Дослідження та активізування міжнародних економічних відносин України і Польщі на засадах вибору інструментів підвищення ефективності виробництва вітчизняних підприємств
Автор: Кобець Марія Іванівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Міжнародна економіка
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2021-2022 н.р.
Мова захисту: англійська
Анотація: Розвиток ринкової економіки в Україні вимагає впровадження керованого організаційно-економічного механізму, що дасть можливість забезпечити прибуткове функціонування важливих структурних одиниць – промислових підприємств. Для того щоб розв’язати завдання підвищення ефективності управління виробничою діяльністю підприємства необхідно створити класифікацію резервів підвищення ефективності виробництва підприємства. Проблема визначення економічної ефективності виробничої діяльності пов’язана з визначенням відповідного критерію ефективності і формуванням системи показників. При цьому визначення загальної ефективності управління виробничою діяльністю підприємства вимагає врахування багатьох чинників. Від того, на якому рівні здійснюватиметься управління виробничим процесом підприємства, залежить його кінцевий результат та прибутковість. Саме тому, комплексне вирішення проблеми пошуку можливих шляхів підвищення ефективності управління виробництвом підприємств є досить складним, але в той же час надзвичайно актуальним завданням. Метою роботи є дослідити міжнародні економічні відносини України та Польщі на засадах вибору інструментів підвищення ефективності виробництва вітчизняних підприємств. Предметом нашого дослідження виступають інструменти підвищення ефективності виробництва вітчизняних підприємств, об’єктом є ТЗОВ «АНТО БРІТІШ», основним профілем діяльності якого є роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах без переваги продовольчого асортименту; надання інших комерційних послуг, освіта дорослих. Структура магістерської кваліфікаційної роботи формується за допомогою чотирьох розділів. В першому розділі розглянуто сутність ефективності господарської діяльності підприємства. Досліджено методологічні основи та сучасні підходи формування організаційно-економічного механізму забезпечення економічної ефективності діяльності підприємства. Опрацьовано законодавче й нормативно - правове забезпечення активізування міжнародних економічних відносин на засадах вибору інструментів підвищення ефективності виробництва вітчизняних підприємств. Поняття «ефективність» є ключовим в економіці, тому що при ухваленні індивідуальних і соціальних рішень, йому приділяють особливу увагу. Важлива роль категорії «ефективність» в економічній і організаційній науці та практиці вимагає підвищеної уваги з боку її тлумачення та осмислення. Лише при умові чіткого розуміння поняття «ефективності», його можна використовувати та застосовувати при прийнятті управлінських рішень, для досягнення успіху в операційній діяльності підприємства (Базалійська та Нікітюк, 2021). Зіставлення понять «ефективність» і «результативність» отримало широкого розголосу і в наукових колах. Так, Малий та Нагорна (2021) пропонують чітко розмежувати ці категорії. Обґрунтовуючи свою точку зору, вони посилаються на Богдановича (2018), який вважає, що ефективність і економічність характеризують «результативність» використання засобів для досягнення цілей. «... Отримувати якнайбільше з доступних нам обмежених ресурсів ось що ми маємо на увазі під ефективністю і економічністю». Кудренко (2016) та Маркіна (2017) виділяють такі методи і шляхи удосконалювання діяльності підприємства, як удосконалювання основного виробничого процесу та удосконалювання допоміжних виробничих процесів: В другому розділі здійснено аналізування міжнародних економічних зв’язків України та Польщі; наведено характеристику та проаналізовано стан і динаміку міжнародних економічних відносин поміж Україною та Польщею, здійснено оцінювання динаміки та узагальнено результати аналізування міжнародних економічних відносин України та Польщі. Третій розділ роботи розкриває загальну характеристику ТЗОВ «АНТО БРІТІШ», його виробничо-господарську діяльність. В ньому також подано характеристику та здійснено дослідження тенденцій розвитку основних результатів функціонування ТЗОВ «АНТО БРІТІШ», а також тенденцій розвитку міжнародних економічних відносин ТЗОВ «АНТО БРІТІШ. В четвертому розділі запропоновано альтернативи активізування міжнародних економічних відносин на засадах вибору інструментів підвищення ефективності виробництва ТЗОВ «АНТО БРІТІШ». Зокрема пропонується здійснення внутрішнього аудиту ТЗОВ «АНТО БРІТІШ», як інструменту підвищення ефективності виробництва, з метою активізування його міжнародних економічних відносин. Для цього рекомендується на основі аутсорсингу залучити компанію ТОВ «ВК-АУДИТ» Одним із завдань здійснення внутрішнього аудиту ефективності діяльності товариства є аналізування діяльності його управлінського персоналу й надання висновку власникам підприємства щодо того, наскільки негативно чи позитивно їхні дії й рішення впливають на результати функціонування й потенціал підприємства, зокрема й у сфері активізування його міжнародних економічних відносин. Проведення внутрішнього аудиту дає можливість визначити доцільність запровадження сервісних новацій в ТЗОВ «АНТО БРІТІШ», як інструментів підвищення ефективності виробництва, з метою активізування його міжнародних економічних відносин. До рекомендованих ТЗОВ «АНТО БРІТІШ» сервісних новацій належать медичний туризм (тимчасова міграцію людей із метою лікування як всередині країни, так і за кордоном) та подієвий туризм (поєднує в собі традиційний відпочинок і участь у самих видовищних заходах планети, поступово завойовує все більшу популярність). Їх ми будемо запроваджувати на основі бенчмаркінгу - процесу пошуку стандартного чи еталонного економічно ефективнішого підприємства-конкурента для порівняння із власним та переймання його вдалих методів роботи. В цілому бенчмаркінг є не тільки інноваційним маркетинговим інструментом, а й концепцією, котра дозволить ТЗОВ «АНТО БРІТІШ» втілювати нові ідеї на практиці та підвищувати свою конкурентоспроможність під час активізування міжнародних економічних зв’язків. Здійснення внутрішнього аудиту та запровадження сервісних новацій в ТЗОВ «АНТО БРІТІШ», як інструментів підвищення ефективності виробництва, з метою активізування його міжнародних економічних відносин дозволить збільшити чистий дохід ТЗОВ «АНТО БРІТІШ» на 31,71 %, сукупний прибуток - на 2,66 %, чистий прибуток - на 3,03 %, повна собівартість туристичних послуг зменшиться на 1,31 % в той же час величина активів ТЗОВ «АНТО БРІТІШ» зросте на 0,74 %, власного капіталу - на 1,5 %, а величина кредиторської заборгованості товариства не зміниться. Також на 31,5 % зросте капіталовіддача наданих ТЗОВ «АНТО БРІТІШ» туристичних послуг, рентабельність активів збільшиться на 0,56 %, рентабельність власного капіталу - на 0,75 %, рентабельність наданих туристичних послуг - на 1,56 %.