Формування системи управління ТОВ "Белста" на засадах корпоративної соціальної відповідальності бізнесу

Автор: Сінькевич Крістіна Вячеславівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Менеджмент організацій і адміністрування (за видами економічної діяльності)
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2021-2022 н.р.
Мова захисту: англійська
Анотація: Формування адекватної системи менеджменту є одним з базових питань реалізації ефективного управління підприємством. Сучасний світ задає свій перелік викликів і можливостей для управління розвитком підприємства. Серед них і вплив світової пандемії, і поглиблення конкуренції, і зростання значимості соціальних процесів для розвитку підприємництва. І з кожним роком все більше актуалізується концепція неможливості існування бізнесу ізольовано від суспільства. Відповідно це трансформує сучасний розвиток українського бізнесу, коли інтеграція до світової економічної системи вимагає врахування поточних і майбутніх екологічних та соціальних викликів, а отже здійснення управління на засадах соціальної відповідальності. Для розвитку українського бізнесу важливим є врахування закордонного досвіду [1], який налічує майже 70-літню історію включення аспекту соціальної відповідальності, якщо рахувати від першої праці Г. Боуена [2] у цій сфері. Розвиток соціального бізнесу є зокрема важливим в контексті потреби у забезпеченні сталого розвитку вітчизняної економіки [3], який одночасно нормалізується і дестабілізується під впливом тенденцій децентралізації [4], науково-технічних факторів [5], технічних та організаційних новацій [6] За певних умов і завдяки застосуванню дієвих інструментів можна досить пристойно активізувати соціальну відповідальність підприємств, якщо кінцевим мотивом буде досягнення ділової досконалості бізнесу [7]. За сучасних обставин в Україні доводиться зважати на давно спрогнозовані втрати в динаміці людського капіталу [8], але з іншого боку на сьогодні в актив підприємств можна зарахувати високий підприємницький потенціал студентської молоді з досвідом роботи [9], а також соціально-економічну підтримку на мезорівні – через участь волонтерів у соціально-економічному розвитку громад [10]. З урахуванням багатоплановості проблематики, метою проведеного дослідження є узагальнення теоретичних засад, вивчення ситуації та розроблення рекомендацій щодо запровадження більш ефективного системного управління ТОВ «Белста» на засадах корпоративної соціальної відповідальності бізнесу. Мета роботи зумовила необхідність розв’язання таких завдань: дослідити теоретичні підходи до управління підприємством на засадах корпоративної соціальної відповідальності (КСВ); оцінити сучасні тенденції розвитку галузі легкої промисловості в аспекті КСВ, вивчити досвід українських галузевих підприємств і успішні приклади соціально-відповідальної поведінки; проаналізувати фінансово-господарську діяльність досліджуваного підприємства за 2018-2020 рр. і оцінити рівень його прийняття і слідування концепції КСВ; запропонувати зміни до системи управління даним підприємством, які дозволять підвищити соціальну відповідальність веденого ним бізнесу; запропонувати проектні заходи, які допоможуть у перспективі врівноважити соціальний і комерційний інтереси функціонування даного бізнесу та його соціально-інфраструктурного оточення. Об’єктом дослідження є процес управління підприємством на засадах корпоративної соціальної відповідальності, зокрема на прикладі одного з представників вітчизняної легкої промисловості – ТОВ «Белста». Предметом дослідження даної магістерської кваліфікаційної роботи є теоретико-методичні підходи до формування ефективної системи управління ТОВ «Белста» та обґрунтовані пропозиції і рекомендації щодо підвищення соціальної відповідальності його бізнесу. Дана магістерська кваліфікаційна робота містить окремі елементи наукової новизни, які полягають в уточненні значення соціального бізнесу, його соціальної відповідальності, а також обґрунтуванні концептуальних основ і пропозицій дієвих важелів впливу на розвиток відповідального підприємництва в Україні. Сталий економічний розвиток підприємств доцільно трактувати як симбіоз результативної комерційної діяльності та діяльності, спрямованої на задоволення соціальних потреб громадськості й суб’єктів глобального економічного простору. Відповідно, практична цінність і результати проведеного дослідження полягають у винайденні варіантів досягнення оптимального балансу між обумовленими напрямами роботи, а також у прирості внутрішніх і зовнішніх ресурсів ТОВ «Белста» завдяки КСВ [11]. Приріст внутрішніх ресурсів може бути досягнуто через задоволення попиту працівників даного підприємства у КСВ, який може проявитися у розвитку корпоративної культури і актуалізації соціального діалогу в колективі, формуванні вищого рівня довіри і позитивних мотиваційних налаштувань, підвищенні рівня лояльності персоналу до рішень керівництва, поліпшенні морального клімату в колективі. Розвиток зовнішніх ресурсів досліджуваного підприємства пропонується реалізувати через підвищення задоволення попиту на КСВ з боку зовнішніх заінтересованих сторін (споживачів, постачальників, місцевих громад тощо) через нову якість корпоративної культури, поліпшення корпоративної репутації, збільшення довіри до продукції підприємства. Всі згадані підходи можуть бути також застосовані і для інших аналогічних представників вітчизняної легкої промисловості. Ключові слова: система управління, бізнес, корпоративна соціальна відповідальність, ресурси, репутація, корпоративна культура, легка промисловість, пошиття взуття.