Дослідження та удосконалення категорійного управління зовнішньоекономічною діяльністю ТОВ «Агропровайдер-М»
Автор: Стельмах Ірина Василівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Менеджмент зовнішньоекономічної діяльності
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2021-2022 н.р.
Мова захисту: англійська
Анотація: В сучасних умовах категорійне управління є невід’ємною складовою забезпечення ефективності підприємств, підвищення їх прибутковості та конкурентоспроможності не лише на вітчизняному ринку, але й на міжнародному чи світовому. Особливо актуальним категорійний менеджмент є для компаній з широкою диверсифікацією товарного асортименту, адже саме ця нетрадиційна форма управління товарним асортиментом дозволяє оптимально його формувати, структурувати та підбирати для кожної товарної групи ефективні стратегії й методи управління. Це дозволяє реалізовувати на ринку в потрібному місці і в потрібний час необхідну для споживачів продукцію, що, в свою чергу, підвищує обороти компанії, маржу, середньостатистичний чек і не тільки [1]. Основними цілями впровадження категорійного управління є: мінімізація комерційних, ринкових та економічних ризиків, оптимізація запасів, економія витрат, підвищення швидкості оформлення замовлень та оборотів компанії тощо. З часом ринок товарів та послуг стає все більш перенасиченим, щоб запобігти складнощам управління асортиментом компаній, дуже важливо використовувати ефективні методи управління, і, категорійний менеджмент лише сприяє цьому. У світі близько 95% організацій роздрібної торгівлі впровадили або в найближчому часі планують впроваджувати категорійне управління, а це свідчить про позитивні зрушення [2]. Категорійне управління застосовують відомі світові компанії, такі як: «Walmart», «Jonson&Jonson». Більшість компаній, які перейшли до категорійного менеджменту стверджують про виникнення позитивного ефекту. В Україні ж концепції категорійного менеджменту лише набувають розповсюдження, хоча, в бізнес-колах, принципи категорійного управління таки обговорюються все стрімкіше і стрімкіше. Важливим етапом категорійного управління підприємства є всеосяжний аналіз його асортименту, завдяки чому виокремлюються товарні групи. Надалі для кожної товарної категорії вибирається необхідна стратегія управління та просування на функціонуючому ринку [3]. Особлива відповідальність щодо здійснення категорійного управління на підприємстві покладається на кваліфікованого категорійного менеджера. Саме він відповідає за: формування оптимального асортименту та його просування, ціноутворення, відбір ефективних стратегій тощо. Використовуючи принципи категорійного менеджменту, важливо пам’ятати, що групи товарів повинні відповідати асортиментному профілю компанії. Тому, при формуванні асортименту підприємства, необхідно враховувати його тип та особливості купівельного попиту [4]. Також необхідно, щоб підприємство було підготовленим впроваджувати категорійне управління за такими критеріями як: оволодіння працівниками методологією категорійного менеджменту, оптимізація оргструктури, формування плану, етапів діяльності та цілей для кожної товарної групи тощо [5]. Категорійне управління має постійно пристосовуватись до загально- корпоративної стратегії компанії, але, водночас, потребує її перебудови, тобто перебудови структури, оптимізації ресурсів. Саме тому запровадження категорійного менеджменту є не такою простою справою, як це може здаватися з першого погляду. Для підтримки ефективності категорійного менеджменту надважливою є прозора комунікація всіх задіяних до проходження життєвого циклу категорій товарного асортименту: від виробника до кінцевого споживача на виокремленому функціонуючому ринку. В магістерській кваліфікаційній роботі було досліджено категорійне управління зовнішньоекономічною діяльністю ТОВ «Агропровайдер-М», а також виявлено проблеми за результатами дослідження й запропоновані шляхи їх вирішення. Основними проблемами категорійного управління зовнішньоекономічною діяльністю ТОВ «Агропровайдер-М» є: зниження ефективності управління імпортними товарними категоріями асортименту ТОВ «Агропровайдер-М», неефективність розподілу складових категорій асортименту імпортних машин та обладнань садівництва ТОВ «Агропровайдер-М». Для вирішення виявлених проблем було запропоновано: здійснення крос-категоріального аналізу імпортного товарного асортименту ТОВ «Агропровайдер-М» та впровадження методу «Бостон консалтинг груп» для аналізування складових категорій асортименту імпортних машин та обладнань садівництва ТОВ «Агропровайдер-М». Об’єкт дослідження: ТОВ «Агропровайдер-М», яке функціонує у секторі агропромислової галузі оптової торгівлі сільськогосподарськими машинами та устаткуванням. Предмет дослідження: процес здійснення категорійного управління зовнішньоекономічною діяльністю ТОВ «Агропровайдер-М». Мета дослідження: удосконалення категорійного управління зовнішньоекономічною діяльністю ТОВ «Агропровайдер-М», зокрема, виявлення проблем за результатами дослідження та рекомендація оптимальних заходів щодо усунення виявлених проблем. У результаті виконаної магістерської кваліфікаційної роботи були виявлені проблеми категорійного управління зовнішньоекономічною діяльністю ТОВ «Агропровайдер-М» та запропоновано рекомендовані заходи для їх вирішення, що й було головним завданням виконання даної роботи. Ключові слова - категорійне управління, асортимент, категорія товарного асортименту, категорійний менеджер, диверсифікація. Перелік використаних літературних джерел: 1. Таранишина, А. (2020). Що таке категорійний менеджмент? LED by vestum test. URL: https://ledtest.vestum.ua/uk/study/shcho-take-kategoriinii-menedjment/ 2. Степаненко, Д. П. (2017). Практичне значення інструментів категорійного менеджменту. Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського». URL: https://ela.kpi.ua/bitstream/123456789/19996/1/MNTS2017_27_Stepanenko.pdf 3. Кіндій, М. В., Малиш & Я. В., Прийма, Л. П. (2015). Управління ланцюгами поставок торгових мереж на засадах категорійного менеджменту. Національний університет «Львівська політехніка». URL: file:///D:/%D0%97%D0%B0%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D1%82%D0%B0%D0%B6%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F/VNULPL_2015_833_23.pdf 4. Могилова, А. Ю. & Шибун, М. О. (2020). Управління асортиментом торгового підприємства. Електронне наукове фахове видання «Ефективна економіка». Дніпровський національний університет імені О. Гончара. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/6_2020/5.pdf 5. Микитюк, Н. Є. (2019). Впровадження категорійного менеджменту підприємствами FMCG-ринку: сутність концепції та практичні рекомендації. Івано-Франківський технічний університет нафти і газу. Економіка та управління підприємствами, 27, 139-145. URL: http://bses.in.ua/journals/2019/40_2019/27.pdf