Формування системи професійної орієнтації старшокласників на прикладі Нововолинського наукового ліцею-інтернату Волинської обласної ради
Автор: Рубаха Ніна Валентинівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Управління персоналом та економіка праці
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2021-2022 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Значне ускладнення демографічної ситуації, що в останній період спостерігається в Україні, призвело до посилення конкуренції між закладами вищої освіти на ринку освітніх послуг та зумовило активізацію профорієнтаційної роботи цих закладів серед учнівської молоді. Профорієнтаційна робота набула особливого значення ще за часів переходу України до ринкової економіки й нині є одним із важливих елементів державної політики. Вона сприяє виявленню та цілеспрямованому розвитку здібностей і нахилів людини, її професійно-пізнавальних інтересів у виборі майбутньої спеціальності, забезпечує ефективне підвищення соціальної та професійної мобільності, а також формування потреб і готовності до трудової діяльності. Теоретичні основи профорієнтаційної діяльності досліджено у працях українських та закордонних науковців. Л. А. Гуцан, О. Л. Морін, З. В. Охріменко, О. М. Пархоменко, Л. І. Гриценок досліджують профорієнтацію в контексті самовизначення учнів в умовах освітнього процесу [1]. У дослідження М.О. Бруєнко висвітлено особливості професійно-орієнтаційної діяльності психолога у роботі зі старшокласниками [2]. Ю.В. Загребнюк досліджує професійне самовизначення учнів в контексті соціальнопедагогічної проблематики [3]. Дуденко Н.А. вивчає профорієнтаційну роботу в школі як комплексу систему практик та інструментів, що спонукають майбутньому обґрунтованому вибору [4]. Об’єктом магістерської кваліфікаційної роботи є теоретикометодологічні засади системи професійної орієнтації. Предмет - процес та інструменти профорієнтаційної діяльності. Метою роботи є обґрунтування змісту і засобів вдосконалення системи професійної орієнтації учнівської молоді в умовах навчального процесу Нововолинського наукового ліцею Волинської обласної ради. Відповідно, завдання передбачають: • характеристику теоретичних засад професійної орієнтації учнів середніх навчальних закладів; • аналізування вітчизняної практики професійної орієнтації школярів; • дослідження закордонного досвіду професійної орієнтації у загальноосвітніх навчальних закладах; • аналізування сучасного стану ринку праці в Україні; • характеристику тенденції розвитку перспективних сфер діяльності; • дослідження навичок та компетенцій майбутнього; • характеристику діяльності Нововолинського наукового ліцею Волинської обласної ради; • визначення елементів профорієнтації у діяльності Нововолинського наукового ліцею; • аналізування можливих методів та інструментів у профорієнтаційної роботи у Нововолинському науковому ліцеї; • дослідження актуальності та ефективності проектно-орієнтованого навчання як засобу наскрізної профорієнтації; • розробка профорієнтаційного інтенсиву для учнів Нововолинського наукового ліцею. У магістерській кваліфікаційній роботі охарактеризовано теоретичні основи професійної орієнтацій у сучасній школі на основі вітчизняного та закордонного досвіду. Робота містить консолідовані аналітичні дані щодо сучасного стану ринку праці. Досліджено тенденції розвитку перспективних професійних сфер та компетенції майбутнього. Проаналізовано діяльність Нововолинського наукового ліцею в контексті профорієнтаційної спрямованості освітнього закладу. З метою вдосконалення системи професійної орієнтації ліцею запропоновано можливі форми та методи активізації самовизначення учнівської молоді, проаналізовано актуальність впровадження проблемноорієнтованого навчання як форму наскрізної профорієнтації та розроблено профорієнтаційний інтенсив для учнів Нововолинського наукового ліцею. Ключові слова: професійна орієнтація, наскрізна профорієнтація, проблемно-орієнтоване навчання, навички майбутнього. Перелік використаних літературних джерел: 1. Професійне самовизначення учнівської молоді в умовах освітнього округу : монографія /Л. А. Гуцан, О. Л. Морін, З. В. Охріменко, О. М. Пархоменко, Л. І. Гриценок ; І. І. Ткачук , за ред. О. Л. Моріна. ? Харків: «Друкарня Мадрид», – 220 с. 2. Бруєнко М. О. Особливості профорієнтаційної роботи психолога із старшокласниками загальноосвітньої школи / М. О. Бруєнко // Молодий вчений. - 2016. - № 3. - С. 588-592. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/molv_2016_3_141 3. Загребнюк Ю.В. Професійне самовизначення учнів як соціальнопедагогічна проблема / Ю.В. Загребнюк // Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. Педагогічні науки. – Умань: ФОП Жовтий О.О., 2013. – Ч. 2. – С.146-151. 4. Дуденко Н.А. Профорієнтаційна робота в школі / Н.А. Дуденко // Таврійський вісник освіти. – 2016. – №1 (53). – С. 152-159