Управління страховою діяльністю ПАТ НАСК Оранта
Автор: Пеньковська Оксана Романівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Фінанси, банківська справа та страхування
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2021-2022 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: В теоретичні частині першого розділу було наведено теоретичні засади тлумачення страхування як в науковій літературі так і в законодавчих актах. Науковців в більшості своїх тлумачень сходяться, що страхування є, насамперед, системою економічних відносин між конкретними суб’єктами господарювання, де з одного боку виступають страхувальники, а з іншого - страховики. В аналітичній частині першого розділу було проведено загальний аналіз фінансового стану страховика та приділено велику увагу аналізуванню фінансових коефіцієнтів та страхового портфелю ПАТ НАСК «Оранта». Згідно аналізу у 2018р. валюта балансу становила 783 969ти.сгрн, а у 2019р. практично була незмінною, відносна похибка дорівнювала -0,1%. У 2020р. відбулось позитивне зростання балансу на 144 472тис.грн. (18,45%). «Позитивними» ознаками балансу є наступні: зростання валюти балансу; приріст частки оборотних активів; приріст частки власного капіталу. Чисті зароблені страхові премії становили у 2018р. 671 938тис.грн., у 2019р. зросли на 134 463тис.грн. (20,01%), а за 2020р. ще зросли на 68 393тис.грн. (8,55%). Чисті понесені збитки за страховими виплатами дорівнювали у 2018р. 248 949тис.грн., за 2019р. зросли на 54 492тис.грн. (21,89%), а за 2020р. ще зросли на 29 711тис.грн. (9,79%).Чистий збиток у 2018р. 31 671тис.грн., а у 2019р. уже чистий прибуток дорівнював 55тис.грн. У 2020р. чистий прибуток становив 45 786тис.грн. Провівши коефіцієнтний аналіз було з’ясовано, що усі показники ліквідності мали позитивну тенденцію до зростання. Щодо показників рентабельності, то вони відображають співвідношення різних видів прибутку з витратами і для них позивною вважається динаміка зростання. В цілому такі показники компанії за 2018-2020рр. позитивно зростали. Провівши детальний аналіз страхового портфелю можемо сказати, що найбільшими страховими послугами компанії є обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності (ОСЦПВ). Обсяг такого страхування мало тенденцію поступового зростання. Значно менші обсяги послуг надаються по зеленій картці, КАСКО, страхуванню від вогню, страхування туристів, які загалом також мали позитивну тенденцію до зростання. Тільки по зеленій картці у 2020р. спостерігаємо зниження. У 2018-2020рр. компанія обслуговувала головним чином фізичних осіб. Зауважимо, що рівень виплат для фізичних осіб мав тенденцію зростання від 27,04% у 2018р. до. 36,89% у 2020р., тоді як для юридичних осіб навпаки зменшився від 67,71% у 2018р. до 47,1% у 2020р. Загалом позитивним відмічаємо збільшення обсягу премій та виплат як для фізичних так і юридичних осіб. В другому розділі було здійснено SWOT аналіз діяльності ПАТ НАСК «Оранта», здійснено оптимізацію страхового портфелю та наведено прогноз страхових премій та страхових виплат страховика. В SWOT аналіз було визначено комбінації сильних і слабких сторін, можливостей і загроз страховика. Всі зазначені комбінації були зведені в загальну матрицю SWOT стратегічних напрямів розвитку ПАТ «НАСК «Оранта». Далі було здійснено розрахунок оптимального страхового портфелю страховика враховуючи низку обмежень. Станом на 2020р. страхова компанія здійснювала 4 основні види страхових послуг: страхування КАСКО, страхування майна на випадок вогню, ОСЦПВ (автоцивілка), Зелена карта. При цьому розподіл страхового портфелю за цими напрямками був наступний: страхування КАСКО - 6,24%, страхування майна на випадок вогню- 9,36%, ОСЦПВ (автоцивілка) - 65,95%, Зелена карта – 11,04%. Тоді як змодельована нова структура страхового портфеля компанії відрізняється і має наступний вигляд: страхування КАСКО – 5,31%, страхування майна на випадок вогню- 12,64%, ОСЦПВ (автоцивілка) – 69,25%, Зелена карта – 8,28%. Здійснивши прогноз страхових премій та страхових виплат. Згідно розрахунків страхові премії зростають і відповідно і зростають страхові виплати. На кінець 2021 прогнозне значення чистих страхових премій становитиме 970170,9 тис.