результатами проведеного аналізу встановлено, що планування системи доставки відбувається відокремлено, без врахування ринкових інтересів мережі, що суттєво позначається на збільшенні логістичних витрат. Особливістю доставки вантажів автомобільним транспортом у сфері торгівлі є їх широкий асортимент, що обумовлює дрібнопартійність перевезень і широкий спектр проблемних ситуацій, які виникають при просування вантажів ланцюгом постачань. Для вирішення завдання підвищення ефективності функціонування логістичної системи роздрібної торгівельної мережі при доставці дрібнопартійних вантажів необхідно застосовувати системний підхід. Для ефективного функціонування процесу доставки дрібнопартійних вантажів в умовах міста необхідний комплексний підхід до розгляду ланки «останньої милі», як елемента єдиної логістичної системи торгівельної мережі. Обрана тема магістерської кваліфікаційної роботи зумовлена потребою пошуку нових управлінських механізмів у логістичних процесах забезпечення конкурентоспроможного розвитку підприємства в умовах загострення конкуренції на ринку та активізації загроз зовнішнього середовища. Метою роботи є аналіз, обґрунтування та розроблення практичних рекомендацій з удосконалення збутової діяльності торговельної мережі. Досягнення поставленої мети зумовлює вирішення наступних завдань: – розглянути теоретичні засади удосконалення збутової діяльності торговельної мережі; – збір, систематизація і аналіз інформації щодо господарсько-економічної діяльності ТОВ «555 ТМ»; – проаналізувати основні показники логістичної діяльності ТОВ «555 ТМ»; – визначити проблеми здійснення логістичної діяльності підприємства ТОВ «555 ТМ»; – розроблення заходів з удосконалення збутової діяльності ТОВ «555 ТМ»; – представити економічне обґрунтування доцільності впровадження запропонованих заходів. Об’єктом дослідження є логістична діяльність торговельної мережі ТОВ «555 ТМ». Предметом дослідження є методичні основи та практичні заходи щодо удосконалення збутової діяльності ТОВ «555 ТМ». Теоретично модель дистрибуції можна інтерпретувати як предметне, суб’єктне та організаційне представлення про об’єднання елементів і структуру системи, взаємозв’язки та принципи функціонування. З прагматичних позицій модель дистрибуції товару представляє сукупність суб’єктів та інститутів, тісно взаємопов’язаних цільовими функціями логістичного розподілу і специфікою обміну товару у формі купівлі-продажу. Це означає, що модель організаційно складається з суб’єктів дистрибуції, інституціональних об’єктів, інфраструктури; для моделі характерна система внутрішніх зв’язків і відносин, зумовлених цільовими функціями структурних об’єктів; модель враховує особливості форм і методів товарно-грошового обміну залежно від специфіки товару, джерел постачання, сфери споживання; модель передбачає відповідні принципи, умови і механізми функціонування [1]. Сучасні реалії ведення бізнесу зумовлюють необхідність формування нового погляду не тільки на логістику постачання та збуту, але і на внутрішньовиробничу логістику. Виокремлено значну сферу впливу інформаційних технологій на управління логістичними процесами, зокрема систему діджиталізації у сфері логістики дистрибуції [2]. За останні роки бізнес-середовище зазнало суттєвих змін: значно скоротилася тривалість виробництва, скоротився життєвий цикл продукції, зросла різноманітність і складність продукції, масове виробництво витісняється масовою адаптацією продуктів і послуг. Особливо відчутні зміни в сферах, де вирішальне значення мають інформаційні технології, швидкий потік інформації та нові форми взаємодії з клієнтами. У цьому контексті глобальною тенденцією розвитку світової індустрії є її рух до рівня «Індустрія 4.0» та проникнення інформаційних технологій у всі сфери та аспекти людської діяльності [3]. З огляду на вищенаведене, на підприємствах оптової торгівлі необхідно враховувати, що через виділені основні процеси реалізується головна стратегія підприємства, а на їх базі формується організаційна структура і визначається набір підтримуючих процесів і процесів управління у ланцюзі поставок товарів. Також слід зазначити, що відносно процесів підтримки та управління основні процеси виконують головну роль, яка не може бути ефективно реалізована, якщо не буде визначений адекватний перелік процесів підтримки і процесів управління, який спрямований на вирішення конкретних завдань відповідно до головної мети підприємства [4]. Дослідження збуту передбачає аналіз декількох складових. Такі показники як динаміка обсягу продажів і клієнтської бази, структура продажів по регіонах і частка експорту дає уявлення про збутової діяльності підприємства. Якщо збутова стратегія реалізована, і прогнозований результат досягнутий, значить дана стратегія ефективна. Якщо цілі не досягнуті, збутову стратегію необхідно переглянути або вдосконалювати або відмовитися [5]. Ключові слова: збутова діяльність, ефективність збутової діяльності, логістика, управління. 1. Гайванович Н. В. (2010) Перспективні напрямки формування взаємодії між суб’єктами системи дистрибуції. URL: https://ir.kneu.edu.ua/bitstream/handle/2010/23462/23-34.pdf?sequence=1&isAllowed=y 2. Крикавський Є.В., Похильченко О.А., Фертч М. (2019) Логістика та управління ланцюгами поставок. Львів, 848 с. 3. Krykavskyy Ye., Pokhylchenko O., Hayvanovych N. (2019) Digitalization of Supply Chains: New Paradigm. Contemporary Issues in Economy, 103-112. DOI: 10.24136/eep.proc.2019.4 (eBook). URL: http://economic-research.pl/Books/index.php/eep/catalog/view/55/57/86-2 4. Ільченко Н.Б. (2016) Логістичні стратегії в торгівлі : монографія / Н.Б. Ільченко. – Київ : Київ. нац. торг. екон. ун-т, 2016. – 432 с. URL: https://knute.edu.ua/file/MjExMzA=/ebee6b4b3d12d4cd18180f0f18338a1a.pdf 5. Матвієць О. В., Кошівська М. В. (2018) Збутова діяльність як складова частина господарської діяльності підприємства. Електронне наукове фахове видання з економічних наук «Modern Economics», №10 (2018), 122-128 https://modecon.mnau.edu.ua. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V11(2018)-19