Дослідження та адміністрування конкурентоспроможності бізнесу (на прикладі АТ «Ощадбанк»)

Автор: Їжак Христина Андріївна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Бізнес-адміністрування
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2021-2022 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Конкурентоспроможність вітчизняних та іноземних товаровиробників є однією з найважливіших категорій ринкової економіки та дає дієву характеристику можливості та ефективності для адаптування підприємств до умов конкурентного середовища загалом. У зв’язку з цим наведення обґрунтування підходів до її дослідження з метою подальшого розроблення системи забезпечення конкурентоспроможності суб’єктів господарювання є надзвичайно актуальним. Ключове положення в економіці України належить виробничим підприємствам. Це обумовлено тим істотним значенням, яке має вітчизняна промисловість у структурі української економіки. Тому проблеми підвищення конкурентоспроможності вітчизняних суб’єктів господарювання на внутрішньому та на зовнішньому ринках є важливими як в умовах сьогодення, так і в далекому майбутньому. Особливої актуальності дана проблема набуває за умов посилення інтенсивності конкуренції на деяких ринках, де від імені підприємств-виробників продукції/надавачів послуг потрібно перманентно відслідковувати динаміку попиту, вартості сировинних ресурсів, а питання прибутковості активів перебуває у безпосередній залежності від міри використання новітніх підходів у сфері стратегічного маркетингу та стратегічного менеджменту. Метою роботи є дослідження та адміністрування конкурентоспроможності бізнесу (на прикладі АТ «Ощадбанк»), завданням - розробити дієві рекомендації щодо адміністрування конкурентоспроможності бізнесу (на прикладі АТ «Ощадбанк») Предметом нашого дослідження виступає конкурентоспроможність бізнесу, об’єктом - АТ «Ощадбанк», основним профілем діяльності якого є надання банківських та інших фінансових послуг (крім послуг у сфері страхування, за винятком функцій страхового посередника), здійснення операцій на грошовому, валютному та фондовому ринку, а також провадження інших видів діяльності, не забороненої для банків, у порядку, визначеному чинним законодавством. Структура магістерської кваліфікаційної роботи формується за допомогою чотирьох розділів. В першому розділі розглянуто зміст і сутність понять «конкурентоспроможність» та «адміністрування». визначено також специфіку адміністрування конкурентоспроможності бізнесу. Досліджено законодавче та нормативно - правове регулювання адміністрування конкурентоспроможності бізнесу. На думку Лозовськогой та Шарчука (2015) забезпечення конкурентоспроможності підприємства — це процес здійснення систематизованих та впорядкованих видів діяльності, метою яких є досягнення необхідного рівня конкурентних переваг на стратегічних напрямах діяльності підприємства. Важливе значення для ефективного забезпечення конкурентоспроможності підприємства має обґрунтування і вибір пріоритетів. Окара, Чернишев та Шинкаренко, (2017) вважають, що конкурентоспроможність товару визначається наступними елементами: властивостями даного товару; властивостями конкуруючих товарів; особливостями споживачів. Адміністрування — це термін, який поширюється на управління державними установами, або для позначення процесів керування діяльністю апарата управління підприємства передбачає чітку організацію процесів та контроль. У менеджменті термін адміністрування означає професійну діяльність менеджерів організації або державних службовців, що спрямована на втілення в життя рішень керівництва, тобто реалізація поставлених задач і пошук оптимальних шляхів їх вирішення (Арабаджийски, 2021). Тітяєв та Дівенок ( 2015) вважають, що «бізнес-адміністрування – інноваційна понятійна категорія, яка нерозривно пов’язана з менеджментом і включає в себе широке коло завдань: аналіз конкурентоспроможності фірм і привабливості ринків, оцінку фінансового ринку, розробку стратегічного плану управління компанією тощо». Замазій (2013) трактує досліджуване поняття наступним чином: «бізнес-адміністрування – це така функція управління, що, керуючись чітко сформованими координативними методами, підґрунтям яких є практичний досвід, максимально ефективно при цьому використовує людський ресурс. За таких умов підприємство розглядається не як технологічна ланка суспільного виробництва, а як соціальна підсистема ринкової економіки». Другий розділ магістерської кваліфікаційної роботи присвячено аналізуванню адміністрування конкурентоспроможності АТ «Ощадбанк». Зокрема розглянуто характеристику АТ «Ощадбанк», здійснено аналізування основних результатів його діяльності, проведено оцінювання адміністрування конкурентоспроможності фінансової установи. Третій розділ магістерської кваліфікаційної роботи присвячено дослідженню адміністрування конкурентоспроможності АТ «Ощадбанк». Зокрема здійснено дослідження тенденцій розвитку основних результатів його діяльності, а також тенденцій розвитку його адміністративної діяльності. Значну увагу присвячено дослідженню тенденцій розвитку адміністрування конкурентоспроможності АТ «Ощадбанк». В четвертому розділі роботи досліджено напрямки пошуку альтернатив для вирішення виявлених проблем в умовах адміністрування конкурентоспроможності АТ «Ощадбанк». Серед пропонованих для вирішення даної проблематики проектних альтернатив наступні: - запровадження в банку інноваційної політики, яка визначає його можливість конкурувати не тільки на внутрішньому, а й на зовнішніх ринках; - формування системи стратегічного контролю та запровадження в банку системи управління якістю ; - здійснення безперервного вдосконалення послуг/продуктів, що пропонуються на внутрішньому ринку, і поступовий вихід із ними на міжнародний ринок; - налагодження виробничих комунікацій за рахунок впровадження сучасних інформаційних систем, що дозволить уникнути затримки в передачі розпоряджень, а отже і у своєчасно виконувати вказівки і завдання, які ставить перед підрозділами керівництво. З метою досягнення проектного показника (збільшення рентабельності власного капіталу) нами рекомендується запровадити систему управління якістю банківських послуг задля покращення адміністрування конкурентоспроможності АТ «Ощадбанк». В даному розділі також наведено економічне обґрунтування проектної альтернативи. Зазначимо що повна собівартість банківських послуг/продуктів також зменшиться на 3,17 % (з 11172579 тис. грн. до 10818174,36 тис. грн.), активи збільшаться на 0,15 % (з 233599897 тис. грн. до 233954301,64 тис. грн.), власний капітал зросте на 1,61 % (з 21940603 тис. грн. до 22295007,64 тис. грн.), кредиторська заборгованість не зміниться, також зміняться показники рентабельності та капіталовіддачі наданих послуг. Зокрема рентабельність активів банку зросте на 0,12 %, рентабельність банківських послуг/продуктів – на 3,52 %. Показники рентабельності власного капіталу та капіталовіддачі банківських послуг/продуктів зростуть відповідно на 1,1 % та 0,95 %. Формування системи стратегічного контролю та запровадження системи управління якістю з метою покращення адміністрування конкурентоспроможності дозволить АТ «Ощадбанк» покращити низку показників результатів його діяльності загалом . Формування системи стратегічного контролю та запровадження системи управління якістю з метою покращення адміністрування конкурентоспроможності АТ «Ощадбанк» дозволить збільшити чистий дохід на банку 14,83% (до 17339338,00 тис. грн.), сукупний прибуток банку зросте на 9,02 % (з 3927051 тис. грн. до 4281455,64 тис. грн.), чистий прибуток - на 10,27 % (з 2827476,7 тис. грн. до 3118088,50 тис. грн.).