грн., відповідно до прогнозу на кінець 2021р. страхових виплат становить 372611,42 тис.грн. Згідно прогнозу рівень виплат становитиме 38,4%. В третьому розділі роботи було наведено рекомендації щодо покращання фінансового стану страховика. Першою рекомендацією було визначено прибутковість нового та ризиковості страховика згідно попередньо розрахованого оптимального страхового портфелю. Зміна страхового портфелю до оптимального рівня ПАТ «НАСК «Оранта» позитивно вплине на дохід страхової компанії. Найбільшу зміну валового прибутку після оптимізації ми отримали за рахунок приросту від страхування майна на випадок вогню та ОСЦПВ. Беручи до уваги результати дослідження, доцільно було б провести оптимізацію страхового портфелю, оскільки це дасть приріст валового прибутку на 37622 тис.грн. Слід зазначити, що наведені результати оптимізації страхового портфеля ПАТ «НАСК «Оранта» мають дещо спрощену інтерпретацію, і рішення, які прийме керівництво мають базуватися на дослідженнях тенденцій зміни ринку загалом і в окремих регіонах. Другою рекомендацією було впровадження нових сучасних технологій. Тобто діджиталізація страхової компанії. Було визначено, що страхова компанія практично зовсім не прикладає зусилля щодо залучення нових клієнтів. Було рекомендовано приділити увагу саме рекламі в соціальних мережах та більше уваги приділити рекламі через пошукові системи. Було залучено додатково спеціалістів та закуплено відповідне обладнання для просування сайту компанії. Відповідно ми отримали, що впровадження нових технологій та реклама в інтернеті приведе до збільшення прибутку страхової компанії на 170 тис.грн., що є дуже позитивно. Останньою рекомендацією було вдосконалення системи бонус-малус. Визначено, що одним з найбільш ризикових видів страхування в структурі страхового портфелю ПАТ «НАСК «Оранта» займає КАСКО. Було прийнято рішення про вдосконалення системи знижок і надбавок до страхового тарифу. Запропоновано враховувати кількість дрібних та великих правопорушень у системі "бонус-малус". Згідно розрахунків з вдосконаленням системи «бонус-малус», незважаючи на зменшення кількості договорів, страхові виплати зменшились більш стрімко ніж страхові премії, а отже ПАТ «НАСК «Оранта» додатково заробила 2035тис.грн. від вдосконалення системи «бонус-малус». Також із зменшенням кількості договорів зменшились відповідно і страхові резерви, котрі як зазначалося можуть піти на більш неризикові види страхування або на інвестиційну діяльність компанії. В кінці розділу було здійснено розрахунок економічних результатів проектних рішень. Згідно розрахунків спостерігаємо позитивний вплив пропонованих заходів на фінансовий стан ПАТ «НАСК «Оранта». Відбулось збільшення прибутковості, став більш збалансований страховий портфель та зниження рівня страхових виплат як за окремими видами страхування так і загалом. Ключові слова: страхування, страховий портфель, страхова діяльність, страховий тариф 1. Желізняк Р. Й., Бонецький О. О., Жулевич М. І. Розвиток світового ринку страхування в умовах діджиталізації. Modern Economics. 2019. № 17(2019). С. 100-104. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V17(2019)-16 2. Коць О. О. Галузеві особливості моделей кредитної політики суб’єктів підприємницької діяльності в Україні / О. О. Коць, Н. Б. Ярошевич, О. Р. Сватюк // Інфраструктура ринку. – 2019. – Випуск 29. – С. 530-538. 3. Alieksieiev I., Mazur A., Moroz A. Financial flows in the field of insurance // Economics, Entrepreneurship, Management. – 2019. – Vol. 6, No. 1. – P. 114–123. [Referents]: https://is.lpnu.ua/ScienceLP/Research/ArticlesEdit.aspx?id=60722 4. Horyslavets P., Plonka M., Trynchuk V. Experience marketing and its tools in promoting the insurance services // Інноваційний маркетинг = Innovative Marketing. – 2018. – Vol. 14, iss. 1. – Р. 41–48 5. Horyslavets P. Optimization of insurance portfolio for Ukrainian insurers // Інноваційні технології у розвитку сучасного суспільства: матеріали ІІ Міжнародної науково-практичної конференції (Львів, 8 жовтня 2020 р.). – 2020. – C. 41–42