Дослідження і розвиток зовнішньоекономічних інноваційних зв’язків українських та польських підприємств

Автор: Селецька Тетяна Олександрівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Міжнародна економіка
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2021-2022 н.р.
Мова захисту: англійська
Анотація: Сьогодні в банківській сфері загострюється необхідність активного впровадження інноваційних банківських продуктів і послуг, адже в умовах нестабільної економіки і політичної ситуації в державі залучення ще більшої кількості клієнтів постає задачею номер один перед банками. Відповідно, банківські інновації не лише дозволяють залучити клієнтів, вони також підвищують рівень конкурентоспроможності банку, виділяють його серед інших банків, сприяють задоволенню потреб клієнтів, що швидко змінюються під впливом науково-технічного прогресу, а також відображають рівень інтелектуального потенціалу персоналу банку, можливостей розробки інноваційних банківських продуктів та послуг. Метою магістерської кваліфікаційної роботи є розвиток зовнішньоекономічних інноваційних зв’язків українських та польських підприємств. Об’єктом дослідження є міжнародні економічні відносини між Україною та Польщею. Протягом 1 півріччя 2021 року торговельно-економічне співробітництво між Україною та Польщею розвивалося адекватно до потреб і можливостей обох країн зі збереженням динаміки зростання позитивного сальдо на користь Польщі. Загальний товарообіг Польщі з країнами світу за звітний період (2020 рік) склав 12 044,7 млн. дол. США (зростання на 823,53% порівняно з 2019 роком), де польський імпорт становив 260 610,5 млн. дол. США (зменшення на зростання 1,94% порівняно з попереднім періодом), польський експорт – 272 655,2 млн. дол. США (зростання на 2,09%). За даними польської статистики (2) за 2020 рік Україна зайняла другу позицію серед торговельних партнерів Польщі з товарообігом 2,967 млн. дол. США, що на 15,8% більше, ніж у січні 2009 року (26,8203 млн. дол. США). При цьому частка України становила 8,1% товарообігу Польщі. Першу та третю позиції серед торговельних партнерів Польщі займають Туреччина (54,257 млн. дол. США, частка 14,1%) та Угорщина (2,272 млн. дол. США, частка 11,2%). Предметом дослідження є розвиток зовнішньоекономічних інноваційних зв’язків українських та польських підприємств. При виконанні магістерської кваліфікаційної роботи використано методи теоретичного узагальнення, систематизації, аналізу та синтезу, індукції та дедукції. При написанні магістерської роботи також здійснювалось економіко-математичне моделювання основних показників виробничо-господарської діяльності та фінансової стану підприємства. Інформаційною базою дослідження є навчальна, науково-методична і нормативно-довідкова література, нормативно-правові акти, бухгалтерська та управлінська звітності АТ «КРЕДОБАНК». Наукова новизна полягає у розробленні комплексного заходу із впровадження інноваційного продукту- фінансування імпортних операцій клієнтів в рамках співпраці банків BGK(Poland) та АТ «КРЕДОБАНК» та підтримки урядової програми Польщі. При написання магістерської роботи виконано такі завдання: вивчено теоретичні основи та законодавчо-нормативні акти за проблемою інноваційного розвитку зовнішньоекономічних зв’язків українських і польських підприємств; здійснено макроекономічне аналізування міжнародної економічної діяльності між Україною та Польщею; проведено загальну характеристику АТ «КРЕДОБАНК»; вивчити виробничо-господарську діяльність АТ «КРЕДОБАНК»; здійснено аналіз міжнародної економічної діяльності АТ «КРЕДОБАНК»; досліджено тенденції розвитку виробничо-господарської діяльності АТ «КРЕДОБАНК» та досліджено зв’язки АТ «КРЕДОБАНК» із польськими підприємствами; узагальнено результати дослідження тенденцій за проблемою; розроблено захід - впровадження інноваційного продукту- фінансування імпортних операцій клієнтів в рамках співпраці банків BGK(Poland) та АТ «КРЕДОБАНК». У першому розділі вивчено літературні джерела та нормативно-правові акти за проблемою інноваційного розвитку зовнішньоекономічних зв’язків українських і польських підприємств. Класифікація зовнішньоекономічних зв’язків за структурною ознакою О.П. Гребельником: • зовнішньоторговельні зв’язки: торгівля товарами (купівля, продаж), зустрічна торгівля (бартер, рамкові угоди тощо); торгівля послугами (подорожі, інжиніринг, страхові послуги, інформаційний обмін, послуги зв’язку, транспортні послуги, роялті та ліцензійні послуги); торгівля інтелектуальною власністю (франчайзинг, ноу-хау, консалтинг); • фінансові зв’язки: кредитування, страхування, обслуговування платежів, депозити та інші банківські операції; • виробничі зв’язки: лізинг, кооперація, спільне підприємництво; • інвестиційні зв’язки: вкладення капіталу у цінні папери, вкладення капіталу у нерухомість, вкладення капіталу у підприємництво (Гребельник, 2013, с. 12-13). Сприятливе підґрунтя для економічної співпраці України та Польщі підточується етнополітичними та культурними непорозуміннями укупі з незадовільною якістю вітчизняного середовища для бізнесу. На інвестиційному ринку Україна та Польща виступають якщо не конкурентами, то неповноправними партнерами. Готовність Польщі кредитувати та інвестувати українську економіку наштовхується на несприятливе інвестиційне середовище та недоліки у податковому законодавстві. Часткова взаємозамінність української та польської економік, а також географічна близькість робить їх конкурентами на міжнародному ринку капіталу. Однак порівняння обсягів залучених інвестицій доводить наскільки різниться інвестиційний клімат в обох державах: у 2019 р. Польщі вдалося залучити учетверо більше прямих іноземних інвестицій ($13,2 млрд) порівняно з Україною (Зосименко, 2021). У аналітичній частині вивчено міжнародні економічні відносини України та Польщі. Україна з Польщею має активні та успішні міжнародно-економічні відносини, саме тому, актуально розглянути вплив банківського сектору на розвиток українсько-польського бізнесу. На підставі порівняння прямих інвестиції можемо простежити, що інвестиції з Польщі в економіку України значно переважають над інвестиціями із України в Польщу. У дослідницькій частині проаналізовано динаміку зміни основних показників виробничо-господарської діяльності та міжнародної економічної діяльності АТ «КРЕДОБАНК» тощо. Проблеми інноваційного розвитку зовнішньоекономічних зв’язків українських і польських підприємств на базі АТ «КРЕДОБАНК» наступні: 1. Неформальна зайнятість українських мігрантів в Польщі, як наслідок, соціальний захист працівників знижується, нечесна конкуренція на ринку, зменшення податкового навантаження та передача зароблених коштів в Українку через нерегулярних перевізників. 2. Недотримання фінансових обов’язків при здійсненні міжнародних розрахунків у експортно-імпортних контрактах та відповідно зменшення об’єму експорту та імпорту країни. 3. Пандемія COVID-19 (уповільнення економічного розвитку у країнах світу). У рекомендаційній частині здійснено розробку заходу із впровадження інноваційного продукту- фінансування імпортних операцій клієнтів в рамках співпраці банків BGK(Poland) та АТ «КРЕДОБАНК», як підтримка урядової програми Польщі та з метою розвитку українсько-польського бізнесу. У практику діяльності підприємства може бути впроваджена інноваційного продукту- фінансування імпортних операцій клієнтів в рамках співпраці банків BGK(Poland) та АТ «КРЕДОБАНК». З метою економічного обґрунтування заходу розраховано витрати на його впровадження та доведено його економічну ефективність